אוראל מירושלים קיבלה בחודש אוגוסט חשבון של 9,801 שקל מחברת פזגז. "משכורת שלמה", היא מספרת. "וזה אחרי שמאז ומעולם שילמתי חשבונות גז כמו משפחה רגילה, 200 שקל בקיץ בערך, 800 שקל בחורף כי יש לי חימום בגז (שנפוץ בעיר מ.ק). רק כשהייתי בחופשת לידה, בדירה קודמת, היו לי חיובים שחרגו מהסכומים האלה.
"לדירה הנוכחית עברנו לפני יותר משנה, במאי 2023. בחודש מרץ השנה, החשבון קפץ לפתע לכ-2,500 שקל. כך גם בחודש מאי - כ-2,500 שקל. בהתחלה חשבתי שאולי יש תקלה אצלי אז סגרתי את חימום הגז, למרות שלא עשינו בו שימוש. ואז הגיע החשבון המטורף של 9,801 שקל. בתחילת חודש אוגוסט, שירד באשראי.
"בבירור העניין, גיליתי שפזגז החליפו לי ב-26 ביוני מונה גז, כמה ימים לפני סגירת החשבון. בקריאת המונה בעת ההחלפה, רשמו שצרכתי 457 מ"ק. זאת כמות גז מטורפת (!) שאפילו מסעדות לא מגיעות אליהן. כמובן שאף אחד לא יצר איתי קשר לפני החיוב ההזוי (אני תוהה מה הם עושים במקרה של דליפה).
"אף אחד לא צורך כל כך הרבה גז. אנחנו משפחה רגילה עם שלושה ילדים, בדירת ארבעה חדרים (90 מ"ר), ולמעט חביתה בערב - אני כמעט לא מבשלת במהלך השבוע ומדובר בחודשי הקיץ כך שאין חימום. ושמתי לב, שמאז שהחליפו את מונה הגז, ב-26 ביוני לפני חודש וחצי - אני בצריכה 'רגילה' של 10 קו"ב בלבד.
"כדי להוסיף חטא על פשע, בדיעבד התברר לי שמונה הגז בכלל לא עומד בתקן 116 למוני גז, שמחייב החלפה של מונה גז תוך 18 שנים, או 2,000 מ"ק, הגבוה מביניהם. כבר בחשבון הקודם, המונה כבר לא עמד בתקן (2,054 מ"ק), וכשהחליפו אותו, הוא כבר ממש קפץ (2,504 מ"ק).
למרות כל האמור, בשיחה עם נציג פזגז ביום חמישי, נמסר לי שהם מבינים שהייתה קפיצה בחשבונות האחרונים, אבל הפתרון שהם יציעו לי הוא "הנחה" בתעריף, כי לטענתם המונה שלי תקין. כלומר, שבמקום 21 שקל לקוב, הם יזכו אותי בכמה שקלים פחות לקוב. עדיין מדובר באלפי שקלים.
"בפן האישי אני אמא לשלושה ילדים בני פחות מ-5. בעלי בשירות צבאי למשך תקופות ארוכות מאז השבעה באוקטובר וגם עכשיו והסיפור הזה פשוט בלתי נסבל. אני כל היום רודפת אחריהם. זה באמת סכום ששווה למשכורת של בן אדם, ואני מוצאת את עצמי מתחננת מל מערכת אטומה, שמגלגלת אותי מאחד לשני".
אחרי פניית ynet הלקוחה זוכתה. מפזגז נמסר: "מדובר בטעות נקודתית בחיוב, אנו מתנצלים, הלקוחה זוכתה בהתאם".
מה יכולה להיות הסיבה לחשבון המנופח?
איך יכול להיות שמשפחה מקבלת חשבון עתק כזה? מבדיקה עולה שב-2022 היה גל חשבונות כאלה בירושלים, צרכנים בעיר קיבלו חיובים בגובה עשרות אלפי שקלים.
התברר שפזגז שלחה אז חשבונות לפי "הערכה" – כלומר לא בדקה את הצריכה בפועל אלא העריכה אותה לפי צריכה ממוצעת או שכיחה באזור. אחרי שבדקה את הצריכה בפועל, החברה גילתה שהעריכה בחסר ושלחה השלמות של עשרות אלפי שקלים, כדי שלקוחות ישלמו מייד.
כלומר – הכסף לכאורה הגיע לה, אבל הדרך שבה עשתה זאת הייתה לא שירותית בלשון המעטה, בלי התחשבות בכך שלצרכן הפרטי זאת הוצאה כבדה וחוסמת מסגרת אשראי. נטען אז שפזגז גם עברה את 70 הימים שמותרים לה לעריכת הערכה של הצריכה והיה עליה לבדוק צריכת אמת. בסופו של דבר הסיפור כנראה נגמר בפריסת תשלומים, אם כי לא ברור מדוע הצרכנים צריכים היו לשלם על התנהלות בעייתית של החברה. באותה שנה, גם אמישראגז שלחה חשבון של 2,500 שקל לקשישה - בטענה לדליפת גז.
כמה כדאי לשלם על גז?
אם אתם חשים שחשבון הגז שלכם גבוה מדי – כדאי לכם להשוות מחירים ואם מצאתם מחיר שפוי יותר בחברה מתחרה – קודם כל להתקשר לחברה שלכם כדי לתת לה הזדמנות להוריד מחיר לרמת המתחרים. אם לא תקבלו הוזלה – עברו חברה, אם כי במערכות גז משותפות זה מורכב לעיתים, כי דרושה הסכמת דיירים.
באתר הזה של משרד האנרגיה אפשר להשוות מחירי גז. לדוגמא: בדקנו נתוני עלות צריכת גז במאי-יולי בירושלים. בצריכת גז בצובר, תשלמו 11 שקל למ"ק בחברת אינספשן, 12 שקל בסונול גז, 14.93 שקל באלקטרה פאואר ו-15.62 שקל בפזגז. לזה יש להוסיף כ-20-10 שקל דמי שימוש.
בבניינים ללא צובר - על אספקת מכל גז תשלמו 48 ק"ג 392 שקל בגז עבדו, 446.12 שקל בגז יגל, 507.27 שקל בפזגז ו-645.99 שקל באלקטרה פאואר.