הכינו את הארנקים הדיגיטלים - מחירי התחבורה הציבורית התייקרו: בכנסת ישראל היו עסוקים אתמול (שני) מאוד בחקיקה, אך נדמה שמה ששכחו אנשי המליאה הם החיים עצמם. מחירי התחבורה הציבורית זינקו הלילה (בין שני לשלישי) בכ-12% למשלמים עליהם באפליקציות השונות, כאשר על משתמשי הרב-קו ההתייקרות תשפיע בעוד שבוע בדיוק. העלייה מגיעה בגלל תקנה שחתמו עליה שרת התחבורה לשעבר, מרב מיכאלי, ושר האוצר לשעבר, אביגדור ליברמן, בממשלה הקודמת.
במשרדי התחבורה והאוצר, שכבר דחו את העלייה האוטומטית במחירים פעמיים בחודש אחרון, סיפרו כי בכוונת שרי המשרדים בצלאל סמוטריץ' ומירי רגב להיפגש יחד עם ראש הממשלה במטרה למצוא פתרון שימנע את העלייה הצפוייה. אולם, בינתיים המחירים עלו וספק אם פגישה שכזו תביא להחלטות - אם בכלל תתקיים. בפגישה שנערכה אמש בין המשרדים לא הגיעו לתוצאות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
כזכור, מדובר בעליית מחירים אוטומטית שהייתה צפויה להיכנס לתוקפה ב-1 ביולי, אך לאחר מספר דיונים היא נדחתה לראשית החודש הבא (אוגוסט). העלייה במחירים באפליקציות נעשית תמיד באופן אוטומטי כשבוע לפני העלייה הצפויה, וכך הגענו למצב שבו בשני המשרדים קיוו להגיע להסדרה של הרגע האחרון ובינתיים הנוסעים (בחלקם) הם הנפגעים.
החל מהיום כרטיס נסיעה בודד של עד 15 ק"מ עלה מ-5.5 שקלים ל-6 שקלים. נסיעה ברכבת לאותו מרחק עלתה בשקל אחד מ-9 ל-10 שקלים, ומחיר לחופשי-ארצי, שכולל אוטובוס ורכבת, עלה ב-31 שקל מ-255 שקל ל-286 שקל.
במרחקים הגדולים יותר נרשמה עלייה גדולה יותר לכל כיס: נסיעה למרחק שבין 15 ק"מ ל-40 ק"מ שעלתה עד היום באוטובוס 12 שקל, עולה כעת 13.5 שקלים, ומי ששילם עד כה 18 שקל לנסיעה במרחק זה ברכבת ייפרד מעוד שני שקלים. בדומה לתחום הקילומטרים הקודם, החופשי-חודשי עלה אף הוא ל-286 שקל.
בטבעת המחירים של עד 75 ק"מ מחיר הנסיעה באוטובוס טיפס מ-16 שקל ל-18 שקל וברכבת המחיר קפץ לנסיעה בודדת בטווח זה בשלושה שקלים, ל-27 שקלים. מחיר החופשי-ארצי לטווח זה זינק מ-410 שקל ל-459 שקל.
כרטיס החופשי-חודשי שמשלב נסיעה באוטובוסים וברכבות עשה קפיצה משמעותית גם בטווחים של עד 120 ק"מ ועד 225 ק"מ, כאשר מה שעלה עד היום 610 שקל עולה כעת 684 שקל.
בארגון כוח לעובדים מסרו כי "עליית המחירים בתחבורה הציבורית מבהירה: המדינה פועלת נגד הציבור המשותף לתחבורה הציבורית בישראל - משתמשי התחבורה הציבורית ונהגי התחבורה הציבורית. במקום לדאוג מבעוד מועד לתקציב ראוי ולשפר את התחבורה הציבורית כפי שמצופה מהם, בוחרים האוצר ומשרד התחבורה בפיתרון הקל - 'לחלוב' את משתמשי התחבורה הציבורית. רובם מגיעים מתוך השכבות המוחלשות כלכלית - ומנסים להטיל את האחריות על עובדי התחבורה הציבורית!
"המדינה מעלה את מחיר הנסיעה ב-12%, כאשר היא מעדכנת את הסבסוד לשכר הנהגים ב-2% בלבד! השכר עלה ברובו בקיץ 2022 בעקבות חמש השביתות בהן נקטנו. יתרה מכך, גם כיום שכר הנהגים לשעה נמוך מממוצע השכר השעתי במשק. בדיוק משום כך מתקשות החברות לגייס נהגים והמחסור בנהגים מגיע לכדי 6,000 נהגים ועוד היד נטויה. שכר הנהגים איננו הבעיה, אלא הכלי לחילוץ ענף התחבורה הציבורית מקריסה. לא נשתוק עד לשכר ראוי שיכבד גם את הנהגים וגם את משתמשי התחבורה הציבורית".
חה"כ מיכאל ביטון: "לפני כמה חודשים, עם חזרתה למשרד התחבורה הבטיחה שרת התחבורה לתקן את העוול שעשתה רפורמת 'דרך שווה' ואימצה את ההמלצות לתיקונה שגיבשנו בוועדת הכלכלה. רק לפני כחודש, חזרה והבטיחה למנוע את העלייה בתעריפים שנכנסה לתוקף היום גם אם על חשבון משרדה. עת שימשתי כיו"ר ועדת הכלכלה לא היססתי לפעול גם נגד הקואליציה שהייתי חלק ממנה כנגד הפגיעה בחלשים, המוחלשים והפריפריה. יחד עימה, ח"כית זוטרה באופוזיציה אז, אירגנו יחדיו כינוס חירום נגד הרפורמה. כפי שציפתה ממני אז לנצל את כל כובד משקלי בקואליציה - וכך גם פעלתי, אני מצפה היום ממנה, מהאוצר ומכל הגורמים והח"כים שיעשו בדיוק את אותו הדבר ויעמדו ביושר בהתחייבות שלהם".
פורסם לראשונה: 19:53, 24.07.23