בעוד ארה"ב נכנסת לאווירת חג ההודיה עם ריחות של תרנגול הודו צלוי באוויר והרחובות של מנהטן ‏נרגשים לקראת המצעד האייקוני של מייסיס, מאחורי הקלעים של רשת הכלבו הגדולה ביותר באמריקה ‏התרחש אירוע שהעיב על החגיגות: גילוי מפתיע של מעילת ענק במשרדי החברה, בתזמון כנראה הגרוע ‏ביותר מבחינת מייסיס. החברה הודיעה כי מישהו מתוך המערכת, עובד אחד בלבד, הצליח להסתיר ‏הוצאות משלוח בשווי של עד 154 מיליון דולר בניהול שיטתי שנמשך לאורך שנים. ‏
הגילוי הזה, שהתרחש בזמן העבודה על דוחות הרבעון השלישי, לא רק שהוביל לפיטורי העובד האמור ‏אלא גם לעיכוב משמעותי בפרסום הדוח הפיננסי שכל וול סטריט חיכתה לו בנשימה עצורה. למה זה כל כך ‏חשוב? כי דוחות מייסיס הם לא סתם עוד שורה של מספרים – הם האינדיקציה המרכזית למה שצפוי בשוק ‏הקמעונאות במהלך עונת החגים בארה"ב. אם מייסיס מגמגמת, גם כלכלת החגים עשויה להשתעל. יש לכך ‏השפעה ישירה על גם על השוק בישראל, שמצפה גם הוא לראות אם הכלכלה המערבית תצליח ‏להחזיק מעמד גם תחת לחץ החגים – או שתקרוס תחת המשקל של חשבונות גבוהים מדי ומשלוחים זולים ‏מדי.‏
1 צפייה בגלריה
מייסיס
מייסיס
מייסיס
(צילום: AP Photo/Yuki Iwamura)
הוצאות המשלוח שהסתיר העובד האנונימי לא תועדו בצורה גלויה ומדויקת במערכות הפיננסיות של ‏החברה, אלא "הוחבאו" באופן שגרם להן להיראות נמוכות יותר מהמציאות. המחדל התגלה לאחר שצוות ‏החשבונאות הבחין בפערים, ובעקבותיהם נערכה חקירה פנימית. מתברר כי העובד הטעה בתיעוד ההוצאות ‏כך שייראו כאילו שויכו לסעיפים אחרים או הוסתרו לגמרי, ובכך יצר מצג שווא לגבי העלויות האמיתיות של ‏משלוח הסחורה.‏
המקרה העלה תהיות בנוגע ליכולת הפיקוח הפנימית של החברה, במיוחד כאשר מדובר בסכומים כה ‏גבוהים. עם זאת, במייסיס מיהרו להבהיר כי ההטיה החשבונאית לא השפיעה על תזרים המזומנים או על ‏תשלומים לספקים, וכי החקירה לא גילתה מעורבות של עובדים נוספים.‏
הסיבה המדויקת למעשיו של העובד לא פורטה בהודעה הרשמית של מייסיס, אבל במקרים דומים, ‏הסיבות יכולות להיות מגוונות. ייתכן שהוא ניסה לטשטש את ההוצאות כדי לעמוד ביעדים פנימיים או ליצור ‏מצג של רווחיות גבוהה יותר במחלקה שבה עבד, מה שיכול להעניק לו הטבות, קידום או בונוסים.‏
אפשרות אחרת היא שמדובר ברשלנות מקצועית או חוסר הבנה של הנהלים, אף שזה פחות סביר לאור ‏הסכומים הגבוהים והטווח הארוך שבו הדבר התרחש. לעיתים, בחברות גדולות, עובדים מנצלים את ‏המורכבות של המערכת הפיננסית כדי להסתיר טעויות או פעולות מכוונות מבלי להיתפס לאורך זמן.‏
מייסיס טרם פרסמה פרטים על המניע, אך העובדה שהעובד פוטר מרמזת שמדובר בעבירה חמורה, ולא ‏בתקלה טכנית או בטעות בתום לב.‏
בעקבות ההודעה, מניות החברה צנחו בכ-8% במסחר המוקדם, אבל הצליחו להתאושש מעט אחרי ‏שמייסיס מיהרה להרגיע את המשקיעים והבהירה כי התקלה לא השפיעה על תזרים המזומנים או על ‏תשלומים לספקים. המכירות בחנויות שנבחרו כחלק מהאסטרטגיה החדשה של החברה דווקא עלו ב-‏‏1.9%. וגם מותגי היוקרה של הרשת, כמו רשת בלומינגדיילס ובלומקיורי, הציגו עלייה נאה במכירות. ‏
מצד שני, התמונה הכוללת עדיין לא מסבירת פנים לקמעונאים. המכירות ברבעון ירדו ב-2.4% ל-4.74 ‏מיליארד דולר, והחברה לא הצליחה לעמוד בציפיות האנליסטים. עם זאת, במייסיס מתעקשים שזו רק ‏תחילתו של מהלך שיקום ארוך טווח, שכלל בין היתר גם סגירת 150 חנויות ו"הצלת" רווחים ממכירת ‏הנכסים שלהן. ‏
האם הפרשייה הזאת מעידה על בעיה עמוקה יותר בחברה, או שהיא פשוט תקלה נקודתית שזוהתה ‏וטופלה בזמן? הדוחות המלאים, שיפורסמו עד 11 בדצמבר, אולי יענו על השאלה הזו. עד אז, נותר רק ‏לשער איך כל הסיפור הזה ישפיע על המרוץ המתקרב לקניות החג בארה"ב, כשברקע רשתות נוספות כמו ‏טארגט כבר מדווחות על התנהגות צרכנית מהוססת השנה ועל מעבר של לקוחות לקניות של מוצרים זולים ‏יותר.‏