שר האוצר בצלאל סמוטריץ' זימן אליו לפגישה מיוחדת מחר את צמרת משרד האוצר וגם את הנגיד פרופ' אמיר ירון, כדי לדון בתוכניתו להטיל מס חדש על רווחים גבוהים של הבנקים. על פי ההצעה שתיבחן, יוטל מס של עוד כ-10% על רווחי הבנקים מעל תקרה שתיקבע בדיון.
כזכור, לפני כשלושה שבועות הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק שמבקשת להטיל מס בגובה של 75% על סכום עודף של הבנק, שמוגדר כמקרה בו הכנסות הבנק מהריבית בהלוואות גבוהות ביותר מפי 1.5 לעומת הוצאות הריבית שלהם בפקדונות. שתי ההצעות ייבחנו מחר בדיון. בבנק ישראל מתנגדים להטלת מס כזה ורואים בכך התערבות בעצמאות בנק ישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
פגישת נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ובכירי הבנק עם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
פגישת נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ובכירי הבנק עם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון עם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
בפגישה עם הנגיד, יציג השר את ההצעה להטיל מס גבוה על רווחים חריגים של הבנקים, וכמו כן ידונו השניים בהצעת החקיקה, שאמורה לעלות מחר להצבעה בקריאה טרומית, ומבקשת לכפות על הבנקים לשלם ריבית על חשבונות עו"ש וריבית גבוהה יותר על הפיקדונות השקליים. זאת לאחר שהנגיד שיגר בעניין הזה היום מכתב דחוף לראש הממשלה, ובו דרש להוריד את הנושא לאלתר מסדר היום.
בלשכת שר האוצר טענו הערב כי הפגישה עם הנגיד נקבעה כבר לפני ימים אחדים. בכירים באוצר אישרו הערב שהוזמנו לדיון המיוחד בלשכת השר בעניין הטלת מס נוסף על רווחי הבנקים.
גורמים באוצר סבורים ששר האוצר לא מתכוון כלל להטיל מס חדש על הבנקים אלא מבקש רק ליצור עליהם לחץ כדי להביא אותם לשפר את תשלומיהם ללקוחות על חשבון רווחי העתק שלהם. "לא יהיה שום מס חדש בסוף", העריך הגורם.

סמוטריץ': "יש במיסוי רווחי הבנקים הרבה הגיון"

לפני הצעת החוק שהונחה כאמור על שולחן הכנסת לפני כשלושה שבועות, שר האוצר סמוטריץ' התייחס לנושא ואמר: "אי-אפשר שלא לדבר במסגרת המאבק בריכוזיות וביוקר המחיה על רווחי העתק של הבנקים כתוצאה מעליית הריבית. רווחים שהם זוכים בהם מן ההפקר ומפערי ריבית גדולים בין אשראי לפקדונות ולא ניתן לייחס אותם לעבודה קשה ולהתייעלות. אני מוצא היגיון רב במיסוי רווחי היתר הללו בשיעורים גבוהים, בעיקר כדי למנוע מהבנקים את המוטיבציה להשיג אותם, ובכדי לגרום להם לגלגל אותם בחזרה אל הציבור".
ההצעה להטיל מס נוסף על "רווחי היתר" של הבנקים בישראל עלתה גם ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, על ידי אריאל ברזילי, ראש האגף הכלכלי של התנועה לאיכות השלטון. "הרעיון שלנו הוא בעצם לתמרץ את הבנקים שלא לגבות ריביות כאלה מהציבור, או לפחות להצליח להחזיר לציבור את הריביות הגבוהות שהם לוקחים ממנו", הסביר ברזילי.

"השאיפה היא שהמס הזה יהיה אפס, משום שאנחנו רוצים שהבנקים יידעו שיש מס מאוד גבוה על ההכנסות האלה ואז לא יהיה להם שום תמריץ להשיג את אותן הכנסות, ומה שהם יעשו מראש זה לצמצם או את העלאת הריבית על ההלוואות או שישלמו ריבית גבוהה יותר על הפיקדונות שהציבור מפקיד אצלם. בכל מקרה הכסף הזה אמור להגיע לציבור, השאיפה היא בסופו של דבר שלא יהיו הכנסות רק מרכיב הריבית". לריאיון המלא האזינו בנגן.
מנגד, המפקח על הבנקים הקודם, יאיר אבידן, טען בתגובה ב"כסף חדש" כי "אנחנו לא מכירים אף רגולטור בעולם המערבי שמתערב באופן אקטיבית בתביעת ריביות או בנושא של המחרה. אחר כך תגידו 'אנחנו גם נקבע את מחיר האשראי לפי רמות סיכון'. זה כאילו שיש לך אח גדול שמתתערב בכל דבר וזה לא מחייב". הריאיון המלא בנגן>