תזכורת: המבוגרים שלא מוצאים עבודה. צפו
(צילום: משה מזרחי)
משבר הקורונה המחיש את מצוקת העובדים שחצו את גיל ה-50. חלקם הוצאו לחל"ת ואחרים, שפוטרו, מחפשים עבודה חודשים ואינם מוצאים. אפליה מחמת גיל הוכרה במשפט הישראלי כאסורה על פי דין והוסדרה בחקיקה. חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על מעסיק להפלות עובדים ומועמדים לעבודה, בין היתר על רקע גילם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מה הן הזכויות של עובדים מבוגרים ומה אסור למעסיק לעשות? גיבשנו תשובות בנושא באמצעות עו"ד מיכל זהר-ניישטיין, שותפה במחלקת דיני עבודה במשרד עוה"ד נשיץ, ברנדס, אמיר ושות' ועו"ד רעות שגיב-גרטלר, שותפה מייסדת במשרד דרור גל-רעות שגיב המתמחה בדיני עבודה ומשמעת.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אני בת 50. שולחת קו"ח וכשמדברים איתי ושואלים לגילי לא שבים אלי יותר. זה מותר? "מאחר שקיים קושי ממשי למועמד לעבודה להוכיח כי סורב לעבודה בשל גילו תוך אפליה שלא כדין, הפך חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה את נטל ההוכחה, וקבע, כי אם המועמד הוכיח שהתקיימו בו כל התנאים או הכישורים שקבע המעסיק בדרישות המשרה, הרי שנטל ההוכחה עובר למעסיק ועליו להראות כי לא הפלה את המועמד על רקע גילו. הפניית שאלה בראיון עבודה או שיחת טלפון מקדימה בנוגע לגיל המועמד אסורה, אלא אם כן יש רלוונטיות לגיל העובד במילוי התפקיד", מסבירה עו"ד זהר-ניישטיין.
עו"ד זהר-ניישטיין: "חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה קבע כי אם המועמד הוכיח שהתקיימו בו כל הכישורים שקבע המעסיק בדרישות המשרה, נטל ההוכחה עובר למעסיק ועליו להראות כי לא הפלה אותו על רקע גילו"
עו"ד שגיב-גרטלר מדגישה: "מעסיק פוטנציאלי רשאי לשאול רק שאלות רלוונטיות לתפקיד, וכל שאלה, גם אם היא במסווה, המתייחסת לגיל המועמד אסורה".
יחד עם זאת, היא מסבירה: "לא פשוט להוכיח אפליה מחמת נסיבות אסורות, ודאי מחמת גיל. עם זאת, יש לשים לב לכמה נקודות שעשויות לשים זרקור על אפליה מחמת גיל. כך, מודעה לקליטת עובדים המתייחסת ל'מקום עבודה צעיר ותוסס' או 'נדרשים עובדים צעירים ונמרצים' או 'נדרש עובד עד גיל 50' ועוד, הן דוגמאות בולטות העשויות ללמד על כוונה להפלות מחמת גיל. למרבה הפלא, שיטוט במודעות דרושים ברשת מעלה כי מודעות כאלה עדיין מפורסמות למרות המודעות הקיימת לאיסור האפליה".
אני בת 65 והוצאתי לחל"ת. השבוע מסר לי המעסיק שאני מפוטרת. מהן הזכויות שלי? כל עובד המפוטר, ללא קשר לגילו, זכאי לקבל ממעסיקו במועד סיום ההעסקה הודעה מוקדמת (או תשלום תמורה כספית בגינה) פדיון חופשה שנתית (אם העובד לא ניצל את מלוא ימי החופשה בתקופת העבודה), יתרת דמי הבראה, וכמובן השלמת פיצויי פיטורים (אלא אם כן ההפקדות לביטוח פנסיוני שביצע המעסיק בתקופת העבודה היו במקום חובת תשלום פיצויי פיטורים בהתאם להסדר שבין העובד למעסיק).
פיטורים כאמור יכולים להיות לאחר קיום שימוע כדין ורק מסיבות ענייניות, בעוד שהגיל אינו שיקול. אם לא כן, מדובר באפליה אסורה על רקע גיל. כמו כן, ייתכן שהעובדת תהיה זכאית לקבל קצבה מקרן פנסיה או קופת גמל אחרת שבה היא חברה. עם זאת, יש להביא בחשבון כי אם יש טענות אמיתיות כלפי העובד, לא יוכל העובד לאחוז בטענת אפליה רק על רקע קרבתו לגיל הפרישה, ואם פוטר כדין בהליך תקין ומשיקולים ענייניים גם לא יזכה לפיצוי, ודאי לא בשכר, עד גיל הפרישה, רכיב פופולרי בתביעות עובדים המפוטרים לאחר גיל 60.
ייתכן שפוטרתי בשל אפליה של גיל. מה עלי לעשות? מעסיק המעוניין לסיים העסקת עובד מחויב לפני קבלת ההחלטה לזמנו לשימוע ולציין בפניו את הסיבות שבגינן נשקל סיום העסקתו. פיטורי עובד יכולים להיות מסיבות ענייניות בלבד, כגון בעיות התנהלות ועבירות משמעת, חוסר שביעות רצון מקצועי או צמצומים והתייעלות, ומחויבים להיעשות בתום לב. אם אין עילה ברורה לפיטורים, ומדובר בעובד מבוגר, עולה החשש כי פיטוריו הם על רקע גילו. במקרה כזה די שהעובד יוכיח כי לא הייתה במעשיו כל סיבה לפטרו כדי להעביר את נטל ההוכחה למעסיק להראות כי גילו של העובד לא היה השיקול.
מיכל זהר נישטייןמיכל זהר נישטייןעמי ארליך
עו"ד זהר-ניישטיין: "אנו נתקלים בתביעות של עובדים מבוגרים שפוטרו בהליכי צמצום והתייעלות בטענה כי פוטרו על רקע גילם. על פי רוב אלה עובדים ותיקים שעלות שכרם גבוהה וגם מסיבה זו הם נבחרים להיות מועמדים לפיטורים. עם זאת, בפסיקת בתי הדין לעבודה נקבע כי גם בפיטורי צמצום חל איסור להפלות, ודי שהשיקול המפלה היה אחד השיקולים בקבלת ההחלטה כדי להכתים את ההחלטה כולה, אף אם היו שיקולים אחרים ענייניים. יתרה מזאת, נקבע כי מעסיק בנסיבות אלה צריך לשקול לחיוב את גיל העובד תוך התייחסות לתרומתו למקום העבודה ולנסות לבחון חלופות לפיטורים (צמצום היקף משרה, העברה לתפקיד אחר)".
איזה פיצוי אפשר לקבל על הפליה בשל גיל? עובד שהופלה על רקע גיל רשאי להגיש תביעה בביה"ד לעבודה על הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. ביה"ד רשאי לפסוק פיצויים לטובת העובד גם אם לא נגרם לו נזק ממוני (אלא עוגמת נפש בלבד) ולתת צו מניעה נגד הפיטורים במקרים מסוימים שבהם מתן פיצויים בלבד לא יהיה צודק. החוק אינו נוקב בגובה הפיצוי המרבי. בתי הדין פוסקים פיצוי בגין נזק ממוני, שנגרם עקב פיטורים תוך אפליה על רקע גיל, בשיעור של עד 12 משכורות. על נזק לא ממוני נפסקים על פי רוב פיצויים של 20-50 אלף שקל. חשוב לזכור כי תביעה מכוח חוק שוויון ההזדמנויות מתיישנת אחרי שלוש שנים.