אל על הפתיעה היום כשהודיעה על רצונה לרכוש 45% ממניות חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, ישראכרט, לפי שווי שוק של 3.1 מיליארד שקל (שווי השוק של ישראכרט בבורסה עומד על 2.8 מיליארד ישראל). ההצעה הופנתה ליו"ר ישראכרט תמר יסעור, ולמנכ"ל רן עוז.
לפי ההודעה לבורסה, אל על מעוניינת לרכוש את המניות בטענה כי "ההצעה יוצרת לישראכרט גרעין שליטה משמעותי ויציב, והיא גם מעניקה לחברה ולבעלי מניותיה ערך כספי ישיר גדול בהרבה במונחים מוחלטים מזה שכבר הוצע לה".
1 צפייה בגלריה
מטוס אל על
מטוס אל על
מטוס אל על
(צילום: Gettyimages)
רק בשבוע שעבר הגישה מנורה מבטחים הצעה לפי שווי דומה של 3.1 מיליארדר שקל, אבל תמורת 32% ממניות ישראכרט.
באלעל ביקשו לקבוע פגישה עם הנהלת ישראכרט כדי לדון בעסקה במסגרתה ידונו הצדדים על חלוקת דיבידנד מיוחד לבעלי המניות, שיחלוק בין הצדדים ויקבע בהסכם שייחתם. אולם הצעת אל על אינה מותנית בהסכמה על החלוקה לפני סגירת העסקה. ישראכרט כבר הודיעה בעקבות תוצאותיה במחצית הראשונה של 2024, כי תחלק דיבידנד בגובה 40% מרווחיה, בסכום של כ-53 מיליון שקל.
עוד נכתב בהצעה כי "אל על מאמינה שהשילוב בין החברות ייצור בסיס לחדשנות בתחומי הפעילות שלהן, ויאפשר חדשנות וצמיחה למשק הישראלי. כפי שהפכו בעלי השליטה של אל על לחברה הפועלת בסטנדרטים בינ"ל מובילים, כך הם מחויבים להשקעה בישראכרט ולקידום פעילותה העסקית בישראל ובחו"ל ברמה הגבוהה ביותר".
עסקת רכישת השליטה באל על, על ידי קני רוזנברג המשקיע היהודי חרדי מארה"ב, שבוצעה בעיצומו של המשבר בחברה שעמדה בפני קריסה, התגלתה כאחת העסקאות המוצלחות של רוזנברג. מאז תחילת המלחמה, חברות התעופה הישראליות מפעילות כמעט לבדן את הטיסות מישראל וחזרה, ומניות אלעל זינקו ביותר מ-139%, כששווי האחזקה של רוזנברג גדל במיליארד שקל. יש להניח שעל בסיסי ההצלחה שלו עם חברת התעופה הישראלית, רוזנברג קיבל תיאבון לעסקאות נוספות, וגם להשתמש בישראכרט לצרכי מועדון הלקוחות של אל על.
כזכור, בשנת 2020 הפכה ישראכרט לחברה עצמאית ללא גרעין שליטה, במסגרת הליך ההיפרדות שלה מבנק הפועלים. החברה מחזיקה בנתח שוק של 45% מכלל כרטיסי האשראי בישראל (למעלה מ-4 מיליון כרטיסי אשראי). הכנסות החברה בשנת 2023 עמדו על 3.2 מיליארד שקל, עם רווח נקי של 252 מיליון שקל.