מחירי החשמל עשויים לעלות בהדרגה בשיעור כולל של 16%, אך טווח הזמנים לביצוע עדיין לא נקבע. כך מסר הערב (ראשון) גורם ברשות החשמל ל-ynet.
לפי אותו גורם, בדיון שהתקיים היום ברשות החשמל נקבע השיעור הכולל, שיהיה צורך לייקר בו את החשמל, בשל התייקרות הפחם בעולם בכ-200% בשנתיים האחרונות, אך הדיון התארך בשאלה מתי ובכמה שלבים תבוצע ההתייקרות, ועניין זה יוכרע בישיבה נוספת שתתקיים השבוע. על פי אחת ההצעות, העלאת המחיר תבוצע בשלושה שלבים של 6%-5% כל אחת, כאשר השנה תבוצע רק התייקרות אחת - שתבוא לידי ביטוי החל מחשבון החשמל של אוגוסט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
חשבון החשמל יתייקר
חשבון החשמל יתייקר
חשבון החשמל יתייקר
לממשלת המעבר מאוד לא נוח שמחיר החשמל יעלה לפני הבחירות, אולם בהתאם לחוק רשות החשמל היא עצמאית לחלוטין ואסור לממשלה להכתיב לה מחירים.
ישראל עדיין מייצרת 23% מהחשמל שלה באמצעות פחם, ועל פי התוכנית שכבר אושרה, השימוש בפחם יופסק לגמרי בשנת 2025.
כיצד יוקר המחייה משפיע על ישראלים בחו"ל?
(צילום: נוויל האריס)

יצוין כי שר האוצר אביגדור ליברמן הפחית את המס על הפחם בחודש אפריל, לאחר שהחשמל כבר התייקר בפברואר השנה בשיעור של 5.7%. בעקבות ההפחתה החל מחשבון החשמל לחודש מאי 2022 שיעור ההתייקרות ירד ל-3.5%. כעת, כאמור, צפויה ההתייקרות השנתית להגיע ככל הנראה ל-9.5%-8.5% עם ההתייקרות הנוספת של לפחות 5% בחודש הבא.
מאחר שלא נותר כמעט מס על הפחם, לא ניתן למתן כעת את ההתייקרות, וממילא מהלך כזה עלול להיחשב ככלכלת בחירות, ועל כן הוא אסור.