חברת ג'נרלי האיטלקית הקפיאה את המיזם המשותף עם וואן זירו הישראלי להקמת בנק דיגיטלי באיטליה. במכתב לעובדים מדגישים בוואן זירו כי מדובר בהשהייה בלבד עד לרגיעה והתייצבות המצב הביטחוני, אולם לפי הערכות סיכוי קלוש שבסופו של דבר המיזם ייצא לפועל. מחברת ג'נרלי לא נמסרה תגובה.
בנוסף על אף הצמיחה בפעילות, וואן זירו עדיין הפסדי, ולכן ייצא הבנק במהלכי קיצוצים במסגרתו יפוטרו 23 עובדים המהווים 6.5% ממצבת כוח האדם הכוללת כ-350 עובדים. הפיטורים יהיו מחטיבות שונות למעט חטיבת השירות.
1 צפייה בגלריה
רתם איזק, אמנון שעשוע ואשכול נבו
רתם איזק, אמנון שעשוע ואשכול נבו
פרופ' אמנון שעשוע בעל השליטה וואן זירו
(צילום: יואב דודקביץ)
וואן זירו הודיע בתחילת השנה על כוונה להתרחב לחו"ל ביחד עם בנק ג'נרלי האיטלקי. ג'נרלי הוא הבנק הפרטי השלישי בגודלו באיטליה. הוא משתייך לקבוצת ג'נרלי, שהייתה בעבר הבעלים של חברת הביטוח מגדל עד אשר מכרה אותו לשלמה אליהו בשנת 2012. בין הצדדים נחתם הסכם הבנות לפיו יוקם בנק דיגיטלי באיטליה, על בסיס התשתית הטכנולוגית של וואן זירו.
לפי התכנית המקורית, המיזם המשותף היה אמור לגייס יותר מ-100 עובדים (אנשי פיתוח ובנקאות) באיטליה. ההשקעה הראשונית בו אמורה היתה לעמוד על 50-40 מיליון דולר, בהזרמה משותפת של וואן זירו וג'נרלי. ההקמה הייתה צפויה להתחיל באמצע 2024 ולהימשך כשנה.
מנכ"ל וואן זירו גל בר דעה הסביר במכתב לעובדים את ההחלטה. "לפני המלחמה התחלנו להניע את ההתרחבות המתוכננת של הבנק לחו"ל. זאת כחלק מהתוכנית העסקית שהתוונו כבר מהיום הראשון, במסגרתה השקענו בפיתוח טכנולוגיה שנועדה לשרת התרחבות גלובלית, במגוון שפות ומגוון מטבעות. בחרנו באיטליה כמדינה ראשונה להשיק פעילות חדשה וחברנו לשותפים בינלאומיים בעלי שם.
התוכנית הזו בעינה עומדת ואנחנו מחויבים אליה, אך כפי שכבר שיקפנו לכם, המלחמה וחוסר הוודאות הכרוכים בה הביאו להשהיית התקדמות ההקמה עד לרגיעה ולהתייצבות ביטחונית. המיקוד שלנו כאמור, בשלב זה הוא בהמשך צמיחת הבנק בישראל והגעה לרווחיות".
ההסבר של מנכ"ל וואן זירו מתעלם מהעובדה שהבנק הודיע על הקמת המיזם בתחילת ינואר 2024, כאשר ישראל כבר הייתה בעיצומה של המלחמה.
במסגרת היציאה המתוכננת לחו"ל, בוואן זירו תכננו גם שינוי ארגוני, שכלל הפרדה מבנית בין הבנק הישראלי לחברה הטכנולוגית שתפתח את המוצר באיטליה ותנהל את המשך ההתרחבות לחו"ל. בר דעה גם היה אמור לעזוב את תפקיד מנכ"ל הבנק הישראלי, ולעבור לנהל את חברת הטכנולוגיה ואת הקבוצה מלמעלה, ובמקומו כבר הוחלט כי לתפקיד מנכ"ל הבנק בישראל ימונה אייל גפני. הקפאת המיזם מביאה למצב שבו בר דעה נותר מנכ"ל הבנק הישראלי, וגפני עובד תחתיו כמנכ"ל משותף.
סבב הפיטורים הנוכחי הוא השני שמבצע וואן זירו השנה - בחודש ינואר פיטר הבנק מעל 30 עובדים כך שהמספר הכולל של המפוטרים השנה יהיה מעל 50 עובדים, 14% ממצבת כוח האדם. יחד עם זאת, בבנק מציינים כי במקביל הם גם מגייסים עובדים, ובאחרונה גייסו קורס בנקאים חדשים.
וואן זירו שהחל לפעול בשנת 2022 גייס מאז הקמתו כמיליארד שקל ממשקיעיו, בראשם שעשוע. בשנים 2023-2022 הוא הפסיד 620 מיליון שקל, בשל עלויות הקמה וכן הוצאות שוטפות כמו הוצאות שכר והוצאות שיווק. בבנק מעריכים כי לקראת סוף שנת 2025 הוא יעברו לרווחיות.
וואן זירו מציע אמנם תמחור אטרקטיבי במוצריו הבנקאיים, אך עדיין לא הצליח לסחוף את השוק או לשנות את מפת נתחי השוק בבנקאות. במכתב לעובדים מציין בר דעה כי הבנק נמצא בצמיחה, וכי יתרת הפיקדונות שלו צמחה ב-12 החודשים האחרונים ב-62% ל-2.34 מיליארד שקל (מתוך שוק של מאות מיליארדי שקלים בקרב משקי הבית). תיק האשראי של הבנק אמנם רשם צמיחה של 75% האחרונה, אך גם כאן מדובר עדיין בתיק אשראי קטן יחסית של 312 מיליון שקל.
בעל השליטה שעשוע ידוע כיזם סדרתי והחברה המוכרת ביותר שהקים היא מובילאיי (עם שותפו זיו אבירם, מנכ"ל החברה), שנמכרה לאינטל - ושגם היא נמצאת בתקופה מאתגרת. מניית מובילאיי צנחה ביום שישי האחרון ב9% לשווי של מיליארד דולר בלבד לאחר פרסומים כי אינטל שרכשה אותה ב15 מיליארד דולר והנפיקה ב16.7 מיליארד, שוקלת למכור נתח מהחברה.
במקביל, חברת אורקם, מיזם אחר של שעשוע ואבירם, המפתחת התקן ראייה ממוחשבת לכבדי ראייה, סגרה את פעילות הפיתוח של המוצר ונותרה עם כמה עשרות עובדים בלבד לאחר שבשיאה העסיקה 400 עובדים. את מניות וואן זירו רכש שעשוע ממריוס נכט ממייסדי צ׳ק פוינט שהיה המשקיע הגדול במיזם בתחילת הדרך אבל החליט למכור את מניותיו.