אחרי עיכובים רבים ומידור של הגורמים המקצועיים באוצר מדיוני התקציב, התחילו בראשית השבוע דיונים מתקדמים לגיבוש תקציב המדינה לשנת 2025. התקציב יהיה חד שנתי ועיקריו יוצגו מחר (שני) במסיבת עיתונאים ראשונה מזה זמן רב שיכנס שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
מדובר במהפך של 180 מעלות מבחינת סמוטריץ', שרק לפני כשבועיים הציע לראש אגף התקציבים יוגב גרדוס "להניח את המפתחות", תוך שהוא מציין שהוא זה שיוביל את תקציב המדינה ויקבל את ההחלטות בעניינו. כעת, נראה ששיתוף הפעולה בין השר לבכירי האוצר חזר להתקיים, על אף שלאחרונה נודע שסמוטריץ' מנסה לקדם תקציב ללא הגורמים המקצועיים במשרד - מה שהיה לא סביר בעליל מלכתחילה.
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
סמוטריץ' בוועדת הכספים חרבות ברזל
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת)
ל ynet נודע כי בימים האחרונים הציגו בכירי משרד האוצר לשר הצעות שונות שעיקרן צמצום הגירעון בתקציב המדינה. השר צפוי להציג מגמה להקטין את הגירעון בכמעט 40 מיליארד שקל ולצמצמו לשיעור נמוך מ-4%. ללא צעדים של קיצוצים בתקציבי משרדי הממשלה והגדלת הנטל על משלמי המסים ומקבלי הקצבאות, היה הגירעון הצפוי בתקציב מגיע לפחות ל-5.2%.
עיקר הצעדים שמוצע לבצע יהיו הקפאת השכר הממוצע במשק, הקפאת רוב קצבאות הביטוח הלאומי והקפאת מדרגות מס ההכנסה ונקודות הזיכוי. המשמעות היא פגיעה במשכורות ובקצבאות, שכן ללא ההקפאה הקצבאות ומדרגות מס ההכנסה למשל צפויות היו לעלות בכ-3% - שיעור האינפלציה הצפוי השנה - כך שכמעט בכל משק בית תורגש הפגיעה.
עד כה נמנע שר האוצר בהוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו מלהציג או לגבש הצעת תקציב ראשונית לממשלה, וכבר עבר יותר מחודש מהמועד הראשוני שבו נדרש להביא תקציב לאישור הממשלה (28 ביולי).
בשל העיכוב הרב בהכנת תקציב המדינה לא יוצמדו אליו הפעם עשרות רפורמות מתוכננות במסגרת חוק ההסדרים ונראה שמספר הרפורמות יהיה מצומצם ביותר.
השר סמוטריץ' צפוי להודיע שהתקציב יובא לאישור הכנסת מיד לאחר החגים. מטרת זירוז הדיונים כעת היא בין היתר למנוע הורדת דירוג אשראי על ידי החברות מוד'יס וסטנדרד אנד פור בחודש אוקטובר.
בתוך כך, היום הציגו בכירי משרד האוצר תוכנית לשחרור רווחים כלואים בחברות. המשמעות היא שחברות שאינן גדולות (עד 200 מיליון שקל בשנה) יצטרכו לחלק דיבידנדים גם אם לא יחפצו בכך, וכך ישלמו עליהן מיסים. על פי הערכות האוצר תשלום המיסים בגין הדיבדנדים האלה צפוי להגיע ל-5 מיליארד שקל בשנה, מה שיוכל להקטין את הגירעון כחלק מהצעדים שמתכנן משרד האוצר. עם זאת, כלל לא בטוח שהצעה זו תעבור.