היום (שני) יהיה על בנק ישראל לקבוע לראשונה ב-2024 את מדיניות הריבית שלו לששת השבועות הראשונים של השנה החדשה, והדילמה תהיה הפעם קשה מתמיד.
בזמן מלחמה, כאשר האטה מורגשת במשק ומאות אלפי ישראלים מגויסים למילואים, וחלקם, כמו גם עסקים רבים, נקלעים לקשיים כלכליים - אין דבר נכון יותר מאשר להתחיל במהלך של הפחתת הריבית במשק. זה פשוט מתבקש כעת וחלק מהאנליסטים סבורים שאכן כך תפעל הוועדה המוניטארית של בנק ישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל
(צילום: Jim WATSON / AFP)
אולם, המצב ממש לא פשוט, ומצדו האחר של הניתוח הכלכלי הקר והפחות מתחשב במלחמה, מצויות עדיין סיבות ברורות לא להפחית את הריבית, כמו שקורה לפי שעה במדינות המתקדמות האחרות.
האינפלציה בישראל (3.3%) ובעולם עודנה גבוהה, והיא חורגת מהיעד שקבעה הממשלה (1% עד 3%), מתקפות החות'ים גרמו כבר לעליות מחירי הנפט, חומרי גלם ואלפי מוצרים, והמשך המלחמה עלול לגרום להיחלשות מחודשת של השקל ולעליית מחירי הייבוא.
נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, שעומד בראש הוועדה המוניטארית, יוביל החלטה ראשונה בקדנציה השנייה שלו כנגיד ויהיה חופשי לחלוטין לבצע כל מהלך שיחשוב לנכון. אחד מהם יהיה בוודאות הערה לממשלה כי עליה לשנות לחלוטין את מבנה תקציב המדינה לשנת 2024 במציאות הקשה שבה מתנהלת כיום המדינה, ולבצע גם מהלכים מאוד לא פופולריים של העלאות מיסים וקיצוצים משמעותיים בתקציב, תוך סגירת משרדי ממשלה מיותרים שעליהם ממליץ זה זמן אגף התקציבים במשרד האוצר.
בהקשר לתקציב נציין, כי ועדת הכספים של הכנסת השלימה אתמול (ראשון) העברות סוף שנה בסכום כולל של 7.5 מיליארד שקלים (כ-1.5% מתקציב המדינה), מאז אמצע החודש, שמתוכם הועברו מעל לשני מיליארד שקלים לתחומי הדת, המגזר החרדי וההתיישבות.
אולם, כאשר בנק ישראל מבחין בהמשך מדיניות הממשלה, בהובלת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', כאילו שאין מלחמה כעת וגידול עצום בגירעון עלול להוביל להורדת דירוג האשראי של ישראל - ספק רב אם הוא יוכל להודיע היום אחר הצהריים על הפחתת ריבית ראשונה בישראל מאז תחילת משבר הקורונה באפריל 2020. סביר יותר שהריבית הבסיסית תישאר לפחות עד אמצע חודש פברואר על שיעור של 4.75%, וריבית הפריים תמשיך להיות גבוהה מאוד - 6.25% - גם בראשית שנת 2024.
פורסם לראשונה: 09:40, 28.12.23