עיריית תל אביב-יפו חילקה כ-762 אלף דוחות בשווי כולל של כ-236 מיליון שקל בשנת 2023 - ירידה של כ-10% לעומת השנה שקדמה לה. כך עולה מנתונים שהוגשו לבקשת התנועה לחופש המידע והגיעו לידי ynet. ברקע הירידה החדה במספר ובשווי הקנסות: מלחמת "חרבות ברזל" שפרצה ב-7.10.2023, והבחירות לרשויות המקומיות שבהתחלה תוכננו להיערך ב-31 באוקטובר, אולם נדחו בשל המלחמה לסוף בפברואר 2024.
מהנתונים עולה כי הדוח הנפוץ ביותר בשנה שעברה היה בגין שימוש שלא כדין בנתיב תחבורה ציבורית, שכולל קנס של 500 שקל. באותה שנה חולקו לא פחות מ-173,396 דוחות בגין עבירה זו, בשווי כולל של כ-87 מיליון שקל. מדובר בירידה של כ-9% לעומת מספר הדוחות שחולקו בשנת 2022 בגין נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית, אולם בעלייה של 12% לעומת שנת 2021 ושל 52% לעומת שנת 2019 - טרום משבר הקורונה.
1 צפייה בגלריה
חניה בתל אביב
חניה בתל אביב
חניה בתל אביב
(צילום: שאול גולן)
הקנס בגין נסיעה שלא כדין בנתיב תחבורה ציבורית הוא ה"רווחי" ביותר עבור עיריית תל אביב-יפו: בחמש השנים האחרונות (2023-2019) חולקו קנסות בגין עבירה זו בסך כולל של לא פחות מ-405.4 מיליון שקל.
הדוח השני הכי נפוץ בעיר היה בגין העמדה או חנייה של רכב במקום בו החנייה אסורה על פי תמרור אין עצירה - שכולל קנס כספי נמוך יותר בגובה 250 שקל "בלבד". 171,039 דוחות כאלו חולקו אשתקד, בשווי כולל של כמעט 43 מיליון שקל. גם כאן מדובר בירידה של כ-9% לעומת מספר הדוחות שחולקו בשנת 2022, אולם בה בעלייה של כמעט 100% לעומת מספר הדוחות שחולקו בשנת 2019.
דוח מוביל נוסף בשנה שעברה היה בגין העמדת/חניית רכב באזור שבו מותרת החנייה, אך מחוץ לשעות המוגדרות. קנס זה הוא הנמוך ביותר ובגינו שילמו רק 100 שקל. אולם, מספר הדוחות היה כאמור בין הגבוהים ביותר: לא פחות מ-111,547 דוחות חולקו בגין עבירה זו, בשווי כולל של כ-11.15 מיליון שקל. דוח דומה, בגין העמדת/חניית רכב במקום חנייה מוסדר - אולם מבלי לשלם אגרה כפי שנדרש, חולק ל-104,394 אלף רכבים נוספים בשווי כולל של כ-10.43 מיליון שקל.
קנסות נוספים בסכומים משמעותיים חולקו בשנה שעברה, בהם: 44,054 דוחות בגין העמדה/חנייה של רכב על מדרכה (קנס של 500 שקל) - בסך כ-22 מיליון שקל; 39,423 דוחות בגין העמדה/חנייה בתחנת אוטובוס שלא כדין (קנס של 250 שקל) - בסך כ-9.855 מיליון שקל ו-12,534 אלף דוחות חולקו לרכבי חברה/תאגיד בגין נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית (להם יש קנס מוגדל בסך 2,000 שקל) - בסך כולל של כ-25 מיליון שקל. קנס גדול נוסף, בסך 1,000 שקל, חולק ל-2,966 רכבים בגין העמדה/חנייה בחניית נכה של כדין - בסך כולל של כ-2.966 מיליון שקל.

רק כ-30% ממקבלי הדוחות הם תושבי העיר

מנתוני העירייה עוד עולה כי בשנתיים האחרונות חולקו כ-2,400 אזהרות בשנה וכי העיירה מקבלת כ-105 אלף פניות לביטול דוחות מאזרחים בכל שנה, רובן בגין שימוש שלא כדין בנתיב תחבורה ציבורית (32%) או חניה במקום אסור על פי תמרור אין עצירה (22%). כ-40% מכלל הפניות אושרו והדוח בוטל. עוד לפי הנתונים, רק כ-30% ממקבלי הדוחות בשנים 2023-2022 הם תושבי העיר.
בתוך כך, אתמול (שלישי) אישרה ועדת הכספים של עיריית תל אביב תיקון לפיו הצפירה ברכבים תהפוך לעבירה שבגינה יינתנו קנסות בסך 475 שקל, כשבעל הרכב ייחשב כמי שאחראי על העבירה - אלא אם יוכיח אחרת. איתור המפגע ייעשה באמצעות מצלמות שעליהן מותקנים מיקרופונים זעירים, שאמורים לזהות באופן מוחלט את הרכב שממנו מתבצעת העבירה. התיקון עדיין דרוש אישור של מועצת העירייה ומשרדי הממשלה הרלוונטיים, אך עשוי להכניס לקופת העירייה עוד לא מעט כסף מדוחות בעתיד.
עו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע ומנחה הקליניקה לחופש המידע במכללה למינהל, מסר כי "הכנסות עיריית תל אביב מדוחות חניה ונסיעה בנתיבי תחבורה ציבוריים מהוות מקור הכנסה אדיר בשנים האחרונות, ואחת למספר שנים אנו מבקשים להביא את המספרים לידיעת הציבור. כבכל פעם, עמדתנו היא ברורה - מדובר במידע שראוי שיפורסם באופן יזום כדי לאפשר לציבור לבחון את אותן ההכנסות וכן את התמורות בהכנסות אלו". בקשת המידע הוגשה על ידי הסטודנט איל פויירינג מהקליניקה לחופש המידע בפקולטה למשפטים במכללה למינהל.
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בהמשך לנתונים כי "הירידה במספר הדו"חות בשנת 2023 נובעת, בין היתר, מכך שהחל מחודש אוקטובר באותה שנה ובמהלך החודשים הראשונים של מלחמת 'חרבות ברזל', הפיקוח העירוני בתל אביב-יפו עסק בעיקר בפעילויות בתחום החירום והביטחון ופחות בפעילות אכיפה. ניתן לראות ירידה דומה גם בשנת 2020 הנובעת מפרוץ מגיפת הקורונה, בה העיר הייתה מצויה בסגר והעירייה נקטה במדיניות אכיפה מקלה. נוסיף כי לאורך השנים האחרונות ניתן לראות מגמת ירידה מתמדת במספר הדוחות ובהתאם בסך ההכנסות של העירייה מדוחות בנתיבי תחבורה ציבורית, הן בזכות האכיפה, אך לא פחות חשוב - בזכות הפנמת הנהגים את החוק ואנו מברכים על כך".
עוד ציינו בעירייה כי "המטרה של עיריית תל אביב-יפו אינה להעשיר את הקופה העירונית במתן דו"חות רבים ככל האפשר, אלא לשמור על הסדר הציבורי למען תושבי העיר והמבקרים בה".