במשרד האוצר הזהירו היום (שלישי) בדיון בוועדת חוץ וביטחון מפני כוונת צה"ל להתחיל את גיוס החרדים דווקא מהאוכלוסייה העובדת, לפי נתוני הביטוח הלאומי. בשבועות האחרונים אמרו בצה"ל כי בקרוב ישלחו כ-3,000 צווי גיוס לצעירים חרדים, וכדי להימנע מעימות חזיתי עם הישיבות במגזר החרדי הוחלט לבחון דרך נתוני תלושי השכר מי לא לומד בישיבה אלא עובד בחלק מהיום, כך שיתכן שתחילת הליך גיוס שלו תהיה קלה יותר.
במהלך הדיון, אמר יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים באוצר, כי "אני מוטרד מהמקום שהצבא הולך אליו, שהוא קושר בין נתוני הביטוח הלאומי של תעסוקה לבין האוכלוסייה שהוא יטרגט לצורך גיוס. זה יסמן את מי שיוצא לעבודה כפוטנציאל גיוס, זו עלולה להיות בכייה לדורות במובנים שיהיה קשה להפוך את זה אחר כך. אם לא נלמד מטעויות העבר, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו בהפסד כפול, גם לא נעלה את הגיוס וגם נפגע בתעסוקה".
2 צפייה בגלריה
לשכת הגיוס
לשכת הגיוס
לשכת הגיוס
(צילום: רויטרס)
לפי המצגת שהציג משרד האוצר, מיקוד הגיוס באוכלוסיית הגברים החרדים העובדת צפוי לגרום לכמה התפתחויות שליליות, לפי הנתונים שהוצגו: בין השאר, הימנעות מהשתלבות בתעסוקה בעתיד לאור החשש מכניסה למאגר המיועדים לגיוס, הגדלת התמריצים לעיסוק במסגרת תעסוקה שאינה מדווחת ("כלכלה שחורה") ושימור המצב הקיים בו השתתפות במסגרת תורנית מספקת פטור מחובת גיוס.
כמו כן, לפי נתוני האוצר, גיוס של 1,000 חרדים לשירות קרבי מדי שנה יוביל לחיסכון של 833 אלף ימי מילואים קרביים בשנה, שהם חיסכון של כשבועיים מילואים בשנה לחייל קרבי. מדובר בחיסכון כלכלי בשנה של כ-1.3 מיליארד שקל. אם אכן בכל שנה יגויסו כ-1,000 חדרים למערך הקרבי, עד שנת 2029 תגיע כמות הלוחמים מכלל החיילים ליעד שהוצב - שהוא 35%, ועד שנת 2023 המספר אף יעלה ל-45%.
2 צפייה בגלריה
ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס
ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס
ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס
( צילום: משי בן-עמי)
עוד אמר גרדוס בישיבה כי "מדינת ישראל ב-20 השנים האחרונות חוותה צמיחה משמעותית מאוד שאפשרה לנו להגדיל את רמת החיים, להוריד את נטל המס, לבנות תשתיות וגם להגדיל את תקציב הביטחון. הדבר הזה התאפשר רק בגלל שהכלכלה שלנו חזקה. הצעת החוק הזו היא זיקוק של השילוב הזה בין כלכלה לביטחון. יש הרבה סיבות לצמיחה ב-20 השנים האחרונות, אבל הסיבה המרכזית היא שוק התעסוקה. לצערנו, וגם לשמחתנו, הגידול בשיעורי התעסוקה די מוצה באוכלוסייה הכללית וגם אצל הנשים החרדיות. כדי להמשיך לצמוח, היה ברור עוד לפני המלחמה, ששתי האוכלוסיות שעדיין לא ממצות את הפוטנציאל בלשון המעטה אלה הגברים החרדים והנשים הערביות. אם לא נעשה שינוי דרמטי לשלב את האוכלוסיות הללו בשוק התעסוקה, המשק יפגע באופן משמעותי".