שנת 2023 עשויה להירשם כאחת השנים הגרועות ביותר של ענף הנדל"ן בישראל. העלאות הריבית הובילו את התחום לקיפאון וקשיי מימון ואז הגיעה המלחמה. דן קצ'נובסקי, בעלים ומנכ"ל של מרכז הנדל"ן, הגיע לאולפן ידיעות הנדל"ן כדי לסכם את השנה שעברה ולדבר על השנה החדשה שרק התחילה.
אולפן ידיעות הנדל"ן

"עברנו שנה מאוד מורכבת", כך קצ'נובסקי. "היא התחילה בעצירה בגלל העלאות של הריבית וראינו איך הרוכשים מתמהמהים. ראינו את הזוגות הצעירים שלא יכולים לאפשר לעצמם את החלומות שרצו. אחר כך התחילה הרפורמה המשפטית שצמצמה עוד יותר את פעילות הרוכשים. ולאחר כל זה, אנחנו נכנסנו באוקטובר לאירוע מסוג אחר שמביא איתו עצירה מוחלטת של הרכישות. 2023 הייתה אחת השנים החלשות ביותר מבחינת ביקוש לעומת ה-15 או ה-20 שנה האחרונות".
לשאלה כיצד השפיעה הריבית שעלתה גם על סוגיית המימון של הקבלנים השיב קצ'נובסקי כי: "יזמים וקבלנים התחייבו להלוואות, הם התחייבו לאופטימיות עתידית. ופתאום כל הדבר הזה מתהפך עליהם ואנחנו נמצאים באירוע מסוג אחר לגמרי - ההתחייבויות שלהם מאוד גבוהות, הריבית שלהם מאוד גבוהה וגם אין רוכשים. הלחץ הכפול הזה הוא מאוד מאוד מסוכן. לזה צריך להוסיף גם את כל עולם הביצוע שגם הוא הושפע עוד מהמלחמה עם אוקראינה ורוסיה מה שגרר עלייה במחירי הסחורות, ואנחנו מגיעים למצב שבו אנחנו נמצאים היום, שזה באמת אי ודאות טוטאלית".
סוגיה נוספת שמקשה כעת על הענף היא היעדר העובדים. מאז השבעה באוקטובר חסרים עשרות אלפי עובדים באתרי הבנייה ומציאות זו מקשה על הענף לפעול. "אנחנו נמצאים במשבר עמוק", כך קצ'נובסקי. "רואים הרבה מאוד הבטחות מצד הממשלה ואני רואה את מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון שבאמת עושה מאמצים. אבל אנחנו בלוחות זמנים מאוד צפופים. במקביל, אנחנו רואים את הבעיה דווקא אצל היזמים הקטנים והבינוניים. לחברות הגדולות יש את הפועלים הסינים או שיש להם את היכולת הכלכלית לממן לעצמם פועלים איכותיים. אבל היזמים הקטנים והבינוניים, שהם הכי לחוצים עכשיו - על המכירות ועל הכסף, להם אין את הפועלים. ומה קורה עכשיו לאותו היזם שנמצא בחריגה של כמה וכמה חודשים בביצוע מול הרוכשים? הוא גם נתון בבעיה משפטית. אני חושב שהמדינה צריכה לקחת פה אחריות. המדינה אחראית לספק פה את כוח האדם ואם היא לא עושה את זה בזמן המיידי, היא צריכה להבין שתקופת הביצוע תתארך וצריך לפתור את האירוע הזה. לתת ביטחון גם ליזמים וגם לרוכשים. זה אירוע שלא היזמים ולא הרוכשים שולטים בו".
"אנחנו נמצאים באירוע מפקח עיניים"
קצ'נובסקי גם מדגיש את העובדה שמאז השבעה באוקטובר אין פועלים שמגיעים לעבודה מיהודה ושומרון וסבור שחשוב ללמוד את הלקח כבר מעכשיו: "הבנו שאנחנו לא יכולים להסתמך רק על פועלים פלסטינים. אני חושב שאנחנו נמצאים באירוע פוקח עיניים שאומר שאנחנו, ככלכלה סגורה, ככלכלת אי, צריכים לדאוג לזה שיהיו כאן פועלים גם ממקומות אחרים. כמובן שצריך לחזק מאוד את הפועלים מתוך הבית וצריך להביא לפה פועלים שלא תלויים בפלסטינים, כי לא יכול להיות שכל פעם שיש משבר עוצרים את הבנייה".
לקראת סוף הדיון התייחס קצ'נובסקי לשנה שרק התחילה ולאן יתקדם הענף מכאן: "הנבואה ניתנה לשוטים וקשה מאוד לדעת מה יהיה, מה יקרה ואם יקרה בצפון, ומה יתרחש כאן אחרי המלחמה. אנחנו כן יכולים לראות שהמגמה לירידה בריבית היא מאוד משמעותית. אנחנו מבינים טוב מאוד שהמשכנתאות תלויות בציפיות והציפיות הן לירידה. אני חושב שבגלל זה אנחנו נראה יותר ויותר זוגות צעירים שיורדים מהגדר וקונים. אני מדבר עם הרבה יזמים ויש עכשיו הרגשה שרואים את המכירות קצת חוזרות. יש אופטימיות. הכלכלה צריכה את זה, היזמים צריכים את זה וגם הרוכשים והענף כולו צריך את זה".