הקלה לבעלי נכסים שרוצים לערער על חיוב היטל השבחה עד סכום של 90 אלף שקל. הצעת חוק שאושרה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הפנים קובעת כי במקרה של חיוב בהיטל השבחה של עד 90 אלף שקל יוכל בעל הנכס לפנות ישירות לרשות המקומית ולנהל מולה תהליך של השגה על גובה המס שנקבע, זאת בניגוד למצב היום שמחייב את בעל הנכס לקיים הליך ארוך ויקר שמחייב גם שימוש בשירותיו של שמאי פרטי.
מדובר בהצעת חוק שהגיש ח"כ אברהם בצלאל. נדגיש כי הוועדה אישרה אותה לקריאה שנייה ושלישית ורק לאחר שהכנסת תאשר אותה בשתי הקריאות היא תאושר סופית.
במסגרת הדיון שהתקיים בוועדת הפנים של הכנסת בראשותו של ח"כ יעקב אשר התייחסו חברי הכנסת למצב הקיים. חוק התכנון והבנייה קובע כי כל זכות בנייה הקיימת בנכס, גם אם לא הוגשה לגביה בקשה להיתר בנייה, עשויה להוביל לחיוב של בעל הנכס בתשלום היטל השבחה. זאת, מכיוון שהנכס נחשב כמושבח אף שלא השתמשו בכל זכויות הבנייה. נוצר מצב שאדם שמוציא היתר בנייה על חדר קטן או מרפסת עלול לקבל חיוב תשלום של היטל השבחה גבוה על כל זכויות הבנייה הקיימות וכשירצה להגיש ערר על השומה הגבוהה יאלץ לעבור דרך ארוכה ויקרה.
1 צפייה בגלריה
תוכנית עתידית לפינוי בינוי. רחוב משה שרת בחולון
תוכנית עתידית לפינוי בינוי. רחוב משה שרת בחולון
"הצעת החוק תסייע לאזרח הקטן". שומה מוסכמת
(צילום: ניצן גולן)
החוק כיום קובע שמי שמעוניין להגיש ערר על השומה צריך לפנות לשמאי של העירייה ולהגיש לו שומה חדשה של שמאי פרטי, כשלשמאי הנוכחי אסור לנהל שיח בנידון עם שמאי העירייה שביצע את השומה הראשונה. במקביל, ההליך קובע גם כי יש למנות שמאי מכריע בעלות גבוהה, ובתהליך שלוקח חודשים ארוכים.
בנוסף, הצעת החוק גם מתייחסת לאורך התהליך ומבקשת לקבוע כי שמאי הוועדה המקומית יהיה חייב להגיב תוך 14 יום מרגע שקיבל את הבקשה להפחתה.

"חוק חברתי חשוב"

ח"כ אשר אמר בדיון כי: "דווקא בתקופה מורכבת שכזו יש צורך חשוב להקל על האזרח הקטן ביוקר המחיה ובבירוקרטיה מסורבלת ומתישה שבדרך כלל גורמת לו להתייאש מהניסיון להפחית עלויות גדולות שהושתו עליו פעמים שלא בצדק. על כן הוגשה הצעת חוק המבקשת לקבוע כי בעסקאות שהיקף ההשבחה שלהן לא עולה על 90 אלף שקל, השמאי של בעל הנכס יוכל לדבר ישירות עם שמאי העירייה שנתן את השומה, ולשמוע את הנסיבות הספציפיות של הנכס על מנת להפחית בהתאם את גובה השומה".
יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין התייחסה להצעת החוק ואמרה:
נחמה בוגיןנחמה בוגיןצילום: ניר שהרבני
"אני מברכת על אישור החוק, אי אפשר לנתק אותו מהתקופה הנוכחית ומהעלייה הניכרת ביוקר המחיה. זהו חוק חברתי חשוב שהיה צריך להיות מחוקק עוד בעבר. החוק יאפשר לאזרחים מן השורה שקיבלו דרישת תשלום של עד 90 אלף שקל, דרישה שמכבידה עליהם מאד, ללכת להליך ישיר ומהיר בין שמאי מטעמם לשמאי הוועדה המקומית. זאת, במקום לעבור הליך ארוך ויקר מול שמאי מכריע או ועדת ערר. כמו כן, החוק יוביל להסרת חסם נוסף ויאפשר לשמאים המכריעים להתפנות ולטפל בפרויקטים הגדולים והמשמעותיים שנדרשים בשוק ויכולים להקל על משבר הדיור".