יממה לאחר שהבנק המרכזי בארה"ב (הפד) הודיע על העלאת ריבית נוספת של חצי אחוז, גם הבנק המרכזי של בריטניה הודיע היום (ה') על העלאת ריבית בגובה 0.25% בניסיון להתמודד עם שיעורי האינפלציה הגבוהים. כעת הריבית בבריטניה עומדת על 1%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הבנק הבריטי היה אחד מהבנקים המרכזיים הראשונים בעולם שהעלה את הריבית כדי להתמודד עם שיעורי האינפלציה העולים ומדובר בהעלאה הרביעית במדינה מאז חודש דצמבר האחרון.
בתוך כך, המסחר בוול סטריט התנהל בירידות שערים חדות. בנעילה: נאסד"ק נפל ב-5%, S&P 500 ב-3.6% ודאו ג'ונס ב-3.1%. תנועות חדות נרשמות גם בגזרת המט"ח: הדולר מזנק אל מול השקל בכמעט 2% ונסחר סביב 3.42 שקלים; האירו בעלייה דומה - נסחר סביב 3.06 שקלים.
1 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
וול סטריט
(צילום: AP)
אמש, לאחר הודעת הפד לפיה הריבית במדינה תעלה לשיעור של 0.75%-1%, המדדים בוול סטריט זינקו: נאסד"ק הוסיף 3.19%, דאו ג'ונס 2.81% ו-S&P 500 עלה גם הוא ב-3%.
מדובר בעליית ריבית ניכרת שנייה שמבצע הפד בתוך כחודשיים, בעוד עד חודש מרץ האחרון הריבית בארה"ב עמדה על שיעור אפסי במשך תקופה ארוכה. טרם העלאת הריבית הנוספת, שיעור הריבית בארה"ב עמד על 0.25%-0.5%.
במסיבת עיתונאים לאחר ההודעה, אמר יו"ר הבנק, ג'רום פאוול, כי "העלאות ריבית של 0.5% יהיו על השולחן בפגישות הבאות של קובעי המדיניות". בנוסף ציין כי "העלאת ריבית של 0.75% אינה דבר שאנחנו שוקלים כרגע", ובכך הסיר חששות רבים של משקיעים.
פאוול ציין השבוע כי הוא מעוניין להעלות את הריבית "בזריזות" על מנת להגיע לטווח אותו מכנה הבנק "נורמלי" של 2.25%-2.5%, ואולי אף יותר מכך. במקביל, נראה כי מרבית בכירי הבנק מסכימים עם פאוול בסוגייה זו.
על אף קצב העלאות הריבית המתגבר, ההערכות הן שהאינפלציה, אשר הגיעה לאחרונה לשיא של 41 שנה, לא תרד ליעד של 2% אותו הגדיר הפד לפחות עד שנת 2024.
פורסם לראשונה: 17:05, 05.05.22