צ'יפס חינם במקדונלד'ס למזמינים אונליין: במסגרת פשרה בתביעה ייצוגית שאושרה היום (שלישי) בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, תוך חודש הרשת תאפשר לצרכנים לקבל ללא תשלום מוצר אחד (בכל הזמנה) מבין שלושה מוצרים אפשריים: בקבוק מים חצי ליטר שעלותו 13 שקל, או פחית קולה זירו 330 מ"ל שעלותה 10 שקלים או צי'פס בגודל "רגיל" (100 גרם) שעלותו 18 שקל.
איך מקבלים את ההטבה? היא תופיע באופן אוטומטי כשלקוח מזמין באופן מקוון. באפשרות המשלוח יופיע בסיום ההזמנה מסך בו ייכתב: "על-פי הסדר פשרה בתובענה ייצוגית, מגיע לך מוצר מהמוצרים הבאים, חינם".
הלקוח יוכל לבחור אחת משלוש האפשרויות, או לסרב לקבלת המתנה. החלונית תופיע לאחר ביצוע ההזמנה, אך טרם התשלום. לקוחות שיהיו מעוניינים להסיר מוצר מסוים מהזמנתם לאחר קבלת ההודעה בגין ההטבה ולחסוך את עלותו, יוכלו לעשות זאת. אם אחד המוצרים לא יהיה זמין יירשם לצדו "אזל זמנית", עד לחזרתו למלאי, והלקוח יוכל לבחור אחד משני המוצרים האחרים. ניתן להשתמש בהטבה רק פעם אחת.
בעקבות הייצוגית: מקדונלד'ס הוסיפה הבהרה באתר ובאפליקציה
התביעה הייצוגית הוגשה ב-2020 נגד חברת אלוניאל זכיינית מקדונלד'ס ישראל. התובע הייצוגי, שיקבל 207 אלף שקל, טען באמצעות בא כוחו עו"ד אסף כהן, שיקבל 483 אלף שקל, בין היתר, שמקדונלד'ס הסתירה מהצרכנים כי מחירי המוצרים שמוזמנים במשלוח דרך האפליקציה גבוהים מהמחירים של אותם מוצרים בהזמנה ב-take away, זאת בנוסף למחיר המשלוח. יוצא מכך שהצרכן משלם יותר עבור המוצר וגם צריך לשלם על המשלוח. נטען כי בכך שהחברה לא מגלה לצרכנים שהמחיר גבוה יותר - היא מטעה אותם.
מקדונלד'ס ישראל טענה בתגובה כי אין פה כל הטעייה משום שהלקוחות יודעים שמדובר בתפריטים שונים, שכן עלות המוצרים במשלוח יקרה יותר בשל ההכנה ועלויות האריזה, וכי אין מקום להתערבות במודל התמחור שלה.
בהחלטה המאשרת את התובענה כייצוגית התקבלה בקשת האישור בחלקה: התקבלה הטענה כי הרשת לא מגלה ללקוחות שמחירי המוצרים במשלוח גבוהים ממחירם באיסוף עצמי או באכילה במקום. נקבע כי פער במחירים בין התפריטים הוא מידע מהותי ללקוח שנדרש להחליט אם לנסוע לסניף או להזמין משלוח; כי הוכח שלקוח הסביר יתקשה לדעת שיש שוני בין מחירי המוצרים בתפריטים לכן היה על מקדונלד'ס ליידע את לקוחותיה שהם צפויים לשאת בעלות נוספת מעבר לדמי המשלוח וכי התנהלות זו עשויה להוות הטעיה לפי חוק הגנת הצרכן.
הבקשה נדחתה בנוגע ליתר הטענות שעלו בתביעה הייצוגית, לרבות הטענה שהארוחה במשלוח היא באופן אוטומטי ארוחה "מוגדלת" יקרה יותר, שכן הוכח כי מקדונלד'ס מציינת במפורש שמדובר בארוחת "משלוחים" שהיא ארוחה שונה.
מקדונלד'ס הודיעה לבית-המשפט שבעקבות הייצוגית היא הוסיפה באתר ובאפליקציה את המשפט: "מחירי המוצרים והמגוון במשלוחים שונים מהתפריט במסעדה". הדיסקליימר הזה נוסף במסך הכניסה בו הצרכן מתבקש לבחור באיזה אופן הוא מבקש לערוך את ההזמנה - משלוח או איסוף עצמי. הרשת טענה כי שינוי זה הפסיק את ההטעיה בגינה אושרה התובענה כייצוגית, שכן עתה הצרכנים יודעים מראש ובאופן ברור כי קיים פער מחירים.
לטענתה גם לאחר הוספת המשפט לא חלה ירידה בהיקף ההזמנות במשלוח, דבר המהווה ראיה לכך שלא נגרם כל נזק לצרכנים שלא שינו את התנהגותם למרות שידעו כי המחיר במשלוח יקר יותר.
התובע טען לעומת זאת, שיעלה בידו להוכיח בחוות דעת כלכלית כי גם אם אין ירידה נומינלית במספר ההזמנות יש ירידה ריאלית ביחס לשוק ההזמנות הכללי, דבר שעשוי ללמד כי הצרכנים נרתעו לאחר הוספת המשפט, ובהתאמה להוות ראיה לכך שהיו הטעיה ונזק. הצדדים הופנו לגישור, והצליחו להגיע להסכמות שפורטו בהסכם הפשרה. היקף הפיצוי לצרכנים יעמוד על 3 מיליון שקלים.