בעלי העסקים הקטנים מחוץ לכנסת: אין לנו איך לשלם את הדו"חות שקיבלנו בקורונה
(צילום: שחר גולדשטיין)

בעוד שהתחלואה עולה ובעלי העסקים חוששים מהגבלות נוספות שעלולות להגיע בקרוב, היום (ב') הם הגיעו לכנסת כדי להילחם על ביטול קנסות הקורונה שהוטלו עליהם עד כה. רגע לפני שנכנסו לוועדת הכלכלה שדנה בנושא, לילי בן שלום, בעלת מסעדת ללה בתל אביב ויו"ר ענף המסעדנים והילה פורמוזה רפאל, הבעלים של זוזו בר ואיז'ו ובבט בתל אביב, הסבירו לאולפן ynet למה המדינה חייבת לבטל את הקנסות שקיבלו. "מדובר בציבור שלם של אנשי עסקים שאומרים שאין להם אפשרות לשלם את הקנסות", טענה פורמוזה רפאל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אנחנו נמצאות עכשיו בכנסת כי ח"כ מיכאל ביטון השכיל לכנס את ועדת הכלכלה באופן דחוף, בגלל שהבין כמה זה נורא לבקש מאנשי עסקים שצועקים 'הצילו' לשלם קנסות על דו"חות הזויים", אומרת בן שלום.
1 צפייה בגלריה
קונים בשוק הרכמל לקראת ערב חג ראש השנה
קונים בשוק הרכמל לקראת ערב חג ראש השנה
שוטרים בשוק הכרמל, ערב הסגר בחגים בשנה שעברה
(צילום: מוטי קמחי)
"הטענה שלנו היא שזה פשוט לא הגיוני", אומרת פורמוזה רפאל. "ביטלו קנסות למפגיני בלפור, ביטלו קנסות קורונה לציבור הדתי, אבל אותנו השאירו עם קנסות הזויים, שקיבלנו על זה שבאו לקחת טייק אוויי מהמסעדה ולא מספסל ברחוב. אלה קנסות חלם. שוב בעלי העסקים וציבור העצמאים הם אלו שמשלמים את המחיר".
"אני צריכה לשלם 10,000 שקל על שני דו"חות, על שניהם ערערתי", אומרת בן שלום. "כל עסק קיבל קנסות בסך 5,000 עד 25 אלף שקל בממוצע בתקופת הקורונה, זה המון כסף".
"וזה לא רק אנחנו, זה ציבור שלם של אנשי עסקים שאמרו שאין להם אפשרות לשלם את קנסות החלם האלה", מוסיפה פורמוזה רפאל. "נותנים לנו כפל קנס על הנחיות שהשתנו חדשות לבקרים, ולא היה אפשר לעקוב אחריהן בכלל. תבינו, המצוקה היא קשה, לפחות שימירו את הקנסות באזהרות".
על השאלה האם בעלי העסקים באמת מקפידים על ההנחיות, או שאולי הדו"חות דווקא מוצדקים על אף הקושי לשלם אותם, אומרת פורמוזה רפאל: "אנחנו שומרים על ההנחיות כמה שאפשר, אבל צריך להבין שיש הרבה דברים לא הגיוניים. אנחנו לא יכולות להיות שוטר במקומות שלנו, מבחינתי שיביאו לנו מאבטחים ואנשים שייבדקו את האנשים, אחד-אחד, זה לא הגיוני שאנחנו נעשה את זה. בחיי הלילה, שאותם אני מייצגת, אנחנו עוד יכולים לבצע את הבדיקות האלה כי יש לנו שומרים בכניסה, אבל במסעדה, בבר השכונתי שלי - לא".
אבל לפחות בחלק מהמסעדות בודקים תו ירוק, אז למה לא כולן יכולות לעשות את זה? "את מוזמנת לבוא לשוק הכרמל, שבכל רגע נתון יש שם יותר מ-100 איש, ואני רוצה לראות איך בדיוק אפשר לבדוק תו ירוק", אומרת בן שלום. "איך אישה בהיריון שרוצה לעשות פיפי ולא התחסנה בגלל ההיריון, איך אני יכולה לדעת שאין לה תו ירוק?"
נקודה נוספת שמעלה בן שלום היא המחסור בעובדים. "הרסו לנו את העבודה עם החל"ת, אין עובדים - אנחנו המלצריות, אנחנו הטבחיות - אז עכשיו גם רוצים שאהיה שוטר. אנחנו רוצות לעשות את זה אבל זה בלתי אפשרי. מי שחי בהזיה שתו ירוק יעבוד - זה לא יקרה. מצטערת".
במהלך הדיון בוועדת הכלכלה מחו בעלי העסקים על אכיפה מזלזלת מצד המשטרה, וחזרו על האזהרה שהשמיעו בן שלום ופורמוזה רפאל: "הקנסות לא ישולמו בגלל שאין לבעלי העסקים כסף". בתום הדיון הוחלט על ביטול כפל הקנס והריבית ופריסת תשלומים. היו"ר ביטון אמר כי "הבאנו בשורה קטנה בדמות ביטול כפל הקנס לפונים ופריסת חוב דיגיטלית, בואו נוסיף גם התראה ואזהרה ואכיפה מושכלת".
היו"ר ביטון סיכם כי הקורונה פגעה בעסקים וסגרה עסקים, ולעיתים הפכה בעלי עסקים לעבריינים שלא בטובתם ולכן זה מחייב גמישות, רגישות ופתיחות לפתרונות חדשים. הוא הוסיף כי הוועדה רואה בחיוב את הודעת המרכז לגביית קנסות על ביטול פיגורים וכפל קנס ועל פריסת תשלומים, ואמר כי הוועדה קוראת למשרד לביטחון הפנים ולמשרד המשפטים לבחון דרכים לשנות את החקיקה באופן שיעניק למרכז לגביית קנסות, או למשטרה, סמכות להמיר קנסות להתראות.