משרד הבינוי והשיכון הודיע היום (ב') על פתיחת ההרשמה להגרלה השמינית של תוכנית הדיור המוזל הממשלתית "דירה בהנחה" ופרסם את רשימת הערים המלאה. בפער עצום ניצבת העיר בית שמש במקום הראשון מבחינת היצע הדירות המוזלות עם 2,175 יחידות דיור שימכרו במחיר מופחת. בבית שמש קיימת כיום תנופת בנייה בעיקר בשכונות חרדיות חדשות. שאר היישובים מסתפקים במאות ובעשרות בודדות של דירות מוזלות. אף לא יישוב אחד מהמגזר הערבי נכלל הפעם בהגרלה זו.
ההגרלה כוללת 4,741 דירות ב-14 יישובים, כאשר כ-20% מהדירות יוקצו למשרתי מילואים פעילים. היישובים המשתתפים בהגרלה הם, כאמור, בית שמש שמכילה כמחצית הדירות בהגרלה, בני עי"ש (717 דירות), כפר סבא (598), בית שאן (275), אילת (241), צור הדסה (192), יהוד-מונסון (166), קריית גת (132), טירת כרמל (93), ראשון לציון (58), דימונה (38), ההתנחלות אפרת (25), היישוב החרדי רכסים (20) וקריית מלאכי (11).
2 צפייה בגלריה
רמת בית שמש ד', בית שמש
רמת בית שמש ד', בית שמש
רמת בית שמש ד', בית שמש
(צילום: יואב דודקביץ')
על פי משרד השיכון, ההרשמה תהיה פתוחה 5 שבועות ותיסגר בתאריך 3.11.24. אישור זכאות להרשמה להגרלה ניתן להנפיק עד לתאריך 15.10.2024. הזכאים להירשם להגרלה הינם חסרי דירה בעלי אישור זכאות בתוקף. כפי שהיה בהגרלות קודמות, באפשרות הזכאים להירשם ל-3 ערים ולכלל ההגרלות בערים אלו. כמו כן, אין חשיבות למועד ההרשמה להגרלה במהלך ימי ההרשמה.
במשרד השיכון ציינו היום כי ההגרלה הבאה של דירה בהנחה צפויה להיפתח להרשמה במהלך חודש דצמבר ותכלול כ-5,000 דירות ביישובים מגדל העמק, באר שבע, חיפה, אופקים, שדרות, אשקלון, ירושלים ולראשונה ביישוב הערבי אום אל פאחם. אם זאת הוסיפו כי הרשימה יכולה להשתנות והרשימה הסופית תתפרסם עם פתיחת ההגרלה.
גובה ההנחה במכרזי "דירה בהנחה" הוא 20% ממחיר השוק או עד 300 אלף שקל, הגבוה מביניהם. ביולי 2023 החליטה מועצת מקרקעי ישראל לשנות את גובה ההנחה, כך שבחלק מהערים היא שונתה ל-600 אלף שקל או 25% מהמחיר למ"ר. לדברי שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, מחיר התחלתי לדירה במסגרת ההגרלה החדשה יעמוד על החל מ-650 אלף שקל.
חשוב לציין כי ניתן לממש זכייה אחת בלבד, כך שאם זכאי זכה במסגרת תוכנית "מענקים לרכישת דירות יד שנייה" - אין באפשרותו להירשם להגרלות "דירה בהנחה" הכוללות דירות חדשות מקבלן. במשרד השיכון ציינו כי מי שיקבל הודעה על זכייתו בתוכנית מענקי יד שנייה, תבוטל הרשמתו לכל ההגרלות האחרות שנרשם אליהן בתוכניות דירה בהנחה, ולא יאושר לו להירשם להגרלות נוספות (אלא אם יבטל את זכייתו בהגרלה זו). בכלל זה יוסר רישום הזוכה מרשימות ההמתנה בהגרלות קודמות שבהן השתתף, וכך תימנע ממנו האפשרות לזכות בהגרלות דירה בהנחה, גם אם לא מימש את זכייתו.
עוד חשוב לדעת שהזוכים לא מקבלים דירה מוכנה, אלא זוכים בזכות לרכישת דירה בפרויקט חדש שטרם נבנה. קבלנים שזוכים במכרזי המדינה, ובהם דירות מוזלות, מקדמים את הליכי התכנון והרישוי מול הרשות המקומית - וכאשר הפרויקט קרוב לקבלת היתר בנייה מוזמנים הזכאים להירשם ולבחור את הדירות הרלוונטיות. על הזוכים נאסר למכור את הדירה שבה זכו למשך 5 שנים מיום קבלת המפתח או 7 שנים מיום הזכייה בהגרלה, אולם ניתן להשכיר אותה.
2 צפייה בגלריה
יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד השיכון יצחק גולדקנופף, שר השיכון ינקי קוינט מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל
יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד השיכון יצחק גולדקנופף, שר השיכון ינקי קוינט מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל
מימין לשמאל: יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד השיכון; יצחק גולדקנופף, שר השיכון; וינקי קוינט, מנכ"ל רמ"י
(צילום: אלעד זגמן, ענבה, לע"מ)
שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, חידד את דבריו מההודעה הקודמת לגבי מחיר התחלתי של דירות במסגרת ההגרלה הנוכחית, והפעם אמר כי "עד לסוף שנת 2024 נגריל 10,000 דירות נוספות, בהן דירות במחיר של כ-650 אלף שקל". הוא הוסיף כי "השנה האחרונה הייתה שנה בלתי צפויה בהיבטים רבים, ואף על פי כן עד כה זכו כ-11,500 משקי בית באפשרות לרכוש דירה בהנחה".
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, ציין כמו בהודעה הקודמת כי "בהגרלה הנוכחית כמחצית מהדירות ימכרו לזוכים בפחות מ-1.5 מיליון שקל". מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), ינקי קוינט, התייחס להחלטה להקצות כ-20% מהדירות למשרתי מילואים פעילים וקרא לכל הזכאים "לנצל את ההזדמנות ולהירשם להגרלה הקרובה".