לצד עוד ועוד חברות בינלאומיות מובילות אשר מודיעות על הפסקה או על צמצום פעילותן ברוסיה בצל הפלישה הרוסית לאוקראינה, גם חברת ההייטק הישראלית פיוניר (Payoneer) הודיעה כי תשהה את שירותיה ללקוחות חדשים במדינה. "אנו לא יכולים לתמוך במצפון שקט בממשלה תוקפנית שמשבשת עשרות שנים של שלום באירופה", כתבה החברה בפוסט שנכתב באנגלית ובאוקראינית באתר שלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בכך, הפכה פיוניר לחברת ההייטק הישראלית הראשונה שמשהה את הפעילות שלה ברוסיה בצל המלחמה. החברה מספקת שירותי העברת כספים אלקטרוניים וביצוע תשלומים במסחר אלקטרוני ולמרות שהמטה שלה נמצא בניו יורק, מרבית עובדי החברה מועסקים במרכז המחקר והפיתוח שלה בפתח תקווה.
1 צפייה בגלריה
מרכז שירות לקוחות 'פיוניר'
מרכז שירות לקוחות 'פיוניר'
מרכז שירות לקוחות 'פיוניר'
(צילום: אוראל כהן)
עוד כתבה החברה כי היא "משנה את הפלטפורמה שלה כדי להקל על לקוחות להעביר כספים לארגונים המסייעים לאוקראינה" וכי היא בעצמה תתרום סכום שאינו ידוע לטובת ארגוני צדקה בינלאומיים ותכפיל כל סכום שעובדיה יחליטו לתרום גם הם.
במקביל, פיוניר הודיעה כי החליטה להשהות את שירותיה בערים דונייצק ולוהנסק שבשליטת המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה. "אנו מביעים הזדהות עם כל האוקראינים ומאחלים לשלום בהקדם האפשרי", כתבו בחברה ותקפו בחריפות את רוסיה: "אנו מגנים את התוקפנות של המנהיגים הרוסים כנגד מדינה ריבונית וללא התגרות".
ברקע, החברה פרסמה בשבוע שעבר את דו"חותיה הכספיים לשנת 2021 ואת התחזית שלה לשנת 2022, מהם עלה כי היא צופה פגיעה בהכנסותיה מרוסיה, מבלארוס ומאוקראינה, אשר הסתכמו בשנה שעברה בכ-10% מכלל הכנסות החברה.
בעקבות ההחלטה לא לכלול את המדינות הללו בתחזית שלה, פייוניר צופה הכנסות של 540-530 מיליון ב-2022 - מתחת לתחזיות האנליסטים שעמדו על כ-560 מיליון דולר.

נקנסה ב-1.4 מיליון דולר בשל הפרה של סנקציות

עוד יצויין כי בשנה שעברה חברת פיוניר נקנסה ב-1.4 מיליון דולר על ידי משרד האוצר האמריקני בגין הפרה של 2,260 סנקציות שונות במספר רב של מדינות, לרבות איזור האי קרים, איראן וסוריה, וכן הפרה של סנקציות נגד אישים אשר מוגדים כחסומים להעברות כספים על ידי הרשויות האמריקניות.
על פי הדיווח של משרד האוצר בארה"ב, בין השנים 2013-2018 עיבדה חברת פיוניר 2,241 תשלומים לגופים שנמצאים בחצי האי קרים, איראן, סעודיה וסוריה, וכן 19 הפרות של סנקציות של אישים אשר חסומים על ידי משרד האוצר האמריקני. על פי הדיווח, סך התשלומים שאיפשרה החברה עומדים על 802 אלף דולר. עם זאת, ממשרד האוצר האמריקני נמסר כי ההפרות לא היו חמורות. פיוניר, על פי משרד האוצר האמריקני, לא הצליחה לנקוט בזהירות מינימלית, ואיפשרה לאנשים אשר חסומים מהעברות לפתוח חשבונות ולבצע עסקאות.
תגובת החברה: "Payoneer מחויבת לשמור על חוקי הרגולציות השונים בתחום. עם גילוי תקריות אלה, Payoneer נקטה בפעולות מיידיות הכוללות השקעות משמעותיות בטכנולוגיה ובכוח האדם על מנת לחזק את מערך הרגולציה של החברה. כיום, תוכנית הרגולציה של החברה עומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר בתעשייה, מבוקרת באופן קבוע על ידי מבקרים גלובליים מובילים ורגולטורים פיננסיים רבים. מטרתה של Payoneer היא להעצים פיננסית בתי עסק קטנים ומיזמים ברחבי העולם באמצעות הכלכלה הדיגיטלית. החברה תמשיך לבצע מאמצים רבים כדי להבטיח שמשימה זו תבוצע בצורה מאובטחת התואמת לחוקי הרגולציות השונות בעולם".