שנה וחצי לאחר שפרופ' משה חזן התפטר מחברותו בוועדה המוניטארית של בנק ישראל, אחד הגופים הכלכליים החשובים במדינה שקובע בין השאר את גובה הריבית במשק, עדיין לא נמצא לו מחליף - והוועדה מתפקדת בהרכב חסר. כתוצאה מכך, כיום מכהנים בוועדה זו שלושה חברים מטעם בנק ישראל ורק שני נציגי ציבור במקום שלושה, מה שיוצר רוב לנציגי הבנק.
אלא שנראה שזה לא ממש מטריד את שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שרק לאחרונה דאג לאייש במלואה את הוועדה שממליצה על מועמדים.
1 צפייה בגלריה
 אמיר ירון
 אמיר ירון
שר האוצר סמוטריץ', הנגיד אמיר ירון
(צילום: יריב כץ)

מבדיקת ynet עולה כי רק בימים האחרונים, באיחור של 18 חודשים, מינה סמוטריץ' חברה חדשה לוועדה שמתפקידה להמליץ על חברים שימונו בוועדה המוניטארית, שבראשה עומדת עו"ד רחל שיבר, לשעבר פרקליטת מחוז המרכז.
בחודש ינואר 2023, כבר בכהונת הממשלה הנוכחית, הסתיים מינויה של חברת הוועדה אפרת טולקובסקי, שפרשה בסיום הקדנציה. על שר האוצר היה למנות חבר חדש לוועדה הבוחרת, אולם כאמור רק לאחרונה מינה סמוטריץ' את הפרופסור לכלכלה עדית סולברג, במקומה של החברה שפרשה מוועדת המינוי. זאת חרף אי שביעות רצון מתמשכת מהמצב שהובע בבנק ישראל.
נבהיר, כי הוועדה הממנה לא יכולה לפעול בהרכב חסר. מדובר בוועדה של 3 אנשים, שאחת מחבריה הייתה חסרה עד לאחרונה.
היום נציגי הבנק המרכזי בוועדה המוניטארית הם היו"ר (שלו יש שני קולות בהצבעה במקרה של תיקו) נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון; המשנה לנגיד, אנדרו אביר, וחבר הנהלת בנק ישראל ומנהל חטיבת המחקר בבנק; וד"ר עדי ברנדר. נציגי הציבור הם פרופ' צבי ברקוביץ ופרופ' נעמי פלדמן.
גורם כלכלי בכיר במשק ציין כי "בשל החוסר בנציג ציבור בוועדה המוניטארית יש באופן קבוע רוב לנציגי בנק ישראל ודעתם מתקבלת מבלי צורך אפילו שהנגיד יעשה שימוש בקול הכפול שניתן לו במקרה של תיקו בהצבעות".
יצוין שחברות דירוג אשראי ציינו כבר שהם ערים לכך שחסר חבר בוועדה הקובעת את גובה הריבית בישראל.
מבנק ישראל נמסר כי "למרות שחסר חבר בוועדה המוניטארית מינואר 2023 הוועדה התנהלה כל העת כסדרה גם בהרכב החסר".
ממשרד האוצר לא נמסרה עד כה תגובה.