טענות לאי הצגת מחירים כחוק בשופרסל: הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה היום (ג') שבכוונתה להטיל קנס בסך כ-2.1 מיליון שקל על חברת שופרסל בטענה לאי סימון מחירים כחוק בשלושת סניפי המפיץ סיטונאות מזון, בקריית ביאליק, באר יעקב ואשדוד. מדובר בסניפים שנראים כמו מחסני ענק והיו מיועדים לסיטונאים בלבד ולכאורה אחרי רכישת שופרסל את החברה - נפתחו גם לצרכנים.
בסניפי המפיץ ניתן לרכוש מוצרים בגודל רגיל לצד אריזות ענק של מוצרים, או מארזים של מספר רב של מוצרים מאותו סוג – כדי להוריד מחירים. כשהחנויות היו פתוחות לסיטונאים בלבד, כמחסן, מותר היה לכאורה שלא לסמן שם מחירים לפי חוק הגנת הצרכן. לטענת הרשות, ברגע שהסניפים נפתחו לקבלת קהל - על שופרסל לעמוד בחובת סימון המחירים.
לפי חקירה שערכה הרשות, הרשת לא הציגה מחירים על גבי כלל המוצרים בחנויות האלה בניגוד להוראות החוק ולא הציגה שם לכאורה מחירים ליחידות מידה (מחיר ל-100 גרם, מ"ל או מטר). הרשות טוענת שגילתה שהוצב ברשת שילוט מחיר שלא כלל מע"מ – בניגוד לחוק. נטען כי שופרסל לעיתים לא הציגה שילוט כחוק המפרט את רשימת המוצרים בפיקוח, לצד מיקומם על המדף או במקרר וכן לא תמיד ציינה כחוק ארץ מוצא באופן בולט וצמוד לתוצרת חקלאית. עוד נטען כי הוצגו מחירים בהילך לא חוקי בניגוד לחוק, על חלק מהמוצרים, שהיו מתומחרים במחירים כדוגמת 9.99 שקלים – שנחשבים ללא חוקיים במוצרי צריכה.
מהרשות נמסר כי, "שופרסל היא רשת השיווק הגדולה בישראל עם למעלה מ-300 סניפים. הממצאים נוגעים לסניפים שהיא מפעילה בפורמט סיטונאי תחת השם 'המפיץ סיטונאות מזון - cash & carry'. סניפים אלו מוצגים ככאלו המיועדים למכירה לסיטונאים אך בפועל הם פתוחים לכל דורש, לרבות לצרכנים פרטיים.
"לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה".
קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מסר בהודעה לעיתונות: "מדובר בהפרות חמורות של חוק הגנת הצרכן, הפוגעות בזכות הבסיסית של הצרכנים לקבל מידע ברור ושקוף על המוצרים והשירותים שהם רוכשים. הרשות לא תתפשר על זכויות הצרכן ותפעל בנחישות נגד כל גורם המפר את הוראות החוק ופוגע בצרכנים. הצגת מחירים מדויקים ושקופים היא זכות בסיסית ולא נהסס להטיל סנקציות על מי שלא עומד בדרישות החוק".
משופרסל נמסר בתגובה: "החברה פועלת על פי דין, ולכן סבורה שאין בסיס לכוונת החיוב. הודעת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן טרם התקבלה על ידי החברה, ולכשתתקבל החברה תתייחס אליה בהליכים המתאימים".