שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, שושנה אלמגור, אישרה הגשת תביעה ייצוגית נגד קבוצת זאפה, תאגיד ההופעות הגדול והמוביל בישראל, ושתי חברות נוספות: זאפה כרטיסים ופיסטוק אמנים. התביעה הייצוגית עוסקת בגורלם של כרטיסים למופעים שזאפה ביטלה או דחתה בגלל פרוץ מגפת הקורונה בישראל וההגבלות שהוטלו כדי להילחם בה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
השופטת קבעה בהחלטתה כי "זאפה לא הציגה שום ראיה שתתמוך בטענתה כי הרוב של רוכשי הכרטיסים לא פנו אליה בבקשה להחזר כספי או כי הם חפצים לצפות במופע לכשיתקיים... נכון למועדו של דיון ההוכחות, וככל הנראה עד עכשיו, זאפה מחזיקה לכאורה בקופתה מיליוני שקלים ששילמו לה חברי הקבוצה (הרוכשים הרלוונטים לתביעה הייצוגית) ולא זכו לקבל בעדם דבר.
2 צפייה בגלריה
זאפה חיפה
זאפה חיפה
זאפה חיפה
(צילום: אסי פטוקה)
"אינני מתעלמת מטענתה כי השיבה לרוכשים של כרטיסים כאלה ואחרים את כספם בחזרה... עניין לנו במופעים אשר היו מתוכננים להיערך בחודשים אפריל ויוני 2020, הווי אומר, עברו כמעט שנתיים מאז ועדיין לא הושבו לחלק הארי של חברי הקבוצה הכספים ששילמו תמורת הכרטיסים. מצב זה אינו סביר, אינו מידתי ואינו מתקבל על הדעת".
בתוך כך, השופטת גם קבעה כי קבוצת זאפה תשלם שכר טרחה של באי כוח התובעת בסך של 150 אלף שקל, ובנוסף תפרסם על חשבונה מספר מודעות וזאת בכדי להביא לידיעת הציבור את דבר אישור התביעה הייצוגית.
את התביעה כנגד זאפה והבקשה להכיר בה כתביעה ייצוגית הגישו עורכי הדין יובל עציוני ואלדד פסי ממשרד עציוני, פסי ושות', בשמה של נועה גואטה שרכשה כרטיסים לשתי הופעות שהיו אמורות להתקיים באפריל וביוני 2020. שתי הופעות אלו, כמו רבות נוספות, לא התקיימו הואיל ובמרץ 2020 הודיעה ממשלת ישראל כי היא מטילה הגבלות.
התובעת הייצוגית ניסתה ליצור קשר עם זאפה בדואר אלקטרוני, במוקד הטלפוני לשירות הלקוחות וברשת החברתית פייסבוק ולבקש שכספה יושב לה. ניסיונותיה לא נחלו הצלחה. התובעת טענה כי זאפה ועוד שתי חברות שנתבעות הפרו את תנאי החוזים שכרתה איתן ואת תנאי התקנון שחיברה זאפה ופרסמה באתר המרשתת. לפי התקנון, המבקשת טענה, על זאפה להשיב לרוכשי הכרטיסים את מלוא הכספים ששילמו ובלבד שהודיעו על רצונם לבטל את הקנייה שבעה ימים לפני תאריך ההופעה לכל המאוחר.

זאפה: "רוב הקהל לא ביקש את הכסף בחזרה"

מנגד, טענה זאפה כי מי שקנו כרטיסים קיבלו הודעות שהן יידחו לתאריכים שפורסמו. עוד טענה כי החלטתה שלא להשיב את התמורה אך לאפשר לקוני הכרטיסים לצפות במופעים הנדחים סבירה, מידתית ועולה בקנה אחד עם הוראות הדין. בעינייה, אין להתעלם מהנסיבות המיוחדות שהביאו לביטולן ודחייתן של ההופעות, ויש להכיר בכך שמגפת הקורונה היא אירוע מסכל.
עוד טענה, כי יש לקבוע כי החיוב המהותי בהסכם הוא קיום המופע להבדיל ממועדו וקיום המופע בתאריך אחר אינו הפרה של החוזה, וכי במקרה שלא הצליחה לקבוע להופעה מועד חדש, היא השיבה את התשלום. בין השאר טענה זאפה כי אין קבוצה ולכל היותר מדובר בקומץ, מפני שרוב הקהל שקנה כרטיסים לא ביקש מזאפה את הכסף ששילם אלא הביע את הסכמתו, ולוּ בהתנהגות, לחזות בהופעות במועד אחר.
השופטת אלמגור קבעה בהחלטתה לאשר את התביעה הייצוגית כי "המבקשת קנתה כרטיסים לשתי הופעות אשר בוטלו, וזאפה לא הוכיחה את טענתה שהן נדחו ותו לא. בעצם רכישת הכרטיסים נכרת חוזה בין הרוכש ובין זאפה, שלפיו היא התחייבה לספק לו את הזכות לצפות במקום ובמועד ספציפיים בהופעה של אומן מסוים... על-פי תקנון שניסחה זאפה, אם לא קוני הכרטיסים הם האחראים לכך שאינם יכולים לצפות במופע, זכותם לקבל בחזרה את כל הסכום ששילמו.

כנסיית השכל בפתיחת זאפה תל אביב לפני חודש. מה עם רוכשי הכרטיסים למופעים שבוטלו?
(צילום: אריק מרמור)

"למותר לציין כי מגפת הקורונה וההגבלות שהוטלו בעקבותיה הן גורם שאינו תלוי במזמין, ואי-לכך נראה כי במקרה זה חייב התקנון את זאפה להחזיר לרוכשים את התמורה במלואה".
לבסוף, קבעה השופטת כי "המבקשת הראתה, שיש יסוד להניח כי זאפה לא נהגה בתום לב בקיום החוזה, כשלא מילאה אחר החיובים המוטלים עליה בחוזה ואחר חובת ההשבה ואף לא השיבה לפניותיה הרבות של המבקשת".
השופטת קבעה כי הקבוצה המיוצגת תכלול את מי שקנו מהנתבעות כרטיסים למופעים שנקבעו לפרק הזמן שתחילתו ב- 11 במרץ 2020 וסופו היום (30.3.2022) ושלא נערכו כלל, או שלא נערכו בתאריכים שנקבעו להם, ולא קיבלו את כספם בחזרה. על הנתבעות להגיש כתב הגנה בתוך חודש. יש להדגיש כי טרם ניתן פסק דין בתביעה הייצוגית וכעת היא תתנהל, אם הצדדיים לא יגיעו להסדר פשרה.
2 צפייה בגלריה
עו"ד יובל עציוני (מימין) ועו"ד אלדד פסי
עו"ד יובל עציוני (מימין) ועו"ד אלדד פסי
עו"ד יובל עציוני (מימין) ועו"ד אלדד פסי
(צילום: איציק בירן)
באי כוח התובעת, עו"ד יובל עציוני ועו"ד אלדד פסי, אמרו בתגובה: "זאפה נמנעה בצורה מכוונת מלהחזיר כספים לרבבות לקוחותיה בגין מאות ההופעות שבוטלו ונדחו בזמן הקורונה. בהחלטתו, הביע בית המשפט את מורת רוחו מכך שעברו כמעט שנתיים מאז המועד בו היו אמורים המופעים להתקיים ועדיין לא הושבו לחלק הארי של הקבוצה הכספים ששילמו תמורת הכרטיסים. מצב זה אינו סביר, אינו מידתי ואינו מתקבל על הדעת".
מזאפה נמסר בתגובה: "זאפה פועלת על פי דין ותמשיך לעשות כן. למרות שהרגולטור בישראל לא פסק החלטה לגבי דינם של רוכשי הכרטיסים - זאפה נהגה ועדיין נוהגת ביושרה ובאמינות מול לקוחותיה ואיפשרה לכולם מימוש בכרטיס חלופי. נלמד את ההחלטה ונפעל בהתאם לדרכים הקבועות בדין".