בעקבות המלחמה, עד סוף 2024 ניתן יהיה למשוך כספים מקרן השתלמות בשיעור מס מופחת לפני שחלפו 6 שנים ממועד ההפקדה הראשון. כך הודיעה היום (א') רשות המיסים.
לפי תזכיר חוק להערות הציבור שפרסמה רשות המיסים, מוצע לאפשר לשכירים ועצמאים למשוך כספים מקרן השתלמות בשיעור מס מופחת, במקום בשיעור מס שולי. על פי התזכיר, ההטבה תחול עד סוף שנת 2024.
1 צפייה בגלריה
שקלים
שקלים
החידוש צפוי לחסוך אלפי שקלים למי שימשכו את כספי קרן ההשתלמות טרם הזמן
(צילום: שאטרסטוק)
החידוש, שצפוי לחסוך אלפי שקלים למי שימשכו את כספי קרן ההשתלמות טרם הזמן, צפוי להיכנס לתוקף בתוך שבועות אחדים, כנראה במהלך חודש אוגוסט. עם זאת, תוכנית החיסכון בקרן ההשתלמות היא היחידה שפוטרת לחלוטין ממס את מי שמושך את הכספים שחסך לאחר שש שנים. לכן מדובר בתוכנית חיסכון טובה ויש לחשוב היטב לפני שמושכים ממנה כספים ומשלמים מס.
ברשות המיסים אמרו ל-ynet כי החוק החדש יעמוד להערות הציבור במשך ימים אחדים ולאחר מכן תידרש חקיקה בכנסת בשלוש קריאות. "אין אנו רואים סיבה שחברי כנסת יתנגדו למהלך וצפוי שיזורז ככל האפשר", אמרו ברשות המיסים.
הכנסת תצא לפגרה ב-28 בחודש זה ולפי שעה לא נראה שיספיקו לאשר את החוק טרם היציאה לפגרה, אולם בשל חשיבות המהלך והתמיכה הרבה הצפויה לו החקיקה תוכל להתבצע גם בפגרה וצפוי שהאישור הסופי יינתן בתוך שבועות אחדים ויהיה בתוקף מספר חודשים עד ל-31 בדצמבר 2024.
ברשות המיסים הבהירו כי כיום, סכומים שמשך שכיר או עצמאי מחשבונו בקרן השתלמות, לרבות הפרשי הצמדה, וכן ריבית ורווחים אחרים, פטורים ממס רק אם חלפו 6 שנים ממועד התשלום הראשון ולגבי עובד או יחיד שהגיע לגיל הפרישה – רק אם חלפו 3 שנים ממועד התשלום הראשון. משיכה מוקדמת מהאמור, מחייבת תשלום מס בשיעור המס השולי על הכספים שנמשכו.
על פי תזכיר החוק שהופץ, מוצע להחיל, במקום המס השולי, שיעור מס של 15% (ובמקרה של יחיד שהגיע לגיל פרישה 7.5%), לכל היותר, על סכומים שנמשכו כאשר, ככל שמועד המשיכה קרוב לתקופה הקבועה בדין למשיכה פטורה ממס, שיעור המס שיחול יהיה נמוך יותר.
כך, לדוגמה, יחיד שלא הגיע לגיל הפרישה ויבקש למשוך כספים 3 שנים לאחר מועד התשלום הראשון, ישלם מס בשיעור של 7.5% על הכספים שנמשכו.
ברשות המיסים הסבירו הערב כי 15% מס ייגבו רק על סכום שיימשך עד 3 שנים לפני 6 שנות הקרן שאינן פטורות כיום ממס שולי מלא. אולם, ככל שיישאר זמן נמוך מ-3 שנים להשלמת 6 השנים - המס יפחת עוד על פי נוסחה שתוגש לאישור הכנסת, דהיינו שהרווח של מושך הכספים יהיה גדול יותר.
כמו כן ציינו במשרד האוצר כי כתוצאה ממשיכת כספים כבר השנה מקרן ההשתלמות במקום בעוד שנים אחדות ייכנסו באופן מיידי לקופת המדינה סכומי כסף גבוהים מתשלום המיסים כעת וכך יוקטן מעט הגירעון הגדול בתקציב המדינה לשנת 2024.
ההערכות הן שהציבור ימשוך במסגרת התוכנית מאות מיליוני שקלים מקרנות ההשתלמות ואולי אף יותר מכך.
בשנים האחרונות ניסו במשרד האוצר שוב ושוב לבטל את הפטור ממס על קרנות ההשתלמות, שהוא הפטור היחיד הקיים כיום על תוכניות חיסכון או פיקדונות החייבים כולם בתשלום מס. ההסתדרות אף איימה להשבית את כל המשק ארבע פעמים מאז שנת 2008, כאשר הוצע לראשונה לבטל את הפטור בעת שרוני בר-און היה שר האוצר. האוצר נאלץ לסגת שוב ושוב מתכניתו, בפעם האחרונה בשנה שעברה.
נזכיר כי בתקופת הקורונה רשות המיסים פרסמה הנחיות שיאפשרו לזמן מוגבל למשוך עד 7,500 שקל מקרנות ההשתלמות בפטור מלא ממס, גם אם לא חלפו שש שנים מיום תחילת ההפקדות בקרן.