גם בארצות הברית המובטלים לא ממהרים לחפש עבודה: בדומה למצב בישראל, מה שמדאיג את ממשל ביידן אפילו יותר מנתוני האבטלה עצמם, היא העובדה שאנשים רבים שאיבדו את עבודתם במהלך משבר הקורונה עדיין לא שבו לחפש עבודה.
היום (שישי) התפרסם דו"ח משרות מאכזב לחודש ספטמבר, שממנו עלה כי מספר המשרות שנוספו למשק האמריקני בחודש שעבר עמד על 194 אלף בלבד, נמוך מאוד מהציפיות שעמדו על כ-500 אלף. עם זאת, שיעור האבטלה ירד - מ-5.2% באוגוסט ל-4.8% (הנמוך ביותר מאז פברואר 2020).
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנתוני הדו"חות האחרונים עולה כי באופן שהפתיע את הכלכלנים, לא כל הציבור שעבד לפני המגפה שב לחפש עבודה, וזאת על אף הצמיחה הכלכלית שהייתה מעבר לתחזיות והותירה מעסיקים רבים נואשים לעובדים.
1 צפייה בגלריה
מנהטן חוזרת לחיים
מנהטן חוזרת לחיים
ארצות הברית בצל הקורונה
(צילום: GettyImages)
ברחבי ארצות הברית המחסור הנרחב והמתמשך בכוח אדם פגע במגוון תעשיות, ממסעדות ובתי מלון עד לענף הייצור והבנייה. הציפייה הייתה שרבים יחזרו לשוק העבודה עם פתיחת בתי הספר מחדש בספטמבר והפסקת דמי האבטלה הפדרליים שניתנו למובטלי הקורונה. בנוסף, נראה שהתפשטות זן הדלתא היא אחד הגורמים לדשדוש בשוק התעסוקה, אולם בשבועות האחרונים הנתונים על הנדבקים והחולים קשה השפתרו מעט.
בנאום שנשא בחודש שעבר הודה יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, כי לא צפוי גל של מחפשי עבודה חדשים בספטמבר, בעיקר בגלל החשש מהמגפה.
כלכלנים בארה"ב עדיין חושבים שרבים משלושת מיליון האנשים שאיבדו את עבודתם והפסיקו לחפש עבודה מאז המגפה יחדשו את החיפושים ככל שזו תגווע. הם מציינים כי במשבר של 2008, לשיעור האנשים העובדים או שמחפשים עבודה לקח שנים לחזור לרמה שהיה בה לפני אותו מיתון.
ובכל זאת, יש כמה סימנים לכך שחלק מהגורמים שהשאירו את המובטלים בבית עשויים להיעלם. על פי סקר של לשכת האוכלוסין האמריקנית, למשל, מספר האנשים שאינם עובדים משום שהם חייבים להישאר בבית כדי לטפל בילדים ירד בחצי בספטמבר בהשוואה ליוני. בפתיחת שנת הלימודים בשנה שעברה הנתון כמעט ולא השתנה, בעיקר משום שבתי ספר רבים נותרו סגורים והלמידה הייתה מהבית. לפי נתונים אלה נראה כי הורים נוספים, במיוחד אמהות, היו צפויים להצטרף מחדש לכוח העבודה בספטמבר, עם תחילת שנת הלימודים.
בנוסף, סקר שנערך על ידי אתר המשרות האמריקני מצא כי באוגוסט שיעור האמריקנים המובטלים שאמרו שיחזרו לחפש עבודה אחרי תחילת שנת הלימודים יותר מהוכפל בהשוואה לחודשיים בלבד קודם לכן.
עם זאת, יש סימנים לכך שאולי מוקדם לצפות לגל של הורים שיציף את שוק העבודה. לאל בריינרד, חבר הפדרל ריזרב, ציין לאחרונה כי התפרצויות קורונה בסוף חודש ספטמבר גרמו ל-2,000 בתי ספר להיסגר לשישה ימים בממוצע, בבדיקה שנערכה ב-39 מדינות. "האפשרות לשיבושים בלתי צפויים נוספים בבתי הספר עלולה לגרום לחלק מההורים לעכב את חזרתם לעבודה", אמר בריינרד.
עוד ציין בריינרד כי מספר האנשים מחוץ למעגל העבודה שלא עובדים משום שהם חולים בקורונה או מטפלים במישהו שחולה בקורונה הוכפל בין יולי לתחילת ספטמבר, על פי נתוני לשכת האוכלוסין האמריקנית.
המענקים הפדרליים של 300 דולר לשבוע למובטלי הקורונה הסתיימה בתחילת ספטמבר, כמו גם תוכניות אחרות שסייעו למובטלים שיצאו ממעגל העבודה לתקופה ארוכה. עד כה נראה כי לסיום תוכניות הסיוע הייתה השפעה מועטה בלבד על מספר מחפשי העבודה.
לראייה, מושלים בכ-25 מדינות סיימו את הסיוע של 300 דולר לפני הפקיעה הרשמית שלו בספטמבר. מחקרים של כלכלנים מגולדמן זאקס קבעו כי הפסקת הסיוע תגרום למובטלים רבים יותר לחזור לחפש עבודה, אבל בינתיים נראה כי ההפסקה המוקדמת של הסיוע לא השיגה את המטרה.
אחת הסיבות המעניינות להיעדר חזרה מאסיבית של מובטלים למעגל העבודה, לפי הכלכלנים של גולדמן זאקס, היא העלייה בשיעור הפנסיונרים בקרב עובדים מבוגרים ואמידים יותר. מדובר באנשים מבוגרים שתיקי ההון והמניות שלהם עלו משמעותית מאז תחילת המגפה. לפי הערכת הבנק, כ-1.5 מיליון אנשים שפרשו לגמלאות במהלך הקורונה לא היו עושים זאת בשלב זה אלמלא המגפה. סביר שרבים מהמבוגרים שהפסיקו לעבוד במהלך המשבר יישארו בפנסיה, כך לפי הערכות הכלכלנים.
בינתיים, גם החשש מנגיף הקורונה ממשיך להשאיר את המובטלים בבית, כאמור, ובמיוחד את אלה שעבדו בעבר במשרות שירות שבהן מגע ישיר עם לקוחות, כמו מסעדות, ברים, מלונות וקמעונאות.
"אנשים פשוט מהססים לקחת משרות שסבירות גבוהה שבמהלכן יקיימו אינטרקציה עם לקוחות", אומר דייב גילברטסון, סגן נשיא UKG, חברת תוכנה שעוקבת אחר נתוני המשרות בארה"ב. לטענתו, הנתונים של החברה מצביעים על שיפור קל מאוד בנתוני התעסוקה בספטמבר בהשוואה לאוגוסט.
פורסם לראשונה: 14:07, 08.10.21