ענף הנדל"ן מהווה את אחד הענפים המרכזיים של כלכלת ישראל, ושנת 2022 מסתמנת כשנה שבה חל מפנה בענפי הנדל"ן השונים, ובראשם שוק הדיור למגורים. זאת לאחר שרק בשנה האחרונה חווה זינוק של יותר מ-20% במחירי הדירות. לצד זאת, הריבית טיפסה לרמה הגבוהה ביותר שלה ב-10 השנים האחרונות, לצד האינפלציה שטיפסה במעל 5% בשנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
נתונים אלו משפיעים על רוכשי הדירות לנוכח התייקרות המשכנתאות, אך לא פחות מורגשים בקרב היזמים והקבלנים. כפי שניתן להתרשם מנתוני מוסדות המדינה, בהם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ואגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, ישנה מגמה של האטה משמעותית במספר העסקאות בשוק, אולם עדיין לא ניתן לסמן ירידה במחירי הדיור, לפי המדד האחרון של הלמ"ס.
5 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
ענף הנדל"ן - מהמרכזיים של כלכלת ישראל. אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
מסקירה מיוחדת שערכה עבור ynet חברת המידע העסקי דן אנד ברדרסטריט עולה כי על רקע המגמות הענפיות, רמת הסיכון בענף נותרה גבוהה, בפרט בקרב חברות ביצוע ותשתיות. על פי מדדי דן אנד ברדסטריט, במהלך שנת 2022 כ-1,100 קבלנים נקלעו לכשל פיננסי. זאת לאחר שדווקא במחצית הראשונה של השנה קצב הכשלים היה נמוך יותר, אך זה הואץ בחודשים האחרונים על רקע הירידה במכירת דירות ועליות הריבית במשק המייקרות את עלויות המימון הן לקבלנים והן לרוכשי הדירות.

תם עידן הכסף הזול?

ב-2022 גם נפל דבר בכל הקשור לריביות. בשנה החולפת תם עידן הכסף הזול, ואחרי שנים ארוכות שבהן הריבית במשק הייתה נמוכה ואפשרה קבלת מימון זול, הן לרוכשי הדירות ולמשקיעים והן ליזמים, האינפלציה הרימה ראש. כחלק ממגמה גלובלית, בנק ישראל החל להעלות באופן הדרגתי את הריבית במשק.
"ייקור עלויות המימון צפוי לנגוס ברווחיות ולהעיב על העסקים, כאשר עסקים אשר נכנסו לעידן החדש של סביבת הריבית במינוף גבוה, או בתכנון למיחזור חוב, חשופים יותר להשפעת הריבית ומאופיינים בסיכון גבוה יותר", מסבירה רויטל רוט, מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברדסטריט. "בין הענפים המאופיינים בחשיפה גבוהה להשפעת עליית הריבית הוא, כאמור, ענף הנדל"ן - המאופיין בצרכי מימון גבוהים לטובת ביצוע הפרויקטים, מה שתורם להאטה הכללית בענף ולענפים הנלווים הניזונים ממנו, בהם תשומות לבנייה, מוצרי גמר, מוצרי פנים הבית, רהיטים ועוד".
רויטל רוט, מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברדסטריטרויטל רוט, מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברדסטריטצילום: יח"צ
אוהד אסרף, מנכ"ל ובעלי חברת ארי מגורים לשיווק נדל"ן, מתייחס לאי הוודאות שנוצרה בעקבות העלאת הריבית, לצד התייקרות משמעותית בעלות ההלוואה ובהחזרים החודשיים, בקרב רוכשי הדירות. לדבריו, מצב זה הוביל אותם להתיישב על הגדר - ובא לידי ביטוי בירידה במספר העסקאות לרכישת דירות. ואולם למרות הירידה בעסקאות, לא נרשמה ירידה במחירי הדירות. הסיבה לכך, מסביר אסרף, היא שהיזמים - שנהנו בשנים האחרונות מביקושים יוצאי דופן וממכירות רווחיות מאוד - לא ממהרים להוריד מחיר. כמו כן, הדיווחים על הירידה החדה בעסקאות הם ביחס לשנת 2021, שהייתה שנה יוצאת דופן מבחינת הביקושים. לדברי אסרף, כאשר בוחנים את הנתונים ביחס ל-2019 מבינים שרמת העסקאות סבירה.
"להערכתי מחירי הדירות לא יירדו, אך גם לא ימשיכו לעלות באותו הקצב בטווח הקרוב", הוא אומר. "עם זאת, ייתכן שעל מנת לצמצם סיכונים, היזמים יבנו פחות. אם התחלנו את שנת 2022 עם הערכות שייבנו כאן 80 אלף דירות בשנה, הרי שייתכן שהשוק יכנס לריטואל המוכר של ירידה בהתחלות בנייה, שתביא בהמשך לירידה בהיצע ולעליית מחיר מחודשת. כבר מהנתונים של התחלות הבנייה שפורסמו בחודש שעבר ניתן לראות שברבעון השלישי הקצב של התחלות הבנייה ירד משמעותית ביחס לרבעונים קודמים".
לדברי מאור אוחנה, מנכ"ל ובעלי דרכנו - רשת לייעוץ משכנתאות (יחד עם אסרף), "ההחזר החודשי של משכנתא ממוצעת התייקר בשנת 2022 בכ-500 שקל לחודש. במקביל, כתוצאה מעליית המדד, גם קרן ההלוואה עלה ואיתה גם העלות הכוללת של המשכנתא. לכן גם נוטלי המשכנתאות החדשות, וגם מי שנטל משכנתא בשנים האחרונות, צריך להיות יותר עירני לשינויים, מכיוון שנכון להיום - גם הריבית במשק וגם המדד במגמת עלייה. כמעט כל מסלול משכנתא שנוטלי המשכנתאות ייקחו צפוי להתייקר בחודשים הקרובים, ולכן כאשר בוחנים את התקציב לרכישת דירה יש לקחת בחשבון גם את העלייה בעלות הכוללת של המשכנתא".

הרפורמות החדשות יקצרו את הליכי הרישוי?

אחת הסיבות המוצהרות למשבר הדיור הוא נושא הרישוי. הזמן לקבלת היתר בנייה בישראל הלך והתארך בשנים האחרונות, והפך לגורם מעכב בדרך להגדלת היצע הדיור. מינהל התכנון במשרד הפנים יזם שתי רפורמות שמטרתן לקצר את הדרך להיתר הבנייה. הראשונה, רפורמת הרישוי העצמי, והשנייה ביטול ההקלות.
לדברי עו"ד דקלה מוסרי טל, מבעלי מוסרי, טל – משרד עורכי דין ויו"ר ועדת ערר מחוז חיפה לשעבר, רפורמת הרישוי העצמי נועדה לאפשר לאדריכלים מורשים לאשר מתן היתרי בנייה - ולחסוך עבודה לוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה, שלא עמדו בקצב האישורים בשל מחסור בכוח אדם מקצועי.
עו"ד דקלה מוסריעו"ד דקלה מוסרי טל, בעלי משרד מוסרי טלצילום: דקלה שי
אולם, למרות שהתקנות נכנסו לתוקפן באוקטובר השנה, הרפורמה עומדת בסימן שאלה בשל העובדה שהרפורמה היא וולונטרית לרשויות המקומיות, כלומר הרשויות לא חייבות ליישם את התקנות. "אכן, בשבועות האחרונים מספר רשויות גדולות כבר הודיעו שלא יישמו את הרפורמה בטווח הזמן הקרוב", מוסיפה עו"ד מוסרי טל. המשמעות היא, כפי הנראה, שלא נראה בחודשים הקרובים היתר בנייה שניתן על ידי אדריכל מורשה וקצב קבלת ההיתרים לא יתקצר.
הרפורמה השנייה היא ביטול ההקלות ליזמים. עו"ד מוסרי טל מציינת כי מוסד ההקלות נועד לייצר גמישות בתוכניות בניין עיר (תב"ע) מפורטות בשלב הגשת ההיתר. "במקרים של תוכניות לא עדכניות, שגויות, או במקרים שבהם היזמים רצו להגדיל את מספר הדירות בתוכנית, להוסיף קומות או להתאים את התוכנית לתקנות חדשות, הם הגישו את ההקלות במסגרת הבקשה להיתר על מנת לחסוך הליך ארוך של הגשת תוכנית חדשה".
5 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
הרפורמות בהליכי הרישוי עומדות בסימן שאלה
(צילום: shutterstock)
אולם, גם בקשה שכוללת הקלות מחויבת בפרסום והליך התנגדויות. "התנגדויות הובילו פעמים רבות להליכי המשך ארוכים", היא מסבירה. "בנוסף, אישור הקלה מחייב הפעלת שיקול דעת, והסמכות לבחון בקשה שכוללת הקלות נתונה לוועדה המקומית ולא לרשות הרישוי. מכיוון שבשנים האחרונות נוצר מצב שכמעט כל בקשה להיתר כללה הקלות, נוצר עומס רב על ועדות מקומיות וכן על ועדות המשנה שלהן, וזה גרם לעיכובים ארוכים במתן היתרים".
הרפורמה, שנכנסה אתמול לתוקף, מבטלת את ההקלות וקובעת שני מסלולים: מסלול לתוכניות חדשות, שבהן יתאפשר הליך של גמישות, ואישור הקלות טכניות בלבד בתוכנית ללא הליך של התנגדות. ביחס לתוכניות ישנות (שהופקדו עד אתמול) ימשיך לחול המצב החוקי הקודם למשך שנתיים, עם אפשרות לשר הפנים להאריך את התקופה, וניתן יהיה לקבל הקלה על פי הוראות התקנות הישנות, אך בתום שנתיים לא יתאפשרו הקלות או גמישויות. ההפרדה מבוססת על החלטה שהתוכניות החדשות יהיו פחות מפורטות ונוקשות ומראש לא יחייבו הרבה הקלות.
"אין ספק שהרפורמה חיונית, אולם ביטול ההקלות בטרם נעשה שינוי של ממש בתוכניות, יגרום בשנים הקרובות לתקופת מעבר שבה הדרך להיתר דווקא תתארך", טוענת עו"ד מוסרי טל. לדבריה, "בעוד שנתיים השוק יעמוד בפני מצב שבו התוכניות החלות הן עדיין תוכניות מיושנות, אך לא ניתן לקבל מהן הקלות גם לא בנושאים טכניים. כלומר, בעל זכויות בקרקע שחלה עליה תוכנית ישנה, ולא יגיש בקשה להיתר בשנתיים הקרובות, ייאלץ ככל הנראה לגשת להליך של תוכנית מפורטת נקודתית".

השפעות המטרו כבר כאן?

המטרו הוא פרויקט התשתיות הגדול והשאפתני ביותר בישראל. במסגרת הפרויקט, שעלותו נאמדת בכ-150 מיליארד שקל, יחפרו שלושה קווי רכבת תחתית מתחת ל-24 רשויות מקומיות בגוש דן. על פי תרחישים אופטימיים, הפעלתו בפועל של הפרויקט תהיה רק בשנת 2033, אולם כבר השנה החלו ההשפעות שלו על שוק הנדל"ן ועל שוק ההתחדשות העירונית.
לצד חוק המטרו, שעבר בחלקו בשנה שעברה וחלקו השני ממתין לממשלה החדשה, במינהל התכנון עובדים על תמ"א 70 - תוכנית מתאר ארצית, שתייצר את התשתית התכנונית לפיתוח המרחב האורבני סביב מערכת המטרו, בראייה ארוכת טווח, ולמעשה תגביר את הצפיפות בסמוך לתחנות העתידיות. כדי שלא לפגוע בתוכניות העתידיות, המועצה הארצית לתכנון ולבנייה קבעה בשנת 2022 מגבלות על מתן היתרים מכוח תמ"א 38 בסמוך לתחנות המטרו. היזמים תקפו את ההחלטה, בטענה שתגרום לביטול פרויקטים מצילי חיים, אבל בשוק יש גם דעות אחרות.
5 צפייה בגלריה
הדמיה של תחנת המטרו הבימה
הדמיה של תחנת המטרו הבימה
הדמיה של תחנת המטרו הבימה
(צילום: טל אייל ושרון שפירא)
לדברי אדריכל גיל שנהב ממשרד כנען שנהב אדריכלים ומבעלי החברה לפיתוח והתחדשות עירונית, "אין היגיון לאשר היום התחדשות עירונית ברמת הבניין בצמוד לתחנות המטרו, משום שמדובר בבזבוז משווע של משאב הקרקע לצד התחנות ובפגיעה בתכנון העתידי. בנייה כיום של בניין בין 8 קומות במקום שבו ניתן יהיה לתכנן ולבנות מגדלים רבי קומות אינו הגיוני. חשוב להבין את החשיבות של תכנון לטווח ארוך ואת הצורך ביצירת פתרונות של עירוב שימושים, הכוללים שטחי מסחר, תעסוקה, מבני ציבור ושטחי מגורים במרחק הליכה מתחנות המטרו, כמו שאנחנו רואים בערים הגדולות בחו"ל".
שנהב מוסיף כי "זה הזמן של בעלי הנכסים לבחון התאגדות עם בניינים שכנים וליזום יחד תוכנית פינוי בינוי המתכתבת עם עקרונות תמ"א 70. זהו מהלך שהוא נכון יותר גם לדיירים עצמם ולאיכות המוצר שיקבלו בסופו של תהליך, גם לאוכלוסיית העיר וגם לדורות הבאים. אנו בוחנים את האזורים הסמוכים לתחנות העתידיות ורואים היכן ניתן לאגד מספר בניינים ליצירת תוכניות התחדשות מהותיות, התואמות את הנחיות המועצה הארצית לתכנון ובנייה".

השינויים בחוק המכר ייטיבו עם רוכשי הדירות?

ביולי 2022 נכנס לתוקפו תיקון מספר 9 לחוק המכר, והוא תקף לחוזים לרכישת דירות שנחתמו מאותו יום. עו"ד נעמה שיף, שותפה במשרד שוב ושות', מסבירה כי מטרתו המוצהרת של החוק הייתה כפולה - להגן על רוכשים מעליית מדד תשומות הבנייה ומאיחורים במסירת הדירות.
על פי החוק, בחוזה המכר ניתן לקבוע הצמדה של מחיר הדירה למדד תשומות הבנייה בלבד, כך שלכל היותר חצי מכל תשלום יוצמד למדד זה, למעט תשלום 20% הראשונים ממחיר הדירה שכלל לא יוצמדו למדד. בכל מקרה, לא ניתן יהיה להצמיד את מחיר הדירה למדד שיחול לאחר המועד למסירת הדירה שנקבע בחוזה, אלא אם התשלום שולם באיחור שהקונה אחראי לו; או שהחוזה סוכל בשל נסיבות קיצוניות שלא ניתן לצפות אותן מראש.
עו"ד נעמה שיף, שותפה במשרד שוב ושות'עו"ד נעמה שיף, שותפה במשרד שוב ושות'צילום: סטודיו תומס
בנושא פיצוי בשל איחור במסירת הדירה, נקבע כי איחור של החל מחודש לאחר מועד המסירה ועד ארבעה חודשים - יחייב פיצוי בגובה שכר הדירה של דירה דומה, עבור כל חודש, כולל חלק מחודש. זאת, החל מהחודש השני שלאחר מועד המסירה שנקבע בחוזה. בגין החודשים החמישי עד העשירי של איחור - פיצוי בגובה 125% משכר הדירה בדירה דומה; בגין החודש ה-11 והלאה - פיצוי בגובה 150% משכר דירה דומה.
"מטרת התיקון לחוק להיטיב עם הרוכשים, אולם בפועל הוא גרם להתייקרות הדירות", טוענת עו"ד שיף. לדבריה, "התיקון לחוק הפקיר יזמים בעסקאות קומבינציה, שחשופים לכל עלויות הבנייה אשר צמודים למדד, וכן יתר היזמים או הקבלנים שמשלמים ריביות למממנים וחשופים לתשלומי רוכשים לא צמודים. לכן, ברגע שנכנס לתוקפו החוק, בכל הקשור להצמדת מחיר הדירה למדד תשומות הבנייה, אין ליזמים מנוס מלגבות את עצמם - ומרביתם העלו את מחיר הדירה בשיעור שיפצה אותם על הפחתת ההצמדה".
במקביל, מוסיפה עו"ד שיף כי "מדד תשומות הבנייה הפסיק לעלות בשיעורים הגבוהים שגרמו למשרד הבינוי והשיכון לצאת בחקיקה, כך שהחקיקה למעשה אולי גרמה לוודאות לרוכשים לעניין מחיר הסופי של הדירה, אולם בפועל פגעה ברוכשים בדרך של עליית מחיר הדירה".

וכעת לתחזית: 2023 תהיה שנת החרדים?

"שנת 2022 תיזכר כשנת החידלון בנדל"ן. השנה שהבנו שכשיש כשל בשוק מסוים, מדיניות השוק החופשי לא עובדת ורק יכולה לסייע לעליית מחירים דו ספרתית", אומר אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. למרות שבטקס חילופי השרים הבהיר שר השיכון הנכנס גולדקנופף כי הוא יפעל לטובת "כל המגזרים", טוען דנוס כי "שנת 2023 כבר תהיה 'שנת החרדים'. בין אם המחירים יעלו או שירדו, החרדים הם שייהנו. עיר חדשה, מענקים לפי בחירה ושליטה מגזרית. נדמה שהממשלה החדשה החליטה במודע שלא להפנים את טעויות קודמותיה. שוב עומדת בראש שוק הנדל"ן מפלגה אינטרסנטית, שתדאג קודם כל לבוחריה ורק אחר כך לכולנו".
5 צפייה בגלריה
רמת בית שמש ד', בית שמש
רמת בית שמש ד', בית שמש
דנוס: "בראש שוק הנדל"ן שוב עומדת מפלגה אינטרסנטית, שתדאג קודם כל לבוחריה"
(צילום: יואב דודקביץ')
אבי תם, מנכ"ל יזמית הנדל"ן אסיה סיירוס, מזהיר כי "אחרי ציפייה מוטעית שהמחירים ירדו, אשר הובילה להקפאה קלה של מכירות בשוק, המחירים בשנה הבאה ימשיכו להערכתי לעלות, אך בצורה מתונה יותר. למרות כמות המכרזים הגדולה שהוציאה המדינה בשנה האחרונה, הפרויקטים עדיין מתעכבים בגלל מחסור בכוח אדם בוועדות המקומיות והתניות שונות. היו לא מעט מכרזים שרצינו לגשת אליהם ושנדחו שוב ושוב, וכמות הדירות המשווקות עדיין רחוקה מלענות על המחסור. בישראל יש מחסור גדול בדירות וביקושים גדולים, ולצערי עצירת המכירות כרגע רק תוביל לגל ביקושים גדול יותר, ולעליית מחירים נוספת בשנה הקרובה".

מנכ"ל אסיה סיירוס אבי תםמנכ"ל אסיה סיירוס, אבי תםצילום: שחר טל
ערן היימר, סמנכ"ל הכספים הראשי בחברת מימון הנדל"ן רובי קפיטל, מציין כי "שנת 2022 תיזכר כשנה בה חזרה הריבית לעולמנו, לאחר דור שלם של יזמים ורוכשים שלא ידע ריבית מה היא. היום, בראייה לאחור, אנחנו יודעים שהריבית האפסית היא הגורם הכי חזק לעליית מחירי הנדל"ן. המחירים עלו בכל מדינה מערבית שצמחה ושהריבית בה נשארה אפסית, וכשהריבית החלה לעלות המחירים בשוק הנדל"ן העולמי מתחילים לרדת. לכן, היא תיזכר לדעתי כשנת המפנה".
לדבריו, "במחצית הראשונה הייתה עליה מטאורית של מחירי הדיור ומאמצע השנה, יחד עם עליית הריבית, התחילה ההתמתנות במחירים. בשורה לרוכשי הדירות אין כאן, כי העלות האמיתית עולה עם עליית עלות המימון. אם בעשור האחרון תשואה של 2.5% שכירות מדירה להשקעה הייתה אלטרנטיבה טובה לשמירה על ערך הכסף - כיום יש אלטרנטיבות לא פחות טובות. מודלים של דיור להשכרה, שהתבססו על מימון אפסי, יתרסקו כאשר בעלי הנכסים צריכים לשלם ריבית גבוה למשך 20 שנה. אם פיגור במסירת דירה היה עד היום פריבילגיה של הקבלן, כיום הריבית על 6 חודשי פיגור תאכל לו את הרווחיות בפרויקט, וכמו בהרבה ענפים המקצוענים ישרדו והחובבנים לא".
צחי כץ, יו"ר איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים ומהנדס העיר מודיעין-מכבים-רעות, נחרץ פחות בעניין ומציין כי "אחרי שנה של חוסר יציבות, אנו מקווים שהממשלה החדשה תביא בשורה של בהירות ומענה ברור למשבר הדיור ולאתגרים העומדים בפני המדינה". כץ מתייחס בעיקר לתחום התשתיות: "מחובתה של הממשלה להתמקד בפתרון חסמים הנובעים ממחסור בתשתיות, כגון תחבורה ציבורית, תוספת והגדלת מכוני טיהור לביוב, הקמת תחנות משנה לחשמל ועוד", הוא מדגיש.
לדבריו, "כיום המחסור בתשתיות מהווה חסם בשיווק יחידות דיור באזורים שונים בארץ. בשנה החולפת חווינו שנה נוספת של טלטלה בעקבות רפורמות ושינויים בחוק התכנון והבנייה, ואני קורא לממשלה להתחיל ולפעול לחקיקה של חוק התכנון ובנייה חדש, שמתאים לרוח התקופה. בפועל, בתחום התכנון והבנייה נעצרה הסמכה של ועדות עצמאיות, ולוועדות שהוסמכו בעבר ההסמכה לא חודשה. כתוצאה מכך, נאלצות הוועדות המחוזיות לעסוק בתוכניות שוליות, במקום להתמודד עם האתגרים האמיתיים".
כץ מוסיף כי "הממשלה הבאה חייבת לראות את בעיית כוח האדם במחלקות ההנדסה של הרשויות המקומיות, אשר משמשים בפועל כמיישמי מדיניות הממשלה כנושא מהותי - ולתגמל אותם כראוי. זאת על מנת למנוע מעבר עובדים למגזר הפרטי ואיבוד של ידע וניסיון מקצועי. כמו כן, גם בשנה הבאה ילווה אותנו נושא הבניינים הוותיקים - יש לפעול בנדון ולא להתעורר רק כשבניינים קורסים. יש לספק לרשויות המקומיות כלים, באמצעות חקיקה שתגרום לבעלי הנכסים לבדוק את הבניין ולתחזק אותו באופן שוטף. צריך לחייב בניינים ותיקים להעביר לעירייה אחת ל-3-5 שנים אישור מהנדס על יציבות הבניין".
אייל דוידוביץ', ראש מינהלת הסכמי הגג באשדוד, טוען כי "בשנת 2022 המשיכו עליות המחירים הגבוהות מאוד במחירי הקרקע במכרזים של רמ"י, למרות שלקראת סוף השנה העליות התמתנו במקצת. עובדה זו מצביעה, לדעתי, על כך שחלק מהיזמים והקבלנים צופים שעליית המחירים תתמתן בשל הריבית שצפויה ככל הנראה להמשיך ולעלות. למרות הגידול בשיווקי קרקעות בשנת 2022, ישנו עדיין מחסור ביחידות דיור וישנם עדיין חסמי מימוש רבים לתוכניות שכבר אושרו, ולכן אני מעריך שמחירי הדיור יעלו גם ב-2023. עם זאת, לנוכח העלייה בריבית והקושי בגיוס כספים, הן מצד הרוכשים והן מצד הקבלנים, אני סבור שהעלייה במחירים תהיה מתונה מאוד".
דרור תורן, מנכ"ל אמריקה ישראל להשקעות, מוסיף כי "השינויים בסביבה הכלכלית מביאים את השוק לחפש נקודת איזון חדשה. העלייה החדה במחירי הדיור בשנה החולפת, לצד עליית הריבית במשק והאינפלציה הגואה, הביאו להאטה ברכישת דירות, אולם לא לירידה במחירים. ההאטה מורגשת בעיקר באזורי הביקוש, בהם מחירי הדיור גבוהים מאוד ורגישים יותר לתנודות והשפעת הריבית. עם זאת, צריך לציין שבפריפריה הצפונית, כדוגמת עכו ונוף הגליל, לא מורגשת האטה. בשנה שחלפה נחתמו באזור בצפון עסקאות בהיקפים חריגים בגודלן ונרשם זינוק במחירים בשיעור גבוה יותר מאשר הממוצע בשוק".
לדבריו, "הצפי הוא שבשנה הקרובה המגמה תמשיך ואף יחול גידול, הן בהיקף העסקאות והן בעליית המחירים, מכיוון שיש מחסור של דירות במחירים סבירים, ולכן אזורים אלו מושכים אליהם רוכשים רבים. אני מקווה שבשנה הקרובה הממשלה החדשה תדע לייצר יציבות בשוק הדיור, כולל הקלה בבירוקרטיה הסבוכה שמאטה את קצב הבנייה ותורמת לעליית המחירים, ופתיחת חסמים שיאפשרו את הגדלת היצע הדירות בכל הארץ".
יותם בר חמא, מנכ"ל ובעלי חברת אייקונקס העוסקת בייצור תבניות בנייה ייחודיות לבנייה מהירה (שיטת ICF), מסכם עם נימה אופטימית: "בשל המיתון העולמי ועליית הריבית גם בישראל הכסף יקר, ויש יותר זהירות בכל הנוגע להשקעת כספים. ב-2023 אנשים לא ימהרו לקנות דירות, הביקושים יישארו מרוסנים ולהערכתי המחירים דווקא יפסיקו לעלות. אני חושב שמחירי הדיור הגיעו לשיא נכון לעכשיו, וצופה אפילו ירידת מחירים בשוק מגורי היוקרה. יזמים לא יוכלו לאורך זמן למכור מעט ולשמור על המחירים הגבוהים. הלחץ מהבנקים ייאלץ אותם להוריד מחירים. והחדשות הפחות טובות הן שלפחות בטווח הקצר, לא תהיה השפעה לחילופי השלטון על שוק הנדל"ן".