בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל לאחרונה ערעור שהגיש אזרח צרפתי על החלטה שהעניקה 25% מדירה שבבעלותו בארץ לבן זוגו לשעבר שעדיין גר בה.
הצדדים בהליך הם עורכי דין - האחד צרפתי והשני ישראל - וכל אחד מהם מנהל את חייו בארצו. מ-2009 ועד אפריל 2021 הם ניהלו קשר שאופיו היה שנוי במחלוקת ביניהם. בנובמבר 2009 קנה בן הזוג הצרפתי דירה בתל אביב תמורת 1.5 מיליון שקל וזו נרשמה על שמו. מתוך סכום זה שילם הצרפתי מיליון שקל ממקורותיו, והיתרה שולמה באמצעות הלוואת משכנתה שנטל.
1 צפייה בגלריה
עימות
עימות
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בן הזוג הישראלי, שגר בנכס עד היום, טען שהוא השתתף בתשלומי המשכנתה, ובתקופה מסוימת אף שילם אותם במלואם. חברו טען מנגד שמדובר בדמי שכירות, ושרק הוא זה ששילם את המשכנתה.
בתביעה שהגיש לבית המשפט למשפחה עתר בן הזוג הישראלי להצהיר כי הם חיו כידועים בציבור ושהוא שותף בבעלות על הדירה בהתאם להשקעתו. הצרפתי הכחיש זאת וטען שלא היה ביניהם כל שיתוף.
בית המשפט קבע שבין הצדדים התקיים קשר זוגי אינטימי במשך יותר מעשר שנים, ואולם לא מדובר בקשר של ידועים בציבור שכן הם לא ניהלו משק בית משותף וחיו בנפרד רוב הזמן. עם זאת נקבע שבנוגע לדירה התגבשה ביניהם הסכמה בעל פה שלפיה הבעלות אינה רק של בן הזוג הצרפתי. נקבע כי הישראלי הוכיח שהוא מימן חלק מהסכום שנדרש לרכישת הדירה דרך תשלום החזרי המשכנתה, כך שהוא זכאי ל-25% מהזכויות.
עו"ד דורית בן אברהםעו"ד דורית בן אברהםQ elite beauty
בערעור שהגיש בן הזוג הצרפתי למחוזי הוא טען כי ההחלטה ניתנה בחוסר סמכות עניינית, שכן הסמכות להצהיר על זכויות במקרקעין של מי שאינם בני משפחה נתונה לבית המשפט המחוזי.
ואכן, השופט נפתלי שילה הבהיר כי לאחר שנקבע שהצדדים אינם ידועים בציבור - הם לא עונים להגדרת "בן משפחה" כמשמעו בחוק בית המשפט למשפחה. הוא הדגיש שהעובדה שהצדדים קיימו קשר זוגי לא מעניקה סמכות עניינית לבית המשפט לענייני משפחה לדון בסכסוך.
הוא הוסיף כי אמנם לפי הפסיקה, אם כבר התנהל הליך מלא בבית משפט שאינו מוסמך מבחינה עניינית לדון בתביעה, לא ניתן יהיה לבטל את פסק הדין בטענה שניתן בחוסר סמכות. ואולם, במקרה זה בן הזוג הישראלי כלל לא עתר בכתב התביעה לסעד חילופי של שיתוף בדירה מכוח הסכם בעל פה והדין הכללי, והתביעה כולה התבססה על הטענה כי השניים היו ידועים בציבור. לפיכך, לבן הזוג הצרפתי לא הייתה הזדמנות להעלות טענה של חוסר סמכות, או לטעון בעניין השיתוף מכוח הדין הכללי.
בנסיבות אלה ביטל השופט את ההחלטה בעניין הבעלות על הדירה. בן הזוג הישראלי חויב בהוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 40 אלף שקל. השופטים עינת רביד וגלעד הס הצטרפו לפסק הדין.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הישראלי: עו"ד איילת בן מגור כהן, עו"ד ארתור שני • ב"כ הצרפתי: עו"ד ליאן קהת, עו"ד גילור נחום • עו"ד דורית בן אברהם עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין