בכיר במשרד השיכון: "עד הבוקר נרשמו 62 אלף איש. זה טירוף מוחלט"
(צילום: נויל האריס)
"עד הבוקר נרשמו 62 אלף איש - יותר מהרישום הגדול ביותר אי-פעם בהגרלת יוני 2017. ציפינו שיהיה רישום, אבל אני כאן הרבה שנים ולא ציפינו למספרים כאלה. זה טירוף מוחלט". כך טען הבוקר (ג') מנהל אגף השיווק במשרד השיכון והבינוי, אריאל רוזנברג, בהקשר הגרלות הדיור המוזל שנפתחו השבוע לראשונה זה זמן רב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
דבריו של רוזנברג מגיעים רק יממה לאחר אמירתו של שר האוצר, אביגדור ליברמן, בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ושל "ידיעות אחרונות", אשר העלה אף הוא את התחזית הקודמת שלו וצפה כי מחירי הדיור יעלו ב-7% נוספים השנה - עדיין משמעותית פחות מהערכות אחרות בשוק.
2 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
באשר לטענות כי משרד השיכון לא נערך כראוי להגרלה, מה שהוביל אף לקריסה זמנית של האתר, טען רוזנברג כי "נערכנו טוב מאוד. לא יהיה בן אדם אחד שירצה להירשם ולא יירשם. בכל שעה נרשמים בין 800 ל-2,000 איש, זה לא נורמלי. נערכנו ולפי מה שאני יודע מהעמיתים שלי במשרד, גייסו הרבה כוח אדם.
"מי שנרשם לזכאות בזמן ולפי הכללים יקבל זכאות גם בפחות מ-10 ימים. מי שיירשם היום או בעוד יומיים, אני לא יודע אם כבר יספיק, אבל אנחנו ערוכים ויהיו עוד הגרלות. זו הגרלה של למעלה מ-10,000 יחידות דיור, עד סוף השנה יהיו עוד 20 אלף נוספות. כל חודשיים תהיה הגרלה של אלפי יחידות וגם מי שלא יזכה יוכל להשתתף בהגרלות הבאות שגם הן יהיו גדולות מאוד".
באשר לשיא שנרשם בהתחלות הבנייה בשנת 2021, טען רוזנברג כי "התחלות הבנייה בשנה הקודמת היו מאוד מרשימות וחשוב להמשיך בשיווקים. אנחנו באמת עושים הכול בכל הגזרות כדי ששוק הדיור יחזור לשפיות.
"אני הרבה שנים בשוק הנדל"ן, והשוק יצא מאיזון. הכול התהפך: התוצאות במכרזים, המחירים שאנשים משלמים וכן הלאה. אנחנו עושים מה שאפשר כדי להנגיש כמה שיותר דירות במחירים הגיוניים אבל לא כולם ימצאו את פתרונם במסגרת המבצעים האלה", הוא סיכם.

"אי-אפשר להרים כזו תוכנית ולתת לציבור שנייה וחצי להירשם"

ואכן, אנשים רבים לא עומדים בקריטריונים של ההגרלה או שנתקלים בקשיים משמעותיים בתהליך הרישום. מורן מיכלי, סיפרה הבוקר באולפן ynet: "אני לא זכאית להירשם כי הייתה לי דירה בשנה האחרונה, אבל התגרשתי ונשארתי בלי דירה. אני כבר שנתיים וחצי גרושה ובשנה האחרונה מכרנו את הנכס. במה אני שונה מאחרים? אני רוצה שלילדים שלי תהיה קורת גג ולא יכולה להרשות לעצמי בית. תאמינו לי שלא הייתי מוכרת אם הייתי יכולה. כרגע אני משלמת שכר דירה במקום לשלם משכנתא".
"אין לי באמת סיכוי": הקשיים בדרך לדירות מוזלות
(צילום: נויל האריס)
לדברי עילי פרבשטיין, שמנסה להיכנס להגרלה ביחד עם בת זוגו, משרד השיכון "מנותק מהשטח": "אני רואה ריאיונות שלהם והם מדברים על כך שהכול בטיפול אבל בפועל אין שום יכולת להיכנס להגרלות. המידע הקונקרטי על כל התוכנית הזו הועלה ממש לפני שבועיים. להוציא תעודת זכאות, מעבר לכל הקשיים שיש, לוקח 10 ימי עסקים מרגע שנרשמת. הם נתנו לציבור הרחב בערך ארבעה-חמישה ימים של סיכוי להירשם.
2 צפייה בגלריה
מורן מיכלי ועילי פרבשטיין
מורן מיכלי ועילי פרבשטיין
לא מצליחים להירשם להגרלה. מורן מיכלי ועילי פרבשטיין
(צילום: אלבום פרטי, נועה אבירם)
"קמתי בבוקר, ניסיתי להירשם בשלושת האתרים ולא הצלחתי. הופיעה לי שורה שמחייבת אותי להגיע פיזית למקום. הלכתי לשלוש החברות שמשרד השיכון עובד איתן אחרי שניסיתי לטלפן למוקדים של כולן ולא היה מענה. הגעתי, תורי ענק, שעות קבלת קהל לא רלוונטיות, אני רואה את אנשי המטה של משרד השיכון אומרים 'לא צריך להסתער'. אי-אפשר להרים כזו תוכנית ולתת לציבור שנייה וחצי להירשם. אני לא מבין למה ההגרלה לא נדחית בחודש ואז הם לא יצטרכו להגיד 'לא להסתער'", אומר פרבשטיין.

הנחות של יותר מ-300 אלף שקל

ההגרלה הגדולה הנוכחית היא הראשונה במסגרת תוכנית "מחיר מטרה" החדשה, או בשם שניתן לה על ידי משרד הבינוי והשיכון בראשות השר זאב אלקין - "דירה בהנחה". במשרד הבטיחו 30 אלף דירות שיוגרלו בשנה הקרובה, מה שאומר שההגרלה הזו לא תהיה האחרונה, כפי שגם טען רוזנברג.
ההגרלה הנוכחית כוללת 10,028 דירות חדשות בצפון, בדרום ובמרכז הארץ, כולן שאריות מתוכניות קודמות ("מחיר למשתכן" ו"דיור במחיר מופחת") ולא פרי מכרזי התוכנית החדשה, שרק אושרה ויצאה לדרך לא מזמן. זו הסיבה שאפשר למצוא בה גם 163 דירות מוזלות בתל אביב-יפו ובעוד כמה מיקומים שהתוכנית החדשה כבר לא תגיע אליהם.
המתחמים הגדולים שמשתתפים בהגרלה הגדולה הנוכחית הם לוד (1,420 יח"ד), עכו (1,035 יח"ד) אשדוד (860 יח"ד), דימונה (733 יח"ד), אופקים (521 יח"ד), באר-יעקב (512 יח"ד), ירושלים (462 יח"ד) וראשון-לציון (409 יח"ד).
מכיוון שמדובר בדירות שיימכרו בתנאי המכרזים הקודמים, ההגרלה הנוכחית עשויה לכלול הנחות משמעותיות של מאות אלפי שקלים, בניגוד לתוכנית החדשה "דירה בהנחה" שנותנת הנחה של עד 300 אלף שקל בלבד.