השקל ממשיך בצניחה גם היום (ד') על רקע הפסימיות בנוגע למו"מ לעסקת חטופים והפסקת אש: הדולר מתחזק ב-0.8% מול השקל הבוקר ונסחר סביב 3.72 שקלים, האירו מתחזק ב-1.2% ונסחר סביב 4.14 שקלים. הבורסה נפתחה היום בירידות שהתחזקו במהלך המסחר והתמתנו בסופו. בנעילה: ת"א 35 ות"א 125 ירדו בכ-0.7%.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
מעבר לחשש של המשקיעים מפיצוץ המו"מ ומהסלמה אפשרית ועל רקע רקע עוד בוקר סוער בגבול הצפון, ברקע לירידות בשקל ובשווקים גם הנתונים הכלכליים המדאיגים שפורסמו בימים האחרונים: השבוע התפרסם האומדן הראשון לנתוני הצמיחה של המשק הישראלי ברבעון השני, שהציג תמונה עגומה למדי של האטה. קצב הצמיחה צנח ל-1.2% בשנה, מה שמהווה צמיחה שלילית לנפש, כאשר בהשוואה לשנה שעברה הנתונים הראו התכווצות של 1.4%.
בשבוע שעבר פורסם כי האינפלציה זינקה מעל יעד הממשלה (3%), והגיעה ל-3.2%, בעוד שרק יומיים לפני זה הגיעה עוד בשורת איוב לכלכלה הישראלית - כאשר סוכנות פיץ' הורידה את דירוג האשראי של ישראל, והזהירה שוב מהשלכות המלחמה ומההתנהלות הלא אחראית של הממשלה בכל הנוגע לשיקום הכלכלה. ימים ספורים קודם פורסם כי הגירעון כבר הגיע לרמות שיא של 8.1% ב-12 החודשים האחרונים.
ובינתיים, הבלגן בצמרת האוצר עולה מדרגה, מה שמשפיע גם הוא על האמון של השווקים בכלכלה הישראלית: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שלח אתמול בערב מכתב חסר תקדים לממונה על התקציבים, וקרא לו "להניח את המפתחות" אם אינו מסכים עם המדיניות הכלכלית שלו. זאת, לאחר שגרדוס הזהיר שוב ושוב מפריצת התקציב - אך סמוטריץ' לא נענה לאזהרותיו. מעבר לזה, מוקדם יותר אתמול נחשף המכתב החריג ששלח נגיד בנק ישראל לראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו האיץ בו לקדם את התקציב לשנה הבאה ביחד עם ההתאמות התקציביות הדרושות.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות: "עליית המדרגה שנרשמת בעצימות האירועים בזירה הצפונית, לצד דבריו של נגיד בנק ישראל ומכתבו לראש הממשלה, תורמים להתחזקות הדולר בזירה המקומית, גם בשעה שהדולר נחלש בזירה הבינלאומית. הציפייה להפחתת ריבית בארה"ב, כבר באמצע חודש ספטמבר, גוררת להיחלשות הדולר אל מול המטבעות המרכזיים. החשש מפגיעה בדירוג האשראי של ישראל, לצד הסחבת באישור התקציב, עשויים לפגוע בשקל ובשוק ההון המקומי", הוסיף פריימן.
פורסם לראשונה: 10:54, 21.08.24