כארבע שעות לפני פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר, שההערכות לגביו שונות וקיים גם חשש שיעלה בשיעור גבוה יחסית, מצב שיקדם העלאת ריבית של בנק ישראל, שוק המט"ח מציג התחזקות של השקל מול המטבעות הזרים העיקריים.
הדולר נסחר בצהריים (שלישי) בירידה של 1.15% - לשער יציג של 3.2244 שקל, לאחר שנסחר כבר ביממה הקודמת ב-3.28 שקל ואף התקרב לרף של 3.30 שקל. שערו היציג הקודם נקבע על ידי בנק ישראל אתמול על 3.2620 שקל, הגבוה ביותר מזה ארבעה חודשים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גם שער האירו יורד היום במסחר הרציף בכמחצית האחוז ל-3.67. שקל, לאחר שנשק כבר בימים האחרונים לרף של 3.70 שקל.
רוחות המלחמה מאירופה פחתו מעט הבוקר עם ידיעות שהרוסים מדללים לפתע כוחות בגבול עם אוקראינה. אם אין מדובר בפעולת הסחה, המצב הזה עשוי להשפיע לטובה על הבורסות בעולם בהמשך היום, כאשר החוזים העתידיים בוול סטריט עלו בשעות הבוקר בכאחוז וחצי, הבורסות באירופה עלו בכאחוז ומדדי הבורסה בת"א עולים בין 1.8% ל-2.1%.
מחיר חבית נפט שעלה בימים האחרונים לשיא מזה שמונה שנים והתקרב למחיר של 100 דולר לחבית יורד בצהרים בשווקים ב-2% ונסחר במחיר נמוך מ-94 דולר לאחר שכבר הגיע אתמול ל-95.5 דולר לחבית נפט.
לדברי יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים מימון והשקעות, "שער הדולר אל מול השקל ממשיך להתנהל בקורלציה גבוהה עם תנועת שוק המניות האמריקני. אמש, דבריו של נשיא הסניף של הבנק המרכזי האמריקני בסנט לואיס, לפיהם בכוונתו לתמוך בהעלאת ריבית הדולר בקצב מואץ של 1% עד לחודש יולי הקרוב, תרמו לעליית התשואה באג"ח הדולרי. תשואת האג"ח ל-10 שנים חזרה ופרצה רמה של 2% ובכך תרמה לחולשת שוק המניות.
"המתיחות בגבול אוקראינה-רוסיה והחשש ממחסור בחומרי גלם מרכזיים ובראשם מוצרי אנרגיה, גז, דלק וחיטה, תירס ומתכות, גרר לתנודות במחיר חומרי הגלם ולעליות מחירים. אם העימות יתפתח למלחמה של ממש, תהיה לכך השפעה משמעותית לרעה על קצב האינפלציה העולמי וסיכון בהשתוללות אינפלציונית. על רקע העלייה בתשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב ולצידן העלייה החדה בריבית למשכנתאות, שהתייקרה ב-50% בתוך פרק זמן קצר, גובר בארה"ב החשש מהתפתחות משבר בשוק הדיור בארה"ב".
פורסם לראשונה: 12:18, 15.02.22