סדרת עליות מחיר במוצר אחד מדגימה כיצד מייקרים מוצרים מתחת לאפו של הצרכן, בלי שהוא שם לב, בעיקר כשמדובר במותג פרטי שנחשב לזול.
העדות לההתייקרות עולה מבקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת גורי ורשת רמי לוי שיווק השקמה, שהגישו עורכי הדין נועם צוקר ותומר אפלדורף, בה נטען שהחל מ-2018 ועד ספטמבר 2020 החברות שיווקו דגני בוקר קורנפלקס מיובאים מדנמרק, של המותג הפרטי של הרשת רמי לוי, מבלי שהיו לו אישורי כשרות בתוקף מטעם הרבנות הראשית לישראל. בכך הטעו את הציבור לכאורה ועברו על החוק.
במסגרת הסכם הפשרה התחייבה גורי לשווק 85 אלף יחידות של המוצר "קורנפלקס – פתיתי תירס קלויים" בהנחה קבועה, כך שמחירו של המוצר אחרי אותה הנחה יעמוד על 8.90 שקלים.
במועד הגשת הסדר הפשרה ההנחה הכוללת שהתביעה השיגה לצרכנים, גילמה סך של 252 אלף שקל. אולם ההסכם חושף שלאחר הגשת הסדר הפשרה חלו התייקרויות שונות ומחירו של המוצר עלה עד כדי כך שההטבה מגלמת הטבה של למעלה מחצי מיליון שקל. חברת גורי הפצירה מביהמ"ש לאשר את הסדר הפשרה במהירות שכן מחיר המוצר לצרכן עולה ועולה והעלויות עליה יילכו ויוכבדו ככל שאישור ההסדר שמגלם הנחה לצרכן – יתעכב.
התייקרויות ועוד התייקרויות
במאי 2021 פורסם כי חברת גורי מתכוונת לייקר את מוצריה בכ-6%. בין היתר תייקר משחות שיניים, נייר אלומיניום, מוצרי טואלטיקה, מזון ללא גלוטן וחלב קוקוס, כך פורסם. מגורי נמסר אז: "בהתאם להעלאת חומרי הגלם וההובלה נאלצנו להעלות מחירים".
הסכם הפשרה חושף שמאז חלה התייקרות נוספת: לפי ההסכם, מחיר הקורנפלקס של רמי לוי עלה ב-8.4% מ-11.90 שקל בין אפריל 2020 למאי 2021 ל-12.90 שקל מיוני עד דצמבר 2021. "בשל עליית מחירי הספק (קריספי פוד נורדיק, מ.ק) מחו"ל", כך נכתב בהסכם, "חלה עליית מחיר של שקל אחד במחיר (לצרכן, מ.ק) החל מיוני 2021 ומחירו נכון ליוני-יולי 2021 עומד על 12.90 שקל".
כך, המחיר הממוצע של המוצר לצרכן כולל מבצעים הוערך ב-11.87 שקל בעוד שקודם לכן המחיר הממוצע שלו לרבות מבצעים עמד על 10.95 שקל. בתצהירים בנוגע למחיר המוצר ועלייתו, הצהיר משה דולב בעל אתר השוואות המחירים CHP כי מחיר המוצר הממוצע בין יוני לנובמבר 2021 עמד על 12.31 שקל.
באותם תצהירים הודיע עודד גורי, הבעלים של חברת גורי, כי צפויה התייקרות נוספת של כ-18% ממחיר המוצר הגולמי הנוכחי למחיר שלו אחרי ינואר 2022 מה שצפוי להביא להתייקרות דומה במחיר לצרכן. במקום 12.90 שקל, המחיר אחרי העלייה יעמוד על כ-14.90 שקל, כך הצהיר גורי, התייקרות לצרכן של 15.5%. סך הכל מדובר בהתייקרות של 25% במוצר אחד בתקופה של מעט יותר מחצי שנה: מאז מאי 2021.
שרשרת ההתייקרויות הזאת היא זאת שהובילה לכך שמהנחה של 3 שקלים לצרכן שהשיגה התביעה הייצוגית, ההנחה העמיקה ל-4 שקלים ואז ל-6 שקלים מהמחיר כיום, כאמור: בגלל ההתייקרויות. הפיצוי לציבור הוכפל בעקבות כך: מ-252 אלף שקל ל-85 אלף יחידות ל-510 אלף שקל.
עודד גורי אישר ל-ynet שחברת גורי העלתה שוב מחירים בינואר 2022. כמו כן הסביר בתצהיר לביהמ"ש כי היצרן הדני העלה מחירים כבר שלוש פעמים: בינואר 2021 מ-7.84 אירו לשבע חבילות של 750 גרם ל-8.029 אירו (הם ביקשו תחילה 8.15 אירו והתפשרו). ביולי המחיר הועלה שוב ל-8.30 אירו. בינואר 2022 צפויה התייקרות נוספת ל-9.79 אירו.
"מדובר בהתייקרות של 24.87% בתוך שנה ושל כ-18% מעכשיו לעוד חודשיים בלבד", הצהיר. עוד טען כי "עלויות ההובלה התייקרו מ-2,100 אירו ל-3,600 אירו למכולה מדנמרק, התייקרות של כ-1,500 אירו, כ-70% בהובלה, שכבר מהווים 16% עלייה סך הכל בעלות המוצר. כלומר, כל עיכוב בביצוע הסדר הפשרה יביא לנזק גדול יותר לרמי לוי ולגורי, במיוחד לגורי שנושאת בעיקר עלויות הפשרה".
לפי הסדר הפשרה, המוצר ישווק במחיר הפשרה 8.90 שקל תוך שבוע ממועד אישור ההסדר. גובה התביעה המקורי אגב עמד על הערכה של 3 מיליון שקל.
לעניין הכשרות גורי ורמי לוי טענו כי קיבלו אישורי כשרות למוצר מהרבנות הראשית ב-2017 וכי מספטמבר 2020 ואילך הסדירה גורי את אישור הכשרות מהרבנות והוא בתוקף. כן נטען כי המוצר קיבל אישור מטעם הרבנות הראשית גם ב-2019 וב-2020 אם כי על שם יבואן מקביל. כמו כן טענו כי הוא מיוצר בהשגחתו של הרב מלכיאור הרב הראשי לדנמרק, המוכר על ידי הרבנות הראשית. לפיכך נטען כי מדובר בטעות בתום לב, שלא גרמה נזק לאיש.