מחירי החשמל בישראל צפויים לעלות כנראה בקרוב בשיעור גבוה יחסית, שעלול להגיע גם ליותר מ-10%, אך יתפרס על פני שנים אחדות. עם זאת יתכן שההעלאה תידחה בחודשים אחדים.
בשבוע הבא תתכנס רשות החשמל כדי לקבל החלטה על העלאת תעריפי החשמל לצרכנים הביתיים עקב העלייה החדה במחירי הפחם ביותר מ-100% בשנה האחרונה. בישראל עדיין נעשה שימוש חלקי בפחם, שאחראי לחמישית מייצור החשמל בארץ, שימוש שצפוי להסתיים בשנת 2025.
1 צפייה בגלריה
המחיר יעלה?
המחיר יעלה?
המחיר יעלה?
(צילום: Shutterstock)
בתחילת השנה הודיעה רשות החשמל על התייקרות החשמל בשיעור של 5.7%, אולם לאחר התערבות שר האוצר אביגדור ליברמן הופחתה ההתייקרות לפני חודשיים לשיעור של 3.5% בלבד.
תעריף החשמל הביתי לצרכנים הופחת במאי בכ-2.2%, בעקבות הפחתת מס הבלו על הפחם - "הסבסוד" החלקי שעליו החליטה המדינה במסגרת התוכנית הכלכלית עליה הכריזו ראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן עוד בפברואר השנה. מחירי החשמל עלו ב-5.7% ב-1 בפברואר 2022, ובמשך שלושה חודשים שילמו הצרכנים את המחיר עם העלאה המלאה.
יצוין שהתייקרות החשמל, גם אם באחוזים בודדים, תגרום להתייקרות של מוצרים ושירותים רבים במשק והיא תשפיע לכן גם על עליה נוספת בשיעור האינפלציה הגבוה כבר כעת. בשל תקופת ממשלת המעבר לא יוכל כנראה שר האוצר להפחית עוד את המס על הפחם, שכן הדבר מהווה מתן הטבה לציבור ועלול להיחשב כשוחד בחירות.
בתוך כך, מחיר הדלק יעלה בלילה שבין חמישי לשישי ב-36 אגורות ל-8.08 שקלים לליטר אוקטן 95 בשירות עצמי (כולל מע"מ), ובכך יחצה את מחיר ה-8 שקלים לליטר לראשונה מאז 2012, אז נקבע השיא ההיסטורי בספטמבר על 8.25 שקל לליטר. בחודש שעבר זינק המחיר ב-66 אגורות ל-7.72 שקלים לליטר.
ללא הפחתת מחצית השקל במס על הדלק מה-13 באפריל השנה היה מחיר הדלק כעת בשיא חדש במחירים שוטפים - 8.58 שקל בשירות עצמי לליטר אוקטן 95.
מוקדם יותר הודיעה רשות המיסים כי החל מ-10 באוגוסט תיקבע הפחתה של חצי שקל נוסף במס על מחיר ליטר בנזין, מעבר להפחתה של חצי שקל שקיימת בחודשים האחרונים - כך שהמס על ליטר בנזין יוזל בשקל שלם עד 15 בנובמבר 2022. במקביל, ההפחתה של חצי שקל על מחיר הסולר תוארך בשישה חודשים נוספים, עד סוף שנת 2022. שר האוצר טרם חתם על הצווים ויעשה כן מחר בבוקר לאחר הערות הציבור.