לא נעים לדבר על המוות, למרות שהוא יפקוד את כולנו באחד הימים. וכשהוא מתרחש, בני משפחת המת שרויים בצער רב ופעמים רבות בהלם, ולא תמיד יש להם המידע החשוב שעשוי למנוע מהם לשלם כספים מיותרים בסידורי הלוויה והקבורה. ביקשנו מהרב אברהם מנלה, מנכ"ל חברה קדישא בתל אביב ויו"ר פורום חברות הקדישא, לרכז עבורנו את המידע החשוב.
אילו סוגי קבורה קיימים בארץ? "בארץ יש גופים רבים שעוסקים בקבורה", מסביר הרב מנלה. "והעצה הראשונה היא לשים לב שאתם מתנהלים מול גוף שיש לו רישיון קבורה על פי חוק. אם זה גוף שאין לו רישיון קבורה, זה מתכון לצרות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
קבורת קומות וחלקות שדה בבית עלמין ירקון
קבורת קומות וחלקות שדה בבית עלמין ירקון
בית עלמין ירקון
(צילום: תומריקו)
בישראל יש ארבע שיטות קבורה מרכזיות: קבורת שדה, כלומר בחלקת קבר באדמה בשטח פתוח, קבורת מכפלה- קבורה זוגית זה מעל זה באותה חלקה עם הפרדה זה מזה, קבורת הסנהדרין - קבורה בקומות בקיר, שהופכת לשכיחה בשל המחסור במקום בבתי העלמין, וישנה גם קבורת על: במקרה זה לוקחים קבר קיים, פותחים אותו, ומכשירים מעליו קבר לקבורת נפטר נוסף. לא בכל קבר זה אפשרי - תלוי כמה עמוק הייתה הקבורה הראשונה, אבל במקום שניתן זה מאפשר לבן משפחה להיקבר ליד יקירו, וגם חוסך כסף רב, כי זו קבורה חינמית למעט הוצאות ועלות פירוק המצבה. כדי לאפשר קבורה כזו צריך את הסכמת בני המשפחה.
מי זכאי לחלקת קבר בחינם? כל תושב במדינת ישראל זכאי לקבורה חינמית באיזור מגוריו, בהתאם לאפשרויות הקבורה הקיימות בגוף הקבורה. כך גם אזרח זר שנפטר בארץ. אזרח ישראלי שאינו מתגורר בארץ לא זכאי לקבורה חינם.
באילו מקרים משלמים עבור חלקת קבר? 1. כשאדם רוצה לרכוש קבר בעודו בחיים - הוא ישלם את התעריף הקבוע בחוק (לכל גוף קבורה יהיה בדרך כלל בית עלמין אחד שאליו מתייחס התעריף). במשרד לשירותי דת ניתן לראות את המחירים, על פי חברת הקבורה. הרב מנלה: "חשוב לשים לב שמדובר במחיר בבית העלמין הפעיל של אותה חברה (לדוגמה, בתל אביב המחיר מתייחס לבית העלמין ירקון), ויש לדעת כי המחיר מתעדכן מדי שנה". 2. משפחה המבקשת להביא נפטר לקבורה במיקום ספציפי בתוך בית העלמין, לעיתים הדבר יהיה כרוך בתשלום, בהתאם לסוג החלקה ומיקומה ולפי תעריף שנקבע. 3. חלקת שדה: בגוש דן או במרכז קשה עד בלתי אפשרי לקבל בחינם חלקת שדה לקבורה, והקבורה היא בעיקר קבורה רוויה בתוך מבנה. הרב מנלה: "המדיניות שאותה אנו מיישמים היא לצופף את הקבורה באיזורים של צפיפות מגורים על מנת שלא לבזבז שטחי קרקע. לכן קבורת שדה באיזורים האלה עולה כסף, והקבורה החינמית היא בקבורה רוויה. עלות חלקת שדה באיזור ת"א והמרכז יכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים. קבורת מכפלה תעלה כ-10,000 שקלים. המחירים בפריפריה נמוכים יותר בד"כ, כי הקרקעות יותר זולות וגופי הקבורה אינם משקיעים בפיתוח קבורה רוויה". יש לציין כי מי שרוכש חלקת קבר צמודה לבן/בת זוגו, זכאי ל-20% הנחה, ומי שרוכש בקבורה רוויה זכאי ל-25% הנחה. 4. קבורה מחוץ למקום המגורים, או בחלקת קבורה שמוגדרת חריגה באיזור המגורים. בכל בית עלמין קיימות חלקות שהוגדרו על פי תקנות הביטוח הלאומי כ"חלקות חריגות" והקבורה בהן כרוכה בתשלום, זאת במטרה לממן את עלויות הפיתוח של בית העלמין.
כמה עולה לרכוש חלקת קבר? המחירים משתנים בהתאם למספר פרמטרים כמו מקום חלקת הקבורה, עיתוי קניית החלקה (לפני או אחרי פטירה) וסוג החלקה. הם יכולים לנוע בין אלפים בודדים של שקלים לעשרות אלפים.
הרב אברהם מנלההרב אברהם מנלהצילום: חברה קדישא
מהי עלות הפינוי של אדם שנפטר? התשובה משתנה בהתאם למקום הפטירה. הרב מנלה מסביר כי אדם שנפטר בביתו או במוסד ללא חדר קירור, זכאי לפינוי חינמי בכל שעה ובכל יום. בשעות הפעילות של גופי הקבורה (16:00-8:00). יש לפנות אליהם בבקשה לפינוי. מחוץ לשעות אלו יש לפנות למוקד החירום של פורום חברות הקדישא והמשרד לשירותי דת, במספר 0120*. הפינוי צפוי להתבצע תוך שעתיים מרגע שיש פניית משפחה עם כל האישורים הנדרשים (אישור קביעת מוות ואישור משטרה במידת הצורך).
אדם שנפטר בבית חולים באיזור מגוריו, זכאי לפינוי חינמי על-ידי החברה קדישא הקוברת באיזור מגוריו, שאמונה גם על ההכנה לקבורה, וגם זה ללא תשלום. אם אדם נפטר מחוץ למקום מגוריו ואמור להיקבר במקום מגוריו, ישנו תעריף קבוע על פי תקנות הביטוח הלאומי לפינוי למקום הקבורה המיועד. דוגמה: אדם נפטר בבית החולים תל השומר והוא מתגורר בצפת, וקוברים אותו שם. חברה קדישא של צפת לא מחויבת לקחת אותו מתל השומר חינם. אילו היה נפטר בבית החולים זיו בצפת, הפינוי היה נעשה בחינם. היות שנפטר בתל השומר, לפינוי יש עלות על פי תעריף הביטוח הלאומי, או שהמשפחה שוכרת אמבולנס פרטי. התעריף הוא 409 שקל עבור 10 הקילומטרים הראשונים מתחום השיפוט של הרשות המקומית הראשונה, ועוד 12.44 שקל עבור כל קילומטר נוסף עד למקום הקבורה . אפשר להיעזר במחשבון דמי הקבורה של ביטוח לאומי.
בן משפחה נפטר לפתע ואנחנו המומים ולא יודעים מה לעשות. היכן ניתן להבין מה זכויותינו? הרב מנלה: "במקרים מצערים כמו אלו, אנו קוראים לציבור לפנות ישירות למוקד 0120* שפועל 24 שעות ביממה ובכל ימות השבוע, חינמי, ומטרתו להנגיש ולתת מידע על זכויות הקבורה, פינוי נפטרים, חלקת קבר והכנה לקבורה".