ההשלכות הכלכליות המסתמנות על משקי הבית של האברכים
(צילום: אורי דוידוביץ)

בהמשך לפסיקה הדרמטית של בג"ץ אתמול בנוגע לחוק הגיוס, שקבעה כי המדינה מחוייבת לגייס את תלמידי הישיבות לצבא בהיעדר "מסגרת חוקית", נקבע גם כי יש לקצץ את כספי התמיכות עבור האברכים. בינתיים, במגזר החרדי מוטרדים מהאפשרות שיקוצצו תקציבים נוספים, בין היתר סבסוד מעונות היום - שיכול להגיע לאלפי שקלים למשפחה.
איציק קרומבי, מנהל מרכזי תעסוקה לחרדים, הסביר באולפן ynet כי "הקיצוץ של תקצוב הישיבות זה לא הסיפור המרכזי, זאת אומרת - הסכום שמקבל כל אברך הוא קרוב לסדר גודל של 700 שקלים. זה באמת הסכום שנגרע מתקציבי הישיבות על כל אברך שלא הוסדר מעמד הגיוס שלו. אבל צריך לזכור שתקציב הישיבות עמד לפני שנתיים על מיליארד ומאה מיליון שקלים בערך, והשנה הוא עלה ל-1.7 מיליארד. אז הקיצוץ הזה, שמיתרגם לבערך 500 מיליון שקל, מביא אותנו למצב שהיינו בו לפני שנתיים - ואז לא היתה השפעה מיוחדת.
1 צפייה בגלריה
לשכת הגיוס
לשכת הגיוס
לשכת הגיוס
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
"לעומת זאת", אומר קרומבי, "הסיפור המשמעותי הוא הסיפור של תקצוב מעונות היום, שיכול להגיע לאלפיים שקל לכל ילד במקרים מסויימים. אם הסכום הזה ייגרע מהמשפחות זה כבר באמת אירוע שהוא מאוד משמעותי".
בתגובה שפרסמה אתמול היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, על פסיקת בג"ץ, היא קבעה כי יש להימנע מכל פעולה להעברת כספים שיש בה משום תמיכה בפעילותם של אלה שנמנעים מגיוס, וכי בימים הקרובים יועברו הנחיות משפטיות מתאימות גם בעניין יתר התמיכות הניתנות לחרדים שלא יתגייסו.
ב-ynet פורסם אתמול כי במשרד העבודה כבר החלו לחשוב כיצד להתמודד עם הגזירה אם אכן תגיע, שכן הם האמונים על התבחינים לקבלת הסבסוד במעונות היום. בראש המשרד, נזכיר, עומד השר יואב בן צור מש"ס. בשיחות סגורות מתח השר ביקורת על חוות הדעת של היועצת המשפטית לממשלה, ובין היתר אמר כי "אם לא יהיה סבסוד למגזרים מסוימים, להורים לא יהיה כסף לשלם שכר לימוד על סך אלפי שקלים בחודש, הפעוטות הללו ילמדו במסגרות חינוך לא מפוקחות ומסוכנות, ומי ייתן את הדין על זה? אני לא אשתוק על זה, מפלים בין דם לדם. זו לא גזרה על הורים, זו גזרה על פעוטות קטנים חסרי ישע. יהיה פה מאבק איתנים. שלטון הפקידים לא יקבע מדיניות באופן שרירותי לממשלה שנבחרה בהליך דמוקרטי".
כפי שנודע, השר כבר ביקש מהייעוץ המשפטי במשרדו לשנות את מבחן התמיכה לזכאות להנחה במעונות יום, כך שלפי הקריטריונים גם במקרה שהורה אחד עובד, כמו למשל אם המשפחה, עדיין תהיה לאברכים זכאות להנחה. כמו כן נשלח מכתב מטעם הייעוץ המשפטי במשרד, ובו קריאה לבחון את בקשתו של השר.