"אני לא יכול לגלגל ללקוחות את מלוא עליית הריבית לפיקדונות, כי זה לא ישתלם לי". כך אמר אמש (שני) גל בר דעה, מנכ"ל הבנק הדיגיטלי וואן זירו (One Zero), בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio.
דבריו של בר דעה מגיעים לאחר פרסום מעקב ynet, ממנו עלה כי מרבית הבנקים בישראל שוב לא גלגלו את מלוא העלאת הריבית האחרונה לפיקדונות האזרחים, ועל אף שבעקבות הביקורת חלקם שיפרו את הריביות בחלק מהפיקדונות שהם מציעים ללקוחות, עדיין לא מדובר בגלגול מלוא הריבית שזינקה ב-1.9% במצטבר בחודשים האחרונים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בר דעה התייחס בריאיון לביקורת שנמתחה על הבנקים בעניין זה ולקריאה של יו"ר ועדת הכספים של הכנסת למפקח על הבנקים להתערב בסוגייה. "אני לא מאמין בלהיות פופוליסט. אם תגלגל הכל ללקוחות ותעשה את זה בצורה גורפת, לא כהטבה או קמפיין, אז זה 'עוף בשקל' - זה הפסדי. אני לא מאמין בלעשות פרסומת בטלוויזיה ולהגיד ש'רק היום, רק לשלוש שנים, יש לי פיקדון ב-3%'. כשאני שם 1.9% ריבית על על הפיקדון החודשי זה לא הטבה וזה לא מבצע - זה המוצר".
3 צפייה בגלריה
גל בר דעה
גל בר דעה
גל בר דעה, מנכ"ל הבנק הדיגיטלי One Zero
(צילום: אביגיל עוזי)
עוד הוסיף בר דעה, כי "בסופו של יום אני צריך לתת שירות של כספומט, של מוקד ושל אפליקציה. כמו כל עסק, גם לי יש מודל עסקי. המודל העסקי שלי הרבה יותר רזה והרבה יותר יעיל, לכן אני יכול לגלגל הרבה יותר ללקוחות ולא לעשות את זה כמבצע. בגלל זה התחלנו מראש גבוה ואנחנו כנראה תמיד נהיה הכי גבוהים, לא לזמן מוגבל ולא להטבה ולא ללקוחות מסוימים. וזה לא יהיה איזשהו מבצע חד-פעמי בשביל לרצות לקוחות.
"אני מעדיף להיות שקוף ולהגיד שזה הכי גבוה שאפשר לעשות ואנחנו באמת מוכיחים פעם אחר פעם שאנחנו נותנים את הריבית הכי טובה והכי שקופה", הוא אמר.
הבנק הדיגיטלי סיים לפני כשלושה שבועות את תקופת ההרצה ונפתח לכולם. לדברי בר דעה, עד היום הצטרפו לבנק 16 אלף לקוחות ויש עוד 70 אלף איש ברשימת המתנה, אולם הבנק פותח רק כ-300-200 חשבונות בכל יום - מה שיוצר "תור" של מצטרפים. "בכל יום יש כ-1,500-1,000 חדשים שרוצים לפתוח חשבון. אנחנו שולחים הזמנות בכל יום ואם אתה מגיב מהר להזמנה זה לוקח יום, יומיים, שלושה מקסימום. זה נורא תלוי מי מגיב ראשון להזמנה", הסביר בר דעה.
על הטענה כי מסלול העמלות המרכזי והיחיד שמציע הבנק כיום אינו זול (49 שקל בחודש), טען מנכ"ל וואן זירו כי בראייתו עדיין מדובר במחיר משתלם בראי עמלות אחרות שרבים משלמים בבנק, כדוגמת עמלת מט"ח, ערבות בנקאית, צ'קים וכד'. "ותוסיף לזה שהכל נמצא במספר אחד, שקוף וזול", טען.
על אף שמדובר בבנק דיגיטלי שמתגאה בהיותו בנק "רזה" ומבוסס טכנולוגיה, חשבון זוגי עדיין עולה 10 שקלים בחודש יותר מחשבון יחיד ובתעריף היקר, שכולל גם מסחר בניירות ערך וצפוי להיות מושק בתחילת 2023, הפער קופץ ל-20 שקל. "כששני אנשים נמצאים בחשבון אז יש להם שני כרטיסי אשראי ושני פנקסי צ'קים, העלות שלי בתור בנק עולה.
"אני לא מאמין בתשלום לפי פעולה או לפי פנקס צ'קים. אני מעדיף לשים מספר ולהגיד לך: 'זה מה שזה עולה לי וזה מה שזה עולה לך, עכשיו טייק איט אור ליב איט' (קח את זה או תעזוב את זה - ד"ר)", אמר בר דעה.

בדרך למודל בנקאות חדש בישראל?

ברקע להשקה של וואן זירו והניסיון להגביר את התחרות בשוק שנשלט במשך שנים רבות בידי בנקים בודדים, יש מיזמים נוספים שמכוונים לתת ללקוח הישראלי אופציה בנקאית אחרת.
3 צפייה בגלריה
יהודה טלמון, יו"ר אגודת האשראי אופק
יהודה טלמון, יו"ר אגודת האשראי אופק
יהודה טלמון, יו"ר אגודת האשראי אופק
(צילום: יח"צ)
עו"ד יהודה טלמון, יו"ר אגודת האשראי אופק, הסביר בריאיון ל"כסף חדש" על המיזם שמנסה להעביר את השליטה בבנק ללקוחות. "אגודת אשראי היא סוג של בנקאות קואופרטיבית שבה הלקוח הוא גם הבעלים. הלקוח קונה מניית חברות יחידה בתשלום חד-פעמי של 1,000 שקל וזה מאפשר לו ולבני משפחתו לקבל את השירות. כך, ניגוד העניינים שבו פועל כל בנק אחר אשר פועל למטרות רווח, לא קיימת", אמר טלמון וציין את פערי הריביות בפיקדונות כדוגמה.
לדבריו, "השירותים הבנקאיים שאנחנו הולכים לספק הם שירותי בנק לכל דבר ועניין: חשבון עו"ש, פיקדונות, הלוואות, כרטיסי אשראי ובהמשך הדרך גם משכנתאות ושאר השירותים. אנחנו מפוקחים על ידי שלושה רגולטורים שונים ומחוייבים באותן דרישות של בנקים לגבי יחס הלימות הון, הגנת סייבר, ניהול סיכונים ועוד".
איפה אתם עומדים כיום? "יש לנו 12 אלף חברות וחברים בקואופרטיב, קיבלנו רישיון מהממונה על שוק ההון וכרגע אנחנו נמצעים באותו תהליך קשה, מורכב וארוך של וואן זירו. כיום אנחנו מציעים פלטפורמה של הלוואות עמיתים (בה כסף של חבר אחד משמש להלוואה של חבר או של כמה חברים אחרים - ד"ר), כרטיס אשראי ואנחנו מציעים גם ביטוח בריאות פרטי קולקטיבי בעלות של 50% ממה שהיה עולה לאדם פרטי".
התוכנית "כסף חדש" משודרת בימים א'-ד' בין 16:00 ל-17:00 ב-ynet radio. תוכלו להאזין לה ולשאר התוכניות באפליקציית ynet, באתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.