מועצת מקרקעי ישראל אישרה היום (ה') את תוכניתו של שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, מחיר מטרה 2.1. לפי התוכנית, יתבצע שיווק במסלול דיור במחיר מטרה בערים שבתחומן המחיר למ"ר ממוצע הינו עד 20 אלף שקל ללא מע"מ וביישובים המוגדרים במדד כלכלי חברתי ארבע ומטה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התוכנית קובעת כי יקבע מחיר קבוע למ"ר בנוי על פי שמאות אשר יצויין במסמכי המכרז ועליו תינתן הנחה בגובה 20% ממחיר הדירה ועד ל-300 אלף שקל. תוקף אישור התוככנית הוא עד 31.12.2025.
2 צפייה בגלריה
מחיר מטרה 2.1. אתר בנייה במרכז הארץ
מחיר מטרה 2.1. אתר בנייה במרכז הארץ
מחיר מטרה 2.1. אתר בנייה במרכז הארץ
(צילום: Gettyimages)
במסגרת התוכנית, הקבלנים שייגשו למכרז, יתחרו על המחיר הגבוה ביותר עבור הקרקע, ללא מחיר מינימום, תוך שהם מתחייבים למכור את הדירות שיוקצו עבור מחיר מטרה בהתאם לשיעור ההנחה שנקבע במכרז. הזוכה בכל מתחם יהיה המציע שיציע את הסכום הגבוה ביותר עבור הקרקע. במקרה של מציעים בסכום זהה, יבוצע ביניהם תיחור.
במשרד השיכון הדגישו עוד כי המכרזים במסגרת התוכנית יהיו על כלל מכרזי הקרקע של המדינה, ללא מכסה שנתית וכי היקף הדירות המיועדות לזכאים יעמוד על 60% מכלל הדירות באזורי ביקוש. באזורים שבהם ערך קרקע ללא פיתוח על פי הערכת שמאי נמוך מ-100 אלף שקל ובאזורי עדיפות לאומית וביישובי מיעוטים, שיעור הדירות המיועדות לזכאים יעמוד על עד 65%.
בנוסף, על פי ההחלטה, תינתן לראשונה עדיפות מלאה לנכה רתוק - לפי מפתח של דירה אחת לכל 30 דירות, כך שבכל הגרלה יזכה נכה רתוק אחד לפחות. במקביל, הורחבו תנאי קבלת הזכאות להשתתפות בתוכנית בעבור נכים, כך שכל נכה מעל 75% נכות רפואית מגיל 21 יוכלו להנפיק תעודת זכאות.
2 צפייה בגלריה
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, בכנס הקבלנים 2021
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, בכנס הקבלנים 2021
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין
(צילום: ארן דולב)
כמו כן, אושרה הגדלת הקצאת יחידות דיור לתושבי המקום: 25% בכל הארץ, 35% באזורי עדיפות לאומית ב' ו-50% באזורי עדיפות לאומית א'. ביישובי מיעוטים עד 30 אלף תושבים תינתן הקצאה של 50% לבני מקום ובסמכות הנהלת רמ"י ללעלות את הרף לעד 75%.
באזור חיפה ובאזור הצפון השיעור יעמוד עד 75% באופן קבוע וביישובים שהם מתחת ל-10,000 תושבים יהיה ניתן לקבל אישור חריג להקצאה של עד 100%. בנוסף, זכאי התוכנית שיזכו וירכשו דירה באזורי עדיפות לאומית יקבלו מענק קבוע בגובה 40 אלף שקל .
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, מסר: "התוכנית ממקדת משאבים באוכלוסיות להן ההטבות יהיו בעלות משמעות מהותית בהגעה לדירה הראשונה, עם הרחבה של זכאויות בעבור אוכלוסיית הנכים ומתן אחוזים גבוהים לבני המקום".
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן, הוסיף: "קידמנו סעיף שמאפשר התמודדות במכרזי התוכנית ללא מחיר מינימום, זוהי אמירה ברורה, כי מטרתנו היא לאזן את מחירי הדיור גם במחיר צמצום הכנסות המדינה מהקרקע. למרות הזמן הקצר אשר לקח להביא לאישורה, התוכנית יורדת לפרטים ומממשת את מטרתה נאמנה – מתן פיתרון דיור לאוכלוסיית יעד רחבה ובמהירות".