פיצוי של מיליונים על גביית עמלת כרטיס אשראי: השבוע הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לאישור הסכם פשרה במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברות המכונות האוטומטיות מש-קר ומשקט, הכפוף לאישור בית המשפט.
על פי הסכם הפשרה, מש-קר ומשקט, החולשות על חלק משמעותי משוק המכונות האוטומטיות, יחדלו לחלוטין (משקט ציינה שכבר חדלה) את הפרקטיקה של גביית עמלת אשראי בנפרד ממחיר המוצר, וייגבה מחיר אחד מחייב שהוא המחיר הצמוד למוצר בחזית המכונה. כמו כן, מש-קר ומשקט יחלקו מוצרים ללא תמורה למחנות וחיילי צה"ל, לבתי חולים ולבתי אבות בשווי כולל של כ-22 מיליון שקל (כל אחת לפי חלקה).
1 צפייה בגלריה
משקר
משקר
מכונות אוטומטיות של מש-קר
(צילום: מיכל סלע)
הבקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה בשנת 2018 על ידי מספר מבקשים שיוצגו על ידי עוה"ד עמית גנסין, אוהד רוזן וחגי קלעי. התובעים ציינו בתביעה כי מחירי המוצרים המוצעים למכירה מוצגים בחזית המכונה לפני כל מוצר. ואולם, בעוד המחיר המוצג הוא אכן המחיר הנגבה בעת רכישה במזומן, בעת רכישת מוצר באמצעות כרטיס אשראי מתווספת למחיר המוצר בעת התשלום עמלה נוספת הנקראת עמלת כרטיס אשראי. העמלה נעה בין 50 אגורות ל-80 אגורות (תלוי בזהות הנתבעת ובמיקום הצבת המכונות).
מנגד טענו החברות הנתבעות באמצעות עו"ד מוטי ארד, שותף במשרד גולדפרב, כי הן מביאות את מלוא המידע על עלות העסקה לפני ציבור הצרכנים בטרם הרכישה ומציינות את גביית עמלת כרטיס האשראי באמצעות מדבקות מאירות עיניים המצויות על גבי כל מכונה.
בית המשפט המחוזי בירושלים אישר בספטמבר 2021 הגשת תביעה ייצוגית נגד מש-קר ומשקט לאחר שחייבו את הצרכן המשלם בכרטיס אשראי בעמלה נוספת על מחיר המוצר המוצג בחזית המכונה. זאת, בניגוד לחובה להציג את מחירו הכולל של המוצר. השופטת גילה כנפי-שטייניץ קבעה אז כי עמלת כרטיס האשראי איננה תשלום הנלווה לרכישת המוצר שניתנת לצרכן אפשרות מעשית לוותר עליו במסגרת העסקה ולפיכך הצגתה בנפרד והוספתה למחיר המוצר בעת התשלום בכרטיס אשראי היא בניגוד לדין.
"מדובר בגביית תוספת עמלת כרטיס אשראי שלא כדין, שנגבתה מכל הצרכנים ששילמו בכרטיסי אשראי באלפי המכונות של המשיבות (החברות הנתבעות-ל.ד). לאור גובהה של העמלה ספק אם קיים תמריץ לצרכנים אלה להגיש תביעות פרטניות להשבה", קבעה אז השופטת.
בקשת רשות ערעור שהוגשה לבית המשפט העליון על החלטת האישור נדחתה.
בסופו של יום, ולאחר הליך גישור אצל פרופ' שרון חנס, הגיעו הצדדים להסכמות בדבר סיום התיק בפשרה. על פי הסדר הפשרה בתוך 90 יום מהמועד שהחלטת בית המשפט תהפוך לסופית תשנה מש-קר את אופן הצגת המחירים בכל המכונות שהיא מפעילה, כך שלא תוצג עוד תוספת אשראי, אלא יוצג בחזית המכונה, ביחס לכל מצרך, מחיר אחיד, כולל וסופי אשר הוא יהיה המחיר המחייב.
באשר לפיצוי בגין העבר בהקשר לחברת מש-קר נקבע כי תחלק מוצרים ללא תמורה הנמכרים במכונותיה לחיילים, למטופלים ומבקרים בבתי חולים בפריפריה ולדיירים ואורחים במוסדות דיור מוגן לגיל השלישי. הוסכם כי מש-קר תפצה בפיצוי כולל השווה ל-30% מסכום תוספת האשראי המצרפית שנגבתה. עוד עולה כי עד לשנת 2023 תוספת האשראי המצרפית כולל הפרשי הצמדה וריבית שגבתה הנתבעת עומדת על כ-63.8 מיליון שקל.
באשר לחברת משקט נקבע כי בחודש יולי 2023 שינתה החברה את אופן הצגת המחירים בכל המכונות שהיא מפעילה כך שלא מוצגת עוד תוספת אשראי. באשר לפיצוי בגין העבר עולה מההסכם כי עד למועד שינוי הצגת המחיר לשיטת החברה, תוספת האשראי המצרפית כולל הפרשי הצמדה וריבית שגבתה עומדת על כ-6.3 מיליון שקל והחברה מתחייבת בפשרה לפצות בפיצוי כולל השווה ל-30% מסכום תוספת האשראי המצרפית. הצדדים ממליצים לבית משפט למנות את פרופ' חנס כבודק וכן כממונה ומפקח על יישום ההסכם. סכום הפיצוי הכולל והמדויק יקבע בהמשך על פי נתונים שיקבל הבודק.
עו"ד עמית גנסין מסר בשם באי כוח התובעים כי "החלטת בית המשפט העליון שקיבל את עמדתנו והסדרי הפשרה מביאים לסיומה פרקטיקה שנמשכה כשני עשורים ובמסגרתה נגבו מהציבור עשרות מיליוני שקלים בגין עמלות אשראי. אנו גאים מאוד בהישג זה, אשר הביא לשינוי התנהלות של חברות רבות במשק שנהגו באופן דומה, כמו גם בכך שהפיצוי עליו הוסכם בהסדרים יגיע לאוכלוסיות שהכי מגיע להן - חיילי צה"ל, מאושפזים בבתי חולים ודיירים בדיור מוגן".