עיריית תל אביב-יפו הודיעה היום (שני) כי בכוונתה לעדכן את מדיניות החניה בכחול-לבן ובחניונים העירוניים (חניוני "אחוזת החוף"). החל מהחודש הבא המחירים בחניונים יעלו ב-25%. בנוסף, החל משנת 2025 תושבים ייאלצו לשלם על חניה בכחול-לבן שלא באזור מגוריהם והעירייה תגבה אגרה שנתית מתחדשת של 500 שקל על כל תו חניה שני. העדכון צפוי לעבור אישור של הנהלת העירייה ולאחר מכן יעבור לאישור משרדי הפנים והתחבורה.
לטענת העירייה, העדכון מגיע בעקבות החבות שהמדינה הטילה, במסגרת חוק ההסדרים של 2021, על רשויות מקומיות אשר בתחומן יותר מ-40 אלף תושבים, והאיסור שחל על מתן פטור לתושבים מתשלום אגרת חניה, אלא אם מדובר באזור החניה, שבו הם מתגוררים. לחבות זו הוסיפה העירייה כמה פעולות משלימות, למימוש אופטימלי של המהלך לטובת תושבות ותושבי העיר".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
חניה בתל אביב
חניה בתל אביב
חניה בתל אביב
(צילום: ניצן דרור)
לפי הודעת העירייה, לתושבים בעלי תו חניה שחונים מחוץ לאזור החניה שלהם, תינתן ההנחה המרבית שחוק ההסדרים מתיר לתת לתושבים – 30% מתעריף מבקר – והם ישלמו 8.70 שקלים לשעה במקום 12.40 שקלים לשעה במרכז העיר, ו-4.90 שקלים לשעה במקום 7 שקלים לשעה מחוץ למרכז העיר.
כמו כן, לפי העירייה מספר אזורי החניה בעיר יוכפל משבעה אזורים ל-14 אזורים, כך שלכל תו חניה יהיו 13 אזורים שבהם החניה בכחול-לבן תהייה בתשלום. בנוסף, מספר תווי החניה לכל משק בית יוגבל לשניים בלבד והתו השני יעלה כאמור 500 שקל בשנה.
בחניוני "אחוזת החוף" המחיר השעתי למבקרים יעמוד על 20 שקל במקום 16 שקל כיום, ומחיר יומי למבקרים יעמוד על 30 שקל במקום 24 שקל כיום. בנוסף, שעת הכניסה החד-פעמית לאותם חניונים כחניוני לילה תדחה משעה 16:00 לשעה 18:00. עבור תושבים, שיעור ההנחה בחניוני "אחוזת החוף" (75%) לא ישתנה, כך שמדובר עבורם בהתייקרות של שקל לשעת חניה או 1.5 שקלים בתעריף היומי.
2 צפייה בגלריה
אזורי חנייה חדשים בת"א
אזורי חנייה חדשים בת"א
אזורי החניה החדשים
בתל אביב-יפו מתגוררים כיום כחצי מיליון תושבים, בנוסף לכחצי מיליון מבקרים יומיים שפוקדים את העיר במהלך השבוע. לטענת העירייה, כשליש ממשקי הבית בעיר אינם מחזיקים רכב פרטי ולמעלה ממחצית התושבים בעיר בוחרים כיום להתנייד לעבודה באמצעים חלופיים לרכב הפרטי, בדגש על תחבורה ציבורית וכלים דו-גלגליים.
לצד התייקרויות החניות, עיריית תל אביב מתכננת לייקר את עלות המינויים למרכזי הקאנטרי שהיא מפעילה: המחירים בחמשת המרכזים שלה ברחבי העיר יעלו בעד כ-25% (המחירים במרכזים ביפו, דרום ומזרח העיר, נמוכים ממחירי מרכז וצפון העיר), אחרי אישור התקציב. כך לדוגמה, לפי המחירון החדש של קאנטרי חשמונאים: זוג פלוס שני ילדים ישלם 9,120 שקל לשנה לעומת 7,259 שקל בשנה שעברה. יחיד מבוגר בן 36 ומעלה ישלם מעתה בשנה 4,490 שקל, כולל שבת וחג. צעיר ישלם 3,750 שקל לשנה, גמלאי 3,750 שקל לשנה, חייל 3,050 שקל לשנה, חייל משוחרר 3,330 שקל לשנה, סטודנט ישלם 3,390 שקל לשנה.
בעירייה טענו כי "מטרת עדכון המדיניות הוא שיפור הנגישות בעיר ובתוכה, וכחלק מחזון התחבורה ליצירת מגוון של אמצעי תחבורה והתניידות חלופיים לרכב פרטי. עדכון המדיניות יביא לחלוקה הוגנת יותר של משאב החניה הציבורית המוגבל בעיר, ובכך יקל על תושבות ותושבי העיר במציאת חניה קרובה לבית. בנוסף לכך, הוא יסייע בעידוד השימוש באמצעי תחבורה חלופיים לרכב הפרטי בנסיעות פנים עירוניות, בהפחתת שיעורי הבעלות על רכב פרטי במרחבים, שבהם יש שירות טוב של תחבורה ציבורית ובהפחתת עומסי התנועה וזיהום האוויר".
מיטל להבי, סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה: "הכנסות אלו יאפשרו לנו לפתח ולממן תשתיות וחלופות להתניידות בת-קיימא. העלאת המחירים בכחול לבן וגם בחניונים העירוניים, תהפוך את השימוש ברכב הפרטי לפחות משתלמת ואטרקטיבית, והגבלת מספר תווי החניה למשק בית תגביר את הצדק החלוקתי ותאלץ את המחזיקים מספר רב של רכבים בביתם לרכוש/לשכור חניה פרטית. הגדלת זמינות החניות והפחתת תחרות על חניות וזמני חיפוש חניות".