בית הדין לעבודה בתל אביב קבע לאחרונה שהתעשייה האווירית תפצה בכ-750 אלף שקל עובדת לשעבר שטענה שהופלתה לרעה בתנאי הפרישה שלה בשל היותה אישה.
התובעת (66) עבדה בתעשייה האווירית מ-1995 עד 2019, אז הייתה בת 61 ושלושה חודשים. היא ביקשה פרישה מוקדמת בתנאים מיטיבים, ולאחר מו"מ חתמה על הסכם שלפיו היא זכאית לקצבה מוקדמת החל מיום הפסקת העבודה ועד ליום שבו תהיה זכאית לקבל פנסיית זקנה מקרן הפנסיה שלה (מבטחים) - ובמילים אחרות עד לגיל 62.
1 צפייה בגלריה
סיור מהנסות העתיד 6 נתב"ג
סיור מהנסות העתיד 6 נתב"ג
ארכיון
(צילום: באדיבות התעשייה האווירית)
הקצבה המוקדמת הועמדה על 10,676 שקל. בנוסף נקבע היא תקבל פיצוי מיוחד על ההפרש בין פנסיית הזקנה לבין סכום הקצבה המוקדמת עד גיל 67. עם סיום עבודתה היא קיבלה פיצויי פרישה ודמי הסתגלות של 194,254 שקל וכן את הקצבה המוקדמת בין החודשים ינואר וספטמבר 2020.
בתביעה שהגישה היא טענה שהסכם הפרישה מפלה אותה מגדרית שכן הוא מאלץ אותה לקבל ממבטחים פנסיית זקנה בגיל 62, בעוד שגברים בפרישה מוקדמת ממשיכים לקבל קצבה מוקדמת מהתעשייה האווירית עד גיל 67. לדבריה, חיוב נשים למשוך את הפנסיה בגיל 62 לא מאפשר להן לרכוש מקרן הפנסיה זכויות עד גיל 67, והלכה למעשה מקטין את שיעור הגמלה שלהן בהשוואה לגברים. "התעשייה האווירית חוסכת כסף על נשים שפורשות מוקדם בהשוואה לגברים", סיכמה.
התעשייה האווירית טענה מנגד שהתובעת נהגה בחוסר תום לב קיצוני כאשר ניהלה משא ומתן לכריתת הסכם הפרישה, חתמה עליו - ולאחר מכן הגישה את התביעה. הודגש כי היא קיבלה הסברים מפורטים על זכויותיה וידעה כי מגיל 62 תסתיים זכותה לפנסיה מוקדמת מהחברה.
השופטת חופית גרשון-יזרעאלי כתבה שאין מחלוקת כי אילו הוראות הסכם הפרישה של התובעת היו מוחלות על עובד גבר - הוא היה זכאי לזכויות עודפות בהשוואה אליה. "די בכך כדי לקבוע כי הוראות ההסכם נגועות בהפליה", כתבה.
בפסק הדין הובהר כי אמנם בהסכם הפרישה הסדירה התעשייה האווירית את השלמת הגמלה לנשים לתקופת הביניים, מגיל 62 ועד לגיל 67, על מנת שלא תפחת מהגמלה שלה זכאים עובדים גברים באותה תקופה. עם זאת, היא לא השלימה את המלאכה והיא מתעלמת מנדבך נוסף והוא פיצוי נשים בגין פגיעה צפויה בשיעור גמלתן העתידית.
בנסיבות אלה נקבע שהתובעת זכאית להשוואת זכויותיה כאילו צברה זכויות בקרן הפנסיה עד לגיל 67. בפועל, היא זכאית לקבל מהתעשייה האווירית גמלה חודשית עד גיל 67.
מאחר שנכון למועד מתן פסק הדין היא התקרבה לגיל 67, נקבע הפיצוי כסכום חד פעמי של 703,108 שקל. בנוסף חויבה התעשייה האווירית בפיצוי של 30 אלף שקל בגין הפלייה לרעה, ובשכר טרחת עו"ד בסך 22 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד מנחם לפידור, עו"ד נור אבראהים • ב"כ הנתבעת: עו"ד אסף ברנזון, עו"ד נעמי לאופר בן ארי • עו"ד ג'מיל מטאלקה עוסק בדיני עבודה • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין