אליאנס, יצרנית הצמיגים הישראלית היחידה בישראל, תחדל מפעילות אחרי 74 שנה. ‏
ההנהלה הודיעה היום (ה') לעובדי החברה כי יוקוהאמה היפנית, החברה האם של אליאנס, החליטה כי לא ‏תמשיך להפעיל אותה וכל העובדים במפעל בחדרה יפוטרו. לפי פרסומי יוקוהאמה, "אליאנס חדרה מונה ‏‏550 עובדים, כולל עובדי קבלן, ומתמחה בצמיגי משאיות ורכבי יערנים".‏
באיגרת שפרסם מנכ"ל אליאנס יגאל טריכטר הוא כתב לעובדים כי "התייקרות עלויות הייצור והשינוע, ‏השינויים המבניים בשוק תעשיית הצמיגים בעולם, התחרות בענף והירידה בביקוש למוצר הישראלי הביאו ‏את חברת יוקוהאמה לסיים את פעילות הייצור בישראל ב-31.12.2024".‏
1 צפייה בגלריה
מפעל אליאנס
מפעל אליאנס
מפעל אליאנס בחדרה
(צילום: אלעד גרשגורן)
לפי נתוני חברת ‏Presedence Reasearch‏, המנתחת את ענף הרכב העולמי, היקף השוק העולמי היה 137 ‏מיליארד דולר בשנת 2023. ‏
בפועל, למרות שצמיגי אליאנס כבר מזמן אינם נפוצים בצמיגיות בישראל, מדובר במותג ישראלי מוכר ‏היטב, בעיקר הודות לפרסומי "אל תיקח צ'אנס-קח אליאנס" משנות השבעים והשמונים. אליאנס עצמה ‏הוקמה ב-1950, במקביל לתחילת התעוררותה של תעשיית הרכב הישראלית שמזמן כבר אינה קיימת.‏
במקור שמה של אליאנס היה "אליאנס מפעל צמיגים וגומי" ושמה של החברה ייצג את הברית שבמסגרתה ‏חברו משקיעים מארה"ב עם סולל בונה, שבין היתר היתה זקוקה לצמיגים עבור משאיות החברה ששירתו ‏את תנופת הפיתוח של המדינה הצעירה. ‏
אליאנס עצמה הונפקה ב-1960 בבורסה בניו יורק ועברה מספר גלגולים והחלפות בעלות, כשבמהלך שנות ‏השבעים והשמונים המוקדמות, עם כניסתם של מותגי צמיגים בינלאומיים לישראל, נקלעה לקשיים ונרכשה ‏על ידי כור תעשיות, שלא הצליחה בשעתו לייצב את החברה. בשנת 1992 רכש אליעזר פישמן את אליאנס ‏ביחד עם שותף אמריקאי מידי כונס הנכסים שמונה לה. לאחר מספר גלגולים נוספים, שכללו רכישה של ‏החברה מידי פישמן על ידי ורבורג פינקס ב-2007 נמכרה אליאנס ליוקוהאמה היפנית, ומאז התמחתה ‏בעיקר בייצור של צמיגי רכב כבד ותעשייתי - בעיקר לשווקים בינלאומיים. ואולם, כיום עלויות הייצור ‏בישראל והתייקרות התובלה הימית אינן מאפשרות לאליאנס להמשיך בפעילותה.‏
לצד הסיבות המקומיות קיימות גם סיבות גלובליות: מדינות כגון טורקיה וסין חולשות על שיווק וייצור ‏צמיגים במזרח הרחוק ובמזה"ת. לצד אלה ייצור צמיגים במדינות כדוגמת אינדונזיה התחזק בשנים ‏האחרונות, והייצור בישראל הפך ללא כדאי. ‏
גם המוצר עצמו משתנה: יצרני הצמיגים משקיעים כיום יותר ויותר בטכנולוגיות ייצור המיועדות לשרת רכב ‏חשמלי וגם משאיות וציוד מכני המונעים בחשמל, מה שדורש צמיגים יותר עמידים בעומס ובמשקל, וגם ‏יותר שקטים.‏