שלושת ילדיו של גבר שהלך לעולמו, שטוענים כי אשתו השנייה משכה כספים מחשבונותיו מעבר לחלקה בירושה, יוכלו לעיין בתדפיסי חשבון הבנק של אביהם כדי להוכיח את גרסתם – כך קבע לאחרונה בית המשפט למשפחה בחיפה.
המנוח ערך בחייו שתי צוואות, שהראשונה שבהן ב-2010. בצוואה השנייה, מ-2021, הוא העניק לאשתו השנייה מיליון שקל מחשבונותיו השונים, ואת היתרה ציווה לילדיו מנישואיו הראשונים. עוד קודם לכן, החל מינואר 2020, הוא החל להתאשפז לפרקים בשל חשדות לאירוע מוחי, ובשנה שעברה הלך לעולמו.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לאחר מותו טענו ילדיו כי הצוואה השנייה נערכה בתקופה שבה לא היה כשיר ותחת השפעה בלתי הוגנת מצד אשתו. הם פנו לבית המשפט בבקשה לבירור היקף העיזבון, שבמרכזה עמדה טענתם להברחת נכסים מצד אימם החורגת.
לגרסתם, יומיים בלבד לפני מות אביהם נמשכו מחשבונותיו האישיים עשרות אלפי שקלים לחשבון המשותף עם רעייתו. בנוסף, היא משכה אחרי מותו את מרבית יתרת הזכות בחשבון המשותף, מעבר למה שמגיע לה.
האחים הדגישו שאין להם גישה לחשבונות אביהם אך הדוגמאות שהביאו מספיקות על מנת להקים חשש שאימם החורגת הבריחה כספים, באופן שעלול לפגוע בחלקם בירושה. על כן הם ביקשו לאפשר להם לעיין בחשבונות.
עו"ד מיה רשל ארבל  עו"ד מיה רשל ארבל צילום: מיה רשל ארבל
לעומתם טענה האלמנה כי משיכות הכספים נועדו למימון הוצאות הקבורה של בעלה, והן אפילו לא כיסו את הוצאות השבעה. היא כפרה בטענה שבעלה לא היה כשיר במועד עריכת הצוואה, ולשיטתה העובדה שילדיו לא פעלו באותה תקופה כדי למנות לאביהם אפוטרופוס מוכיחה זאת. מה גם שלדבריה אחד מהם קיבל ממנו 450 אלף שקל מבלי שהעלה טענה לחוסר צלילות.
השופטת לירון זרבל-קדשאי ציטטה מפסיקה קודמת שלה, שלפיה מעצם מעמדו של ילד כיורש את הורהו - הרי שהוא נכנס בנעליו וזכאי לקבל מידע בכל הנוגע לחשבונותיו על מנת לכלכל צעדיו. יתרה מכך, בפסיקה הוכרה זכות העיון בחשבונות המנוח שעה שמועלית נגד צוואתו טענת השפעה בלתי הוגנת.
נימוק נוסף התומך בקבלת בקשת הילדים היה עצם היותם זכאים על פי צוואת אביהם לכספים המצויים בחשבונותיו: "המנוח ציווה למבקשים כספים שיוותרו בחשבונות הבנק ע"ש המנוח בבנק 'הבינלאומי' (לאחר העברת סך של מיליון שקל למשיבה) ובבנק 'לאומי'. לאמור כי קיימת זיקה ישירה בין המבקשים לבין חשבונות הבנק, ולוּ מתוקף היותם יורשים גם לפי צוואתו המאוחרת של המנוח, וביתר שאת שעה שלמבקשים מוקנה חלק בעיזבון מתוך חלק מהחשבונות המדוברים. בנוסף לבסיס המשפטי המצוי בבסיס בקשת המבקשים והונח בפסיקה שנסקרה לעיל, יש בכך להוות משקל לטובת קבלת הבקשה לעיון בדפי החשבון".
לדבריה, שילוב מעמד הילדים כיורשים, עם טענותיהם בנוגע לתוקף הצוואה ולמשיכות שביצעה אשת המנוח סמוך לפטירתו – מצדיק להיעתר לבקשתם. בהתחשב בכך שזכות העיון צריכה להיות מידתית ולא גורפת, הותר לילדים לעיין בשלושת חשבונות אביהם בתקופה של שנה וחצי שחלה מאז ההידרדרות במצבו הרפואי ועד מותו. לגבי התקופה שלאחר המוות העיון בחשבונות המנוח אושר בהסכמת הצדדים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקשים: עו"ד טל אבריאל • ב"כ המשיבה: עו"ד עמוס צדיקה • עו"ד מיה רשל ארבל עוסקת בירושות וצוואות • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין