השקל הישראלי שוב מתחזק וחוזר להיות אחד המטבעות החזקים בעולם בימים האחרונים. דווקא אחרי חוסר יציבות ביטחונית ופוליטית, כאשר התנהל מבצע צבאי בדרום הארץ ובעת שקיימת בישראל ממשלת מעבר, ממשיך השקל הישראלי לגלות איתנות ולהתחזק מול המטבעות העיקריים בעולם ובראשם הדולר והאירו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
היום (ד') המטבע האמריקני נסחר כבר סביב 3.27 שקלים, והאירו כבר מתחת ל-3.37 שקלים, כאשר שערו היציג נקבע על 3.369 שקלים - הנמוך בהיסטוריה. שערו היציג של הדולר נקבע על 3.291 שקלים, שערו הנמוך ביותר מאז ה-26 באפריל השנה, כאשר היה לאחרונה בשער נמוך מרף 3.30 שקלים.
2 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
לאחר כחצי שנה שבנק ישראל לא התערב במסחר במטבע חוץ, קיימות הערכות שהמשך ירידת שערי הדולר והאירו תביא לרכישות דולרים על ידי הבנק המרכזי.

בין הסיבות להתחזקות השקל:

  • העודף התקציבי המפתיע בשבעת החודשים הראשונים של השנה שכבר מגיע ליותר מ-34 מיליארד שקל.
  • גביית המיסים הגבוהה הנמשכת גם בחודשי הקיץ, שמוכיחה שבניגוד לרבות מארצות העולם שנקלעות כבר למיתון - אין למעשה כמעט האטה במשק הישראלי ובוודאי לא מיתון, שעודנו רחוק אם בכלל.
  • המבצע הצבאי "עלות השחר", שהסתיים בהצלחה רבה תוך שתי יממות ושבע שעות, אחרי שהיה חשש שיתארך ועצם סיומו המהיר מאוד העלה אפשרות שגם בעתיד ישראל תשאף לסיים מצבי לחימה תוך זמן קצר ביותר.
  • חשש ממיתון בארה"ב ובאירופה, שגורם להיחלשות במטבעות שם. נתוני האינפלציה שפורסמו בארה"ב מעידים על ירידה בקצב השנתי ל-8.5% - נתון שתומך גם הוא בהיחלשות הדולר, מכיוון שייתכן והעלאת הריבית הקרובה בארה"ב תהיה בשיעור נמוך יותר מהמצופה.

מי מרוצה מהמצב ומי פחות?

כמו תמיד, כאשר יש זעזועים בשער השקל - יש מי שמרוצים מאוד ויש מי שמאוכזבים מאוד. הפעם המרוצים הם כל הישראלים שבחודש השיא של החופשות בשנה, אוגוסט, יחסכו מאות שקלים ואף יותר בעת שהייתם בחו"ל, בשל ההיחלשות הרבה של הדולר ושל האירו. הדולר והאירו ירדו בשבועות האחרונים בכ-6%, שיעור משמעותי כאשר מבצעים בחו"ל קניות, שוכרים חדרי מלון ורכב וכמובן בעת רכישת כרטיסי הטיסה.
2 צפייה בגלריה
תורים בנתב"ג
תורים בנתב"ג
המרוויחים העיקריים - היוצאים לחו"ל ומי שקונה מוצרים בדולרים. תורי ענק בנתב"ג
(צילום: יריב כץ)
לעומת הנופשים, מי שמודאגים ומאוד לא מרוצים הם היצואנים והתעשיינים, שדווקא בחודשים האחרונים הייתה להם עדנה, כאשר הדולר עלה משער השפל של 3.04 שקלים לשער גבוה מ-3.5 שקלים - עלייה של כ-15%, והאירו התחזק גם הוא בכ-5%.
הטלטלה בשווי המטבעות בעולם הביאה לאחרונה אף למצב שבו במשך ימים אחדים היה דולר אחד שווה לאירו אחד, אולם לאחר מכן שב האירו להתחזק והשער נע בין 1.02 ל-1.03 דולרים לאירו אחד.
מאחר שלא ברור לאיש מה יקרה בשוק המטבעות בעת הקרובה, כאשר המצב בעולם אינו יציב בשל המלחמה באוקראינה, המתח בטאיוואן, הגלים של נגיף הקורונה, מחלות חדשות כמו אבעבועות הקוף ומשבר התובלה והסחורות העולמי - לא בטוח שההשקעה במט"ח היא הנכונה ביותר עבור כולם כרגע. עם זאת, מי שמתכוון לצאת בחגים לחו"ל, יכול להצטייד כעת בדולרים ובאירו מתוך הערכה ששעריהם מצויים כנראה די בתחתית.
יחד עם זאת, העלאת הריבית הצפויה בישראל ב-22 בחודש (ב-0.25% עד 0.5%) - בעוד פחות משבועיים - צפויה כנראה לחזק עוד במעט את השקל, אולם בה בעת העלאות הריבית הבאות הצפויות גם בארה"ב (כנראה 0.75%) ובאירופה (כנראה 0.5%) יאזנו קרוב לוודאי את המגמה הזאת.
בכל מקרה, מהצב הקיים המרוויחים העיקריים כרגע הם בעיקר היוצאים לחו"ל, מי שיש להם חובות צמודים למטבעות זרים ומי שירכשו מוצרי יבוא שמחירם נקוב במטבע זר, כמו למשל הזמנת מוצרים מאתרים באמצעות האינטרנט או תשלום עבור מכוניות שמחיר שחרורם מהמכס נקשר לרוב בשער הדולר.
המפסידים הם היצואנים, והתעשיינים, שקיבלו רק לאחרונה כ-350 שקל על כל 100 דולר של יצוא ומקבלים כעת כ-330 שקל על 100 דולר. יחד עם זאת, חומרי הגלם שהם רוכשים הוזלו במידת מה ומקזזים חלק מההפסד בשער.
פורסם לראשונה: 07:10, 10.08.22