בעוד ארה"ב נכנסת לאווירת חג ההודיה עם ריחות של תרנגול הודו צלוי באוויר והרחובות של מנהטן נרגשים לקראת המצעד האייקוני של מייסיס, מאחורי הקלעים של רשת הכלבו הגדולה ביותר באמריקה התרחש אירוע שהעיב על החגיגות: גילוי מפתיע של מעילת ענק במשרדי החברה, בתזמון כנראה הגרוע ביותר מבחינת מייסיס. החברה הודיעה כי מישהו מתוך המערכת, עובד אחד בלבד, הצליח להסתיר הוצאות משלוח בשווי של עד 154 מיליון דולר בניהול שיטתי שנמשך לאורך שנים.
הגילוי הזה, שהתרחש בזמן העבודה על דוחות הרבעון השלישי, לא רק שהוביל לפיטורי העובד האמור אלא גם לעיכוב משמעותי בפרסום הדוח הפיננסי שכל וול סטריט חיכתה לו בנשימה עצורה. למה זה כל כך חשוב? כי דוחות מייסיס הם לא סתם עוד שורה של מספרים – הם האינדיקציה המרכזית למה שצפוי בשוק הקמעונאות במהלך עונת החגים בארה"ב. אם מייסיס מגמגמת, גם כלכלת החגים עשויה להשתעל. יש לכך השפעה ישירה על גם על השוק בישראל, שמצפה גם הוא לראות אם הכלכלה המערבית תצליח להחזיק מעמד גם תחת לחץ החגים – או שתקרוס תחת המשקל של חשבונות גבוהים מדי ומשלוחים זולים מדי.
הוצאות המשלוח שהסתיר העובד האנונימי לא תועדו בצורה גלויה ומדויקת במערכות הפיננסיות של החברה, אלא "הוחבאו" באופן שגרם להן להיראות נמוכות יותר מהמציאות. המחדל התגלה לאחר שצוות החשבונאות הבחין בפערים, ובעקבותיהם נערכה חקירה פנימית. מתברר כי העובד הטעה בתיעוד ההוצאות כך שייראו כאילו שויכו לסעיפים אחרים או הוסתרו לגמרי, ובכך יצר מצג שווא לגבי העלויות האמיתיות של משלוח הסחורה.
המקרה העלה תהיות בנוגע ליכולת הפיקוח הפנימית של החברה, במיוחד כאשר מדובר בסכומים כה גבוהים. עם זאת, במייסיס מיהרו להבהיר כי ההטיה החשבונאית לא השפיעה על תזרים המזומנים או על תשלומים לספקים, וכי החקירה לא גילתה מעורבות של עובדים נוספים.
הסיבה המדויקת למעשיו של העובד לא פורטה בהודעה הרשמית של מייסיס, אבל במקרים דומים, הסיבות יכולות להיות מגוונות. ייתכן שהוא ניסה לטשטש את ההוצאות כדי לעמוד ביעדים פנימיים או ליצור מצג של רווחיות גבוהה יותר במחלקה שבה עבד, מה שיכול להעניק לו הטבות, קידום או בונוסים.
אפשרות אחרת היא שמדובר ברשלנות מקצועית או חוסר הבנה של הנהלים, אף שזה פחות סביר לאור הסכומים הגבוהים והטווח הארוך שבו הדבר התרחש. לעיתים, בחברות גדולות, עובדים מנצלים את המורכבות של המערכת הפיננסית כדי להסתיר טעויות או פעולות מכוונות מבלי להיתפס לאורך זמן.
מייסיס טרם פרסמה פרטים על המניע, אך העובדה שהעובד פוטר מרמזת שמדובר בעבירה חמורה, ולא בתקלה טכנית או בטעות בתום לב.
בעקבות ההודעה, מניות החברה צנחו בכ-8% במסחר המוקדם, אבל הצליחו להתאושש מעט אחרי שמייסיס מיהרה להרגיע את המשקיעים והבהירה כי התקלה לא השפיעה על תזרים המזומנים או על תשלומים לספקים. המכירות בחנויות שנבחרו כחלק מהאסטרטגיה החדשה של החברה דווקא עלו ב-1.9%. וגם מותגי היוקרה של הרשת, כמו רשת בלומינגדיילס ובלומקיורי, הציגו עלייה נאה במכירות.
מצד שני, התמונה הכוללת עדיין לא מסבירת פנים לקמעונאים. המכירות ברבעון ירדו ב-2.4% ל-4.74 מיליארד דולר, והחברה לא הצליחה לעמוד בציפיות האנליסטים. עם זאת, במייסיס מתעקשים שזו רק תחילתו של מהלך שיקום ארוך טווח, שכלל בין היתר גם סגירת 150 חנויות ו"הצלת" רווחים ממכירת הנכסים שלהן.
האם הפרשייה הזאת מעידה על בעיה עמוקה יותר בחברה, או שהיא פשוט תקלה נקודתית שזוהתה וטופלה בזמן? הדוחות המלאים, שיפורסמו עד 11 בדצמבר, אולי יענו על השאלה הזו. עד אז, נותר רק לשער איך כל הסיפור הזה ישפיע על המרוץ המתקרב לקניות החג בארה"ב, כשברקע רשתות נוספות כמו טארגט כבר מדווחות על התנהגות צרכנית מהוססת השנה ועל מעבר של לקוחות לקניות של מוצרים זולים יותר.