"הזמנו הובלה היום, תיאמנו ל־6 בבוקר. הגיעו בדיוק בזמן! בתוך 4 שעות העבירו את כל הבית מתל אביב לקריית אונו, בשקט מופתי, במחיר מעולה, עם חיוך כל הזמן, ואפילו עזרו לי להחליט איך לעצב את הדברים בבית החדש. הם חירשים, מתקשרים בשפת הסימנים וכולם מבינים את כולם. מרגישה שזו מצווה להעביר את זה הלאה".
הפוסט הקצר הזה, שפרסמה לאחרונה גולשת בפייסבוק, גרר מבול של פניות לנייד של יאיר כראדי, בעל חברת ההובלות "זכור לטובה" וחירש מלידה. "בדרך כלל אני עושה שתיים-שלוש הובלות ביום בכל רחבי הארץ, ועובדים איתי שלושה-ארבעה פועלים ולפעמים יותר, לפי הצורך. בעקבות הפוסט הזה היומן שלי התמלא חודש קדימה לפחות", מציין כראדי בסיפוק בשיחה שמתקיימת יחד עם בר ונונו, המתורגמן שלו לשפת הסימנים.
3 צפייה בגלריה
"אני נותן, ואלוהים מחזיר לי חזרה כפול". יאיר כראדי
"אני נותן, ואלוהים מחזיר לי חזרה כפול". יאיר כראדי
"אני נותן, ואלוהים מחזיר לי חזרה כפול". יאיר כראדי
(צילום: פרטי)

כראדי (48) נולד באור עקיבא לזוג הורים חירשים, והוא החירש היחיד בין ארבעה אחים. הוא התחנך בבית ספר לכבדי שמיעה בחיפה, שאליו היה נוסע בכל בוקר, וכשסיים את הלימודים, חיפש עבודה. "בהתחלה עבדתי קצת בשיפוצים, אחר כך כנהג וכשליח, ובהמשך מילאתי במשך כתשע שנים מגוון תפקידים בחברת תרופות, ביניהם נהג, מחסנאי ומלגזן", הוא מספר. "בשלב מסוים הרגשתי שאני לא מוצא את עצמי בחברה. רציתי העלאה במשכורת, דחו אותי, ודי התייאשתי. באותו זמן הגיע לחברה מנכ"ל חדש, ש'ראה' אותי. הוא סבר שאני מסוגל לצאת לדרך עצמאית ולמעשה, האיר את עיניי". לפני קצת יותר משבע שנים החליט כראדי להפוך לעצמאי והקים חברת הובלות.
איך זה התגלגל?
"ישבתי עם אישתי ואמרתי לה שאני רוצה לעשות הובלות, ולשם כך אני חייב לקנות משאית ולהתחיל לפרסם את עצמי. אחרי שרכשתי משאית, התחלתי להפיץ את השירות ברשתות החברתיות. בהתחלה היו המון קשיים, בעיקר סביב נושא התקשורת, ובהדרגה זה הלך והשתפר".
אתה מעסיק רק חירשים?
"היום כן. בהתחלה גייסתי עובדים שומעים, אבל כבעל העסק שמנהל את העבודה, היה לי קשה איתם, כי הם מתווכחים איתי ומדברים ביניהם, ולא הצלחתי לעקוב ולהבין. לא הרגשתי נוח עם המצב, וזו הסיבה שהחלטתי להעסיק חירשים, שאיתם זה רץ וזורם. "החירשים בישראל הם קהילה די קטנה, והרבה מעסיקים לא מקבלים אותם לעבודה. כשפתחתי את העסק, ראיתי בכך גם הזדמנות לתת במה לחירשים, לקדם אותם ולדחוף אותם לעצמאות. מבחינתי, אני לא מרגיש שעשיתי משהו חדשני ומהפכני”.
עם איזה סוג של קשיים אתה מתמודד?
"הקושי הגדול הוא הטלפון, שפוגע בהיקפי העבודה. מבחינתי, זה סיוט, כי אני מפסיד עבודות. מקליטים לי הודעות קוליות, שאני לא יכול לשמוע אותן, לפעמים מתקשרים מחברות וארגונים, ואני מפספס, כי יש מספרים מסוימים, למשל קידומת 074, שאין אפשרות לשלוח להם הודעות טקסט. כדי לסייע לי בהיבט הזה אני פונה לבר ונונו, שהוא מתרגם פרילנס לשפת הסימנים שאני מכיר שנים רבות, אף הוא בן להורים חירשים.
3 צפייה בגלריה
"לא מרגיש שעשיתי משהו מהפכני". כראדי
"לא מרגיש שעשיתי משהו מהפכני". כראדי
"לא מרגיש שעשיתי משהו מהפכני". כראדי
(צילום: פרטי)

"קושי נוסף עולה כשאני רוצה להציע שירות לחברה גדולה – יש קושי לפתח קשר. בסוף אני מעוניין להרחיב את מאגר הלקוחות ורוצה לפרסם את עצמי חוץ מאשר בפלאיירים ובמגנטים, וכאן נכנסות הרשתות החברתיות. בזכות הפייסבוק, נכנסו המון פניות, זה יצר בוסט מטורף ויצר לי חודש מלא של עבודה קדימה. לקוחות מתבאסים עליי שאני דוחה אותם מחוסר זמן, ואפילו יש מי שמבקשים הובלה בשבת".
עד כמה ההתקדמות הטכנולוגית מסייעת לכם בעבודה ובחיים?
"זה לטוב ולרע; מצד אחד הטלפון הוא סיוט עבורי, אבל הוא גם מציל אותי. הטכנולוגיה מצילה אותי בהרבה מאוד מובנים, ובלעדיה לא הייתה לי עבודה. אם האינטרנט ייפול, סיכוי טוב שאפשוט את הרגל, כי רוב התקשורת מתקיימת בווטסאפ. לפעמים לקוחות מתקשרים ומוותרים, כי מבינים שאני חירש, ולפעמים אין להם אפילו סבלנות לחכות לתשובה".
יש לקוחות שאתה זוכר במיוחד?
"הייתה לי הזמנה, וכשהגעתי לדירה, ראיתי שמדובר במשפחה המצויה בעוני קשה. הגבר ביקש לשלם סכום מקדמה על החשבון, ואמרתי לו שאין סיכוי שאני גובה מהם תשלום. הגבר מצידו לא ויתר ואמר לי: 'בגלל שאתה חירש, אתן לך את הכסף במזומן'. ראיתי שהמצב שלו קשה, התווכחתי איתו, אבל בסוף הוא ממש השתיק אותי ואמר: 'אין סיכוי שאתה יוצא בלי תשלום'.
"במקרה אחר הגענו להעביר דירה של גרושה חד־הורית במצב כלכלי לא פשוט. היא ביקשה שהחבר'ה שלי יזרקו חלק מהחפצים שהם מפנים מדירתה - שירות שכרוך בתשלום נפרד. החלטתי לא לגבות ממנה את התשלום, ושילמתי אותו מכיסי לעובד. לפעמים העובדים שלי אומרים לי: 'אתה לא חושב שאתה פראייר?', אבל אני לא יכול להיות אדיש. אני אומר להם: 'אני משלם לכם יומית מלאה, והיתר זה אני עם עצמי. אני יודע שאני נותן, ואלוהים מחזיר לי חזרה כפול'. אני אדם ישר, ומה שמגיע מגיע".

סלקום: מחויבות ומוטיבציה גבוהה

עמי שטרמר, סמנכ"ל משאבי אנוש של קבוצת סלקום, עונה: מהי מדיניות השילוב של החברה?
"אנו רואים עצמנו כחברה הכי ישראלית שיש, וערך זה מנחה אותנו בכל מהלך, לרבות בגיוס ובשילוב. חרטנו על דגלנו להעניק יחס הוגן, מכבד ושווה בהעסקה מגוונת ומכילה ויצירת סביבת עבודה רב־גונית, רב־תרבותית ועשירה. העסקת אוכלוסיות מגוונות מתאפשרת מתוך תפיסת הדרג הניהולי וכלל העובדים, הרואים בסלקום כמייצגת חברה ישראלית טובה יותר. אנחנו בוחנים כל מועמד/ת לפי כישוריהם והתאמתם לתפקיד, תוך התאמת התפקיד וסביבת העבודה ככל הניתן לצורכי המועמד/ת. הממונה בחברה על העסקת אנשים עם מוגבלויות מתמקדת במיפוי תמידי של הארגון והנגשתו לכל אדם, ליווי גיוס עובדים וביצוע התאמות. יצרנו חיבורים עם המטה לשילוב, תעסוקה שווה, ציונות 2000 וגופי השמה מתמחים, ואנו מקפידים על קיום שיח ארגוני מקדם יומיומי כחלק מתרבות הארגון 365 יום בשנה. השנה השקנו את אמנת הגיוון, בחתימת העובדים וההנהלה, ותלינו אותה באתרים המרכזיים בחברה".
מה היקף המשולבים?
"בקבוצה כיום כ־5% עובדים עם מוגבלות, ונמשיך בעשייה שתביא לגידול מתמיד".
באילו תפקידים הם מועסקים?
"בכל סוגי התפקידים והמקצועות הקיימים בחברה, בכירים והתחלתיים כאחד. זה בדיוק המודל של העסקה שוויונית בחברה הכי ישראלית שיש".
באיזה אופן שילובם תורם לארגון?
"הדברים הכי טובים קורים כשאנחנו עובדים ביחד! העסקה מגוונת ושוויונית תורמת רבות בכל ההיבטים, גם בהיבט העסקי: היא מגדילה את מעגל המועמדים לגיוס, מרחיבה את מעגל הלקוחות ומייצרת בארגון אקלים טוב יותר. אנחנו נהנים מעובדים מחויבים יותר, עם מוטיבציה גבוהה שנשארים לאורך זמן".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

דיסקונט: מחזק לכידות, מפתח אמפתיה וגמישות

חגית מאירוביץ, סמנכ"לית וראשת חטיבת משאבי אנוש בבנק דיסקונט, מספרת: מה מדיניות השילוב של הבנק?
"בנק דיסקונט מקדם ומעודד לאורך שנים העסקת עובדים באופן הוגן ושוויוני, ללא אפליה. הבנק מאמין בשוויון הזדמנויות תעסוקתיות, בקידום אוכלוסיות בתת־ייצוג ושילובן בתפקידים מתאימים, תוך הקפדה על סביבת עבודה הוגנת ומכבדת. השנה זכינו לציון 'פלטינה + AAA’ – הניקוד הגבוה ביותר בדירוג מעלה לעסקים, לצד הציון הגבוה ביותר של 5 כוכבים בתחום הגיוון וההכלה”.
היקף העובדים המשולבים?
"כמה מאות מעובדי הבנק הם אנשים עם מוגבלויות, ולאורך השנים גויסו עשרות עובדים עם מוגבלויות לתפקידים שונים, והם מועסקים כיום כעובדים קבועים בבנק".
תפקידים:
"הם משולבים במגוון תפקידים פקידותיים וניהוליים. לעיתים חל שינוי במצבם הבריאותי או התעסוקתי, ובמקרים אלה נעשה כל מאמץ לתמוך בהם ולבצע התאמות סביבתיות או תעסוקתיות כדי להמשיך את העסקתם באופן המתאים להם ביותר. ב־2023 עברה קבוצת דיסקונט לקמפוס החדש בראשון לציון, וכחלק מכך בוצעו התאמות להנגשה של סביבת העבודה החדשה לעשרות עובדים".
באיזה אופן שילובם תורם לארגון?
"שילוב עובדים עם מוגבלויות תורם גם למחוברות העובדים לבנק וגם לפיתוח תרבות עבודה מכילה יותר. בקרב הצוותים השילוב מחזק את תחושת הלכידות, ומפתח אמפתיה וגמישות. ההתמודדות של העובדים עם המוגבלות מהווה השראה לעובדים על כך ש'הכול אפשרי' וכן תחושת ערך נוספת לעבודתם".

ארומה אספרסו בר: להעסיק כמה שיותר

נועם גדליהו, מנהל אחריות חברתית בארומה, מספר: מהי מדיניות השילוב של הרשת:
"אנשים עם מוגבלות הם הנושא העיקרי שהרשת עוסקת בו, בהיבט של אחריות חברתית. החזון שלנו הוא לקדם ולשלב אותם, כי לתפיסתנו, כל אדם זכאי וצריך להשתלב על־פי יכולתו".
היקף העובדים המשולבים:
"כל סניף הוא חברה בפני עצמה, כאשר הזכיין הוא המעסיק ושיקול הדעת הוא שלו. הרשת לא יכולה לחייב אותו להעסיק אנשים עם צרכים מיוחדים, אבל יש אמירה ברורה לזכיינים – תעסיקו כמה שיותר אנשים מכל סוגי המוגבלויות, כל אחד לפי יכולתו. כיום מועסקים בין 200-180 עובדים עם צרכים מיוחדים, שהם כ־5% מכלל עובדי הרשת”.
תפקידים:
"מי שבתפקוד נמוך יותר לרוב יעסוק בפינוי וניקיון, ומי שבתפקוד יותר גבוה יכול לעבוד במטבח או על הבר וגם יותר מכך".
באיזה אופן שילובם תורם לארגון:
"ראשית הם עובדים לכל דבר ועניין והם חלק בלתי נפרד מהצוות. נוסף על כך תחלופת העובדים אצלנו גבוהה, והם יציבים הרבה יותר מעובדים אחרים. כמו כן המיקום המרכזי של סניפי הרשת מקל עבורם את ההשתלבות".