בשיתוף אתר "המקצוענים"
תתפלאו, אבל לא תמיד התלונות של הצרכנים מוצדקות, ואת רובן ניתן היה למנוע עם התנהלות צרכנית חכמה, שקופה והוגנת מצד שני הצדדים.
בכדי שלא תהרסו לעצמכם את תשתיות הבית ואת התכולה שלהם, ובכדי שלא תופתעו מהמחיר הסופי, הנה כל מה שכדאי לדעת וליישם.

התלונה הנפוצה ביותר: המחיר גבוה ממה שסוכם

הסיבה: חוסר תקשורת והיעדר שקיפות בין הלקוח לבין חברת הניקיון.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך ניתן למנוע מראש הפתעות במחיר?

ממש כמו בתחום ההובלות, עדיף לסגור עם חברת ניקיון רק לאחר ביקור של נציג מטעמה בנכס.
רק כך ניתן להעריך במדויק מה מצב הבית, כמה עובדי ניקיון יידרשו, מהם חומרי הניקוי והמכשור הנדרש ומהי מורכבות העבודה. גם אם המחיר הגלובלי שניתן לכם אטרקטיבי, אל תיפלו בפח. זה כנראה לא המחיר הסופי שתשלמו, שכן בהיעדר פירוט מלא בכתב, בהחלט ייתכנו תוספות מחיר מפתיעות.
ברגע שנציג של חברת הניקיון מגיע לביתכם, הוא לא יכול להתנער מהמחיר שסוכם. אם ידרשו מכם תוספת מחיר עבור דירה מרוהטת, עבור פוליש או עבור קרצוף מיוחד של חדר רחצה שבמשך שנים לא תוחזק, תוכלו להתמקח על עלות התוספת, כשהוא נמצא בנכס ומודע להיקף העבודה הנדרש.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ביום שבו יבוצע הניקיון בפועל, יכולת המיקוח שלכם קטנה, וכך התוספות האלה יכולות לעלות לכם הרבה יותר.
כדאי לקבל לפחות שתי הצעות מחיר מחברות ניקיון שונות, בייחוד אם מדובר בעבודת ניקוי גדולה במיוחד (לאחר שיפוץ, למשל).
חשוב שהצעת המחיר תהיה בכתב, ותכלול את הפירוט המלא של מה היא כוללת.
דרשו לציין במפורש את מספר החדרים (כולל עליית גג, מרפסת וכן הלאה), את מספר העובדים הכלול במחיר, את סוג החומרים שבהם ייעשה שימוש ואם אתם מתכננים בסיום לשלם גם עבור הדברה, תמחרו אותה מראש.
כמובן, שאין להתפשר על הדברה ללא הסמכה, ורק אם חברת הניקיון מעסיקה מדביר בעל רישיון בתוקף, הסכימו לכך. זאת, גם אם מוצעת לכם הדברה בחינם, כפיתוי עבור סגירת העיסקה.
חשוב לפרט את הצ'קליסט הכלול בניקיון. אל תסתפקו באמירות כלליות כמו "ניקוי מלא", אלא דרשו פירוט של מה הוא כולל בדיוק וגם מה הוא אינו כולל.
למשל, ישנן חברות ניקיון לא מסכימות לנקות מכשירי חשמל, בטענה שיכול להיגרם להם נזק (כיריים, מזגנים, תנורים וכן הלאה).
אם זה חשוב לכם, דאגו לציין זאת במפורש בכתב. גם ניקוי מקצועי של שטיחים וריפודים, הוא חריג שיש לתמחר בנפרד. לא כל חברת ניקיון מחזיקה את המכשור הדרוש לניקוי זה וכן לקרצוף מקצועי של חיפויי רצפה מסוימים.
בדקו את המחירונים הנהוגים בשוק, ודעו כי לגיטימי לדרוש תוספת מחיר עבור דירה מרוהטת או עבור דירה לאחר שיפוץ, שכן אלו, מצריכים הרבה יותר זמן עבודה. דאגו לכתוב האם על חברת הניקיון להזיז את כלל הרהיטים או רק חלק מהם, על מנת לנקות בצורה יסודית מאחוריהם.
פני שאתם ממהרים לשלם, עברו על כל הסעיפים ובדקו שהעבודה בוצעה בהתאם למה שסוכם.

התלונה: פועלי חברת הניקיון גרמו לנזקים בבית

הסיבות העיקריות: שימוש לא מבוקר במים, חומרי ניקוי לא מתאימים למשטח ורשלנות בשימוש במכשירים.
איך ניתן למנוע מראש נזקים אלו?
למרבה הצער, לא ניתן למנוע נזקים אלו ב-100 אחוז, אך יש מספר דברים שתוכלו לעשות בכדי להקטין את הנזק.
ראשית, הדגישו כבר בשלב ההתקשרות שאתם לא מעוניינים בניקוי בעזרת צינורות מים. אלו, נועדו לחסוך אולי זמן לפועלים, אך הם בדיוק הגורם לבעיות רטיבות סביב חלונות, על חיפויי רצפה מסוימים ובקרבת מרפסות.
אם יש לכם פרקטים, ודאו מראש באיזה אופן ועם איזה חומרים הם מנקים אותם. הדגישו שאין לעשות שימוש בחומרי ניקוי חזקים מדי לצורך ניקוי כלים סניטריים.
גם ברזים חדשים יכולים להתקלף במהרה, עקב שימוש בחומרי ניקוי לא מתאימים.
דבר נוסף שכדאי לעשות, למרות שמדובר בלא מעט זמן הוא להיות נוכחים בנכס במהלך הניקיונות. אם אינכם יכולים, דאגו למפקח קרוב מטעמכם, שיפקח עין על המתרחש בבית. נוכחות שלכם, תקטין משמעותית קיצורי דרך של פועלים. בכל מקרה של גרימת נזק, עצרו וצלמו אותו, על מנת שיהיה לכם תיעוד.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כיצד ניתן להבטיח כיסוי במקרה של נזק?
גם אם לא תוכלו למנוע לגמרי נזקים, כדאי לכל הפחות לדאוג שחברת הניקיון מבוטחת, ולדרוש לראות פוליסה בתוקף. דבר זה יעזור לכם גם לצורך פיצוי עבור נזקים שתגלו רק מאוחר יותר, כמו נזקי רטיבות בקירות, שמתגלים לעתים רק כעבור מספר חודשים.
התלונה: הפועלים איחרו או הבריזו ביום שנקבע לניקיון
הסיבה: טעות, חוסר מקצועיות של בעלי החברה או רצון להרוויח עבודה נוספת שצצה באותו היום.
איך ניתן למנוע מראש איחורים והברזות?
בכדי למנוע טעויות יומן שיכולות לקרות, ולמרות שזה לא תפקידכם, דאגו לתזכר את נציג חברת הניקיון בדבר היום והשעה שנקבעו להגעת הפועלים.
מסתבר, שחלק לא מבוטל מהאיחורים או ההברזות נובע משכחה. יום או יומיים לפני, כדאי לשלוח הודעה כתובה ולדאוג לקבל אישור בכתב שמאשר את הגעתם. הדגישו את העובדה שחשוב לכם מאוד שיגיעו בזמן, והציעו לדאוג להם לסידור חנייה ולגישה נוחה לביתכם.
אם אתם אמורים להיכנס לדירה או לפנות דירה עד תאריך מסוים, השאירו לעצמכם טווח תמרון של כמה ימים. לא כדאי להשאיר את הניקיון ליום האחרון, כדי לאפשר לעצמכם להשיג חברה חלופית. אם תתקשרו עם חברת ניקיון דרך מאגר בעלי מקצוע, הרי שהם יוכלו לפעול להשגת חברה אחרת, בהתראה קצרה. כך, תמנעו מצב שבו אתם לוקחים יום חופש לשווא, או מאחרים במסירת הדירה לבעליה.
ממש כמו בתחום ההובלות, ובייחוד בעונת השיא (יולי-אוגוסט ועונת החגים), ישנו עומס רב של הזמנות.
כדי למנוע מצב שבו מבטלים אתכם ללא פיצוי בדקה ה-90, הכניסו לפני ההתקשרות סעיף שמחייב אותם לפצות אתכם במקרה של איחור או ביטול בהפתעה. אולי מרבית החברות לא ימהרו לחתום עליו, אך אלו ממילא לא חברות שהייתם רוצים להתקשר עמן. זו בהחלט שיטת סינון טובה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התלונה: הניקיון מאכזב ולא יסודי מספיק

הסיבות העיקריות: חוסר מקצועיות או חוסר תיאום ציפיות
איך ניתן למנוע מראש אכזבה מרמת הניקיון?
בשונה מהעסקת מנקה בבית, שעלות שעתית שלו היא כמה עשרות שקלים לשעה, הרי שהזמנת חברת ניקיון ליום ניקוי מרוכז עולה לא מעט כסף. מכאן, הציפייה שהבית יהיה נוצץ, מבריק וירגיש כאילו הרגע נבנה. בפועל, ניקיון הוא לא שיפוץ, אלא הוא הסרת לכלוך מהקיים.
ישנם אריחים שלעולם לא יבריקו, ישנם כתמים על הקירות שלא תצליחו להסיר רק באמצעות ניקוי, וישנן שאריות של צבע, דבק ושאר חומרי בניין ישנים שלא ניתן להיפטר מהם מבלי לגרום נזק לתשתית הבית.
לכן, לפני הכל כדאי להגיע עם ציפיות ריאליות ליום הניקיון.
שנית, בדקו את תחום ההתמחות ואת הציוד שברשות חברת הניקיון. למשל, אם יש לכם כמות גדולה של שטיחים בבית, שווה לבדוק האם זה בתחום ההתמחות של חברת הניקיון, או אפילו להזמין בנפרד חברת ניקוי שטיחים מקצועית.
כך תבטיחו שיהיה לה מכשור מתאים, יכולת לקחת שטיחים לניקוי מקצועי במפעל ואפשרות לתמחר לכם את העבודה בזול יותר (שכן היא עושה זאת כתחום עיקרי, ולכן משיגה מחירים סיטונאיים אטרקטיביים יותר).
כך גם לגבי ניקוי מקצועי של אריחים: ליטוש מקצועי של אבן שיש טבעית, מוטב לעשות אצל המומחים לכך, ולא כתוספת מחיר אצל חברת ניקיון ללא מומחיות בכך.
בדקו תחילה מהם החיפויים שבשטח הבית שלכם, ומהי שיטת הקרצוף או הליטוש המתאימה להם.
ישנם מספר סוגי פרקטים (רק את התלת-שכבתי ואת הגושני ניתן לחדש על-ידי ליטוש ושיוף, למשל). כמו כן, יש סוגי אריחים שונים: אבן טבעית, גרניט פורצלן, משטח בטון – לכל אחד מהם שיטת הניקוי והמכשור הייעודי לו. בכך, תמנעו מצב של פוליש או וקס שרק יגרמו ללכלוך להצטבר עליהם, אם אינם מותאמים לסוג המשטח.
כיצד ניתן לדאוג שכל מה שברצונכם לנקות אכן יבוצע בפועל?
לכתוב זאת במפורש. למשל, אם יש לכם ציפייה לניקוי יסודי של השטיחים בבית, דעו כי מדובר בתמחור נפרד ויש לציינו בכתב ולוודא שלחברת הניקיון ידע, ניסיון ומכשור מתאימים. אם אתם מעוניינים גם בניקיון של המרפסת, הגינה ועליית הגג – ציינו זאת בכתב. אל תשאירו זאת ליד המקרה, ביום העבודה.
לפני שאתם מזמינים, בדקו את המחירונים הנהוגים בשוק, ואת העלות המוצדקת עבור כל תוספת שחורגת מגבולות הניקיון הסטנדרטי.
למדריכים נוספים בתחום הניקיון לחצו כאן.
פורסם לראשונה: 17:31, 04.07.22