ועדת הכספים של הכנסת האריכה היום (ד') את תוקפן של תקנות המקנות זיכוי במס בשיעור של 15% במס הכנסה על עבודה במשמרות שנייה ושלישית במפעלי תעשייה שפועלים 24 שעות ביממה. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, בשל תקלה טכנית שאירעה במשרד האוצר לא הוארכה הוראת השעה וכתוצאה מכך לא קיבלו עובדי המשמרות במשך חודשיים את ההנחה במס וספגו קיצוץ של עד 1,000 שקל מהנטו עבור יולי-אוגוסט (1,000 שקל עבור כל חודש). לא ברור אם ניתן יהיה כעת לתקן את התקלה כבר במשכורות חודש ספטמבר שישולמו בסוף השבוע. יצוין שהתקנות חלות רק על עובדי ייצור במפעלים.
התקנות הוארכו עד יוני 2021, והיום אישרה ועדת הכספים את הארכתן עד תום שנת 2022. העלות למדינה מוערכת ב-80 מיליון שקל ב-2021, ו-160 מיליון שקל ב-2022.
1 צפייה בגלריה
תלוש משכורת
תלוש משכורת
תלוש משכורת
(צילום: shutterstock)
חברי הוועדה מתחו ביקורת על כך שהתקנה מובאת שוב רטרואקטיבית, וקראו להפוך אותה להוראת קבע, כדי שלא יהיה צורך לחדשה מדי שנה או שנתיים. יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, אמר כי "נשקול אם לקחת את הוראת השעה הזו שמוארכת מ-1986 כל פעם מחדש, ולהפוך אותה להוראת קבע או לפחות להוראה ארוכת טווח".
מטרת התקנות היא לעודד עובדים במפעלי תעשייה לעבוד במשמרות, לנצל את המכונות והציוד גם במהלך שעות המשמרות ועל ידי כך להגדיל את היקף הייצור והתפוקה.
יו"ר הוועדה, ח"כ קושניר, ציין כי "חשוב לי לוודא שהרצף ישמר וגם בעבור אותם חודשים שבהם התקנה לא הייתה תקפה, שעובדים ששילמו מס גבוה יותר ממה שציפו, יקבלו את הטבת המס. נרצה לשמוע איך זה אמור לקרות מבחינה טכנית - איך מעסיקים יפנו ואנשים יקבלו את מה שמגיע להם".
אפרת ריץ, עוזרת יועמ"ש משרד האוצר, השיבה: "היו כל מיני עיכובים, מדובר בתהליך שתלוי בכמה מערכות. לשאלתך הרציפות בתשלום תשמר, ההטבה תהייה בתקוף עד תום 2022".
לבקשת יו"ר הוועדה הרחיבה ורד בכר, מרשות המיסים לעניין אופן התשלום לגבי החודשים בהן לא חלה ההטבה: "ברגע שתהיה הארכת תוקף עד סוף השנה, נוציא הנחיה למעסיקים, החישוב הוא על בסיס שנתי, כל מעסיק יודע לשלם ולנקות את המס בהתאם לעבודתו של העובד מתחילת השנה עד התשלום האחרון, תצא הנחייה בחודש הקרוב על ידנו שהזיכוי יכול להיות רטרואקטיבית מתחילת השנה, כך הכלי יינתן ויחושב והעובד יקבל כל מה שנדרש רטרואקטיבית. ככל שאנחנו בתוך שנת המס, הדבר הזה אפשרי".
לשאלת חברי הוועדה מדוע מוארכת כל פעם ההוראה מחדש במשך שנים ארוכות, כאשר הדבר קורה לעיתים באיחור, ומדוע לא נקבעת הוראת קבע השיבה ריץ כי "ההוראה נבדקת כל פעם עפ"י צרכים". בתגובה הציעו חברי הוועדה כי התקנות יוארכו למספר שנים לכל הפחות.
יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "הוועדה תזכיר לכם ביוני-יולי, מספיק זמן לפני תום המועד שיש להאריכו בקרוב, כדי שתוכלו להאריך בזמן, וכן נשקול אם לקחת את הוראת השעה הזו שמוארכת מ-1986 כל פעם מחדש, ולהפוך אותה להוראת קבע או לפחות להוראה ארוכת טווח".
לדברי יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, "מדובר בצעד חשוב אך הדרך עוד ארוכה. טוב עשו חברי הוועדה שמתחו ביקורת על כך שהתקנה שוב מובאת בצורה רטרואקטיבית ולא בצורה של הוראת קבע. אני קורא ליו"ר ועדת הכספים חבר הכנסת קושניר לשקול בחיוב את הפיכת הוראת השעה להוראת קבע שתיטיב עם כלל עובדי המפעלים בתעשייה".
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "חידוש זיכוי המס לעובדים במשמרות לילה הוא בשורה מצוינת לתעשייה, שסובלת באופן עקבי ממחסור בכוח אדם. אני מברך את שר האוצר וועדת הכספים על ההירתמות למען העובדים".
נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר: "אני מברך על אישור ההקלות במס הכנסה לעובדי משמרות בתעשייה. התקנות חשובות מתמיד לשם עידוד, גיוס ושימור עובדים בענף התעשייה. אנו מצטרפים לעמדת ועדת הכספים וקוראים לרשות המיסים להביא את התקנות כתקנות קבע, ולא רק כהוראת שעה שיש צורך להתקינה מחדש כל פעם".