אחרי שזכה לביקורות על רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", שר הכלכלה ניר ברקת יוצא למתקפה ומאשים פוליטיקאים שמנסים להכשיל את הרפורמה על ידי החרגה של מוצרים ותקנים מהרפורמה. "יש פה אנשים שהציבור לא מעניין אותם", אמר ברקת במליאת הכנסת. "בלי הרפורמה אין לנו הצדקה כממשלה. אלחם על הרפורמה הזאת בכל מחיר".
עוד אמר ברקת: "יש לי וידוי. לצערי, יש בתוך המערכת הפוליטית מי שמנסה להכשיל ולהרוס את הרפורמה. זו ללא ספק הרפורמה החשובה ביותר של הקדנציה, שתפתח לראשונה מקום המדינה את השוק בישראל לתחרות אמיתית, שתוזיל את סל הקניות של כל משפחה בישראל. היא זוכה לתמיכה מקיר לקיר בבית הזה, אין לה מתנגדים בקרב חברי הכנסת. אבל לצערי יש מי שמנסה להרוס אותה, להכניס לתוכה 'החרגות' בהיקפים גדולים. ולמה? כי הם רוצים להכשיל את ניר ברקת, כדי שלא אצליח להעביר רפורמה מוצלחת שתשרת את הציבור.
2 צפייה בגלריה
ניר ברקת מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
ניר ברקת מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
ניר ברקת
(צילום: דני שם טוב / נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
"אתם מבינים את גודל הבושה? אזרחי ישראל סובלים מהנטל הכלכלי, המחירים רק עולים כי אין תחרות. הבאתי רפורמה עמוקה, יסודית, מהפכנית שתפתח את השוק לתחרות אמיתית ותשים סוף למונופולים ולקרטלים, ויש כאלה שרוצים להרוס אותה. אז אתם יודעים מה, אני לא רוצה קרדיט. קחו את הקרדיט. רק תעבירו אותה ריבונו של עולם. רק תנו להעביר את הרפורמה הכי חשובה שהייתה פה ב-30 שנה האחרונות. זה לא שלי. זה של עם ישראל, זה של משפחות שצריכות למלא את המקרר. שהמונופולים עושקים אותן כי אין פה תחרות".
ההתקפה של ברקת מתייחסת גם לדברי יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן, שבדיון בנושא הרפורמה שנערך בשבוע שעבר בוועדה נזף בנציג משרד הכלכלה ואמר כי "יש הבדל בין יחסי ציבור של הרפורמה לבין הצעת החוק בפועל. המשמעות של מה שהסברתם לציבור היא לא נכונה. הרפורמה תיתן פתרון חלקי, אבל ביחסי ציבור היא תיתן פתרון מלא".
דבריו של ביטן נאמרו לאחר שבדיון עלתה אכזבה של הנוכחים מהרפורמה, לנוכח הגילוי כפי שהוצג על ידי לובי 99 - שההצעה לא תחול בשלב הראשון על 300 מתוך יותר מ-500 תקנים שהוחרגו מהרפורמה. בנוסף, מתוך 200 התקנים שנותרו יש עוד 100 שיש לגביהם תנאים מגבילים אחרים או רגולטור אחר במשרד ממשלתי אחר. מתוך ה-100 שנשארו יש עוד 20 תקנים ייחודיים לישראל כמו לקונדומים וטמפונים, שלא ייכללו ברפורמה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
מוצרים רבים נדרשו על ידי הרגולטור האחראי עליהם להחרגה מהרפורמה. לדוגמה: רשות המים ביקשה להחריג אבקות כביסה ותכשירי ניקוי למדיח, בטענה כי באירופה, בניגוד לישראל, לא משתמשים במי קולחין מושבים לחקלאות ועל כן מוצרי הניקיון האירופיים מכילים חומרים שיזיקו לחקלאים ויפגעו באיכות המים.
מה שכן כלול ברפורמה הם, בין השאר, עגלות ילדים, מיטות תינוקות, מקררים, אופניים ועוד. בנוסף עולה מדברי הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, איגור דוסקלוביץ, כי אין למשרד את כוח האדם הנחוץ והנדרש לפקח ולבדוק שמוצרים שהגיעו לישראל אכן עומדים בתקן האירופי ובהצהרת היבואן.