זה אולי מריח כמו מקדונלד'ס, נראה כמו מקדונלד'ס ומרגיש כמו מקדונלד'ס - אבל עכשיו זה Vkusno & tochka, או בתרגום מרוסית - "טעים וזהו". עידן חדש בעולמות המזון המהיר של רוסיה נפתח היום (א'), עם הפתיחה מחדש של סניפי רשת מסעדות מקדונלד'ס בבעלות רוסית חדשה ועם שם חדש.
המיתוג מחדש של הסניפים, שלושה עשורים אחרי פתיחת הרשת הפופולרית לראשונה במוסקבה עם הפשרת היחסים הסמלית בין מזרח למערב באותה תקופה - שוב מסמלת את הסדר העולמי החדש שמתהווה בימים אלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הבוקר עם הפתיחה המחודשת של הרשת, עשרות אנשים עמדו בתור לסניף שהיה פעם מסעדת הדגל של מקדונלד'ס במרכז מוסקבה. הרשת התהדרה בלוגו חדש - עיגול שאמור להדגים את ההמבורגר ושני מקלות שמדגימים את הצ'יפס, וסיסמא חדשה: "השם משתנה, האהבה נשארת". על אף הבאזז סביב הפתיחה החדשה, התור היה קטן משמעותית בהשוואה לאלפי האנשים שהצטופפו בכניסה לסניף עם הפתיחה המקורית של מקדונלד'ס ברוסיה, אי שם ב-1990.
התפריט של Vkusno & tochka מצומצם יותר ולא מציע את הביג מק ועוד כמה סוגי המבורגרים אחרים. צ'יזבורגר כפול עולה 129 רובל (2.31 דולר) לעומת 160 בערך במקדונלד'ס, והמבורגר דגים ב-169 רובל, לעומת כ-190 בעבר.
"הטעם נשאר אותו הדבר", סיפר סרגיי, בן 15, שהספיק לאכול ברשת המחודשת. "הקולה בטעם אחר, אבל אין שום שינוי בהמבורגר". לעומתו, מייד לאחר סיום מסיבת העיתונאים שהתקיימה לרגל הפתיחה המחודשת, אחד הנוכחים הניף שלט שנכתב עליו "תחזירו את הביג מק". הוא לווה במהירות החוצה על ידי צוות המסעדה.
מסעדת הדגל של הרשת החדשה במוסקבה היא אחת מבין 15 חנויות הרשת שנפתחו תחילה בעיר הבירה ובסביבתה החל מהיום. אולג פארוב, מנכ"ל Vkusno & tochka, אמר שהחברה מתכננת לפתוח מחדש 200 מסעדות ברוסיה עד סוף יוני ואת כל 850 הסניפים עד סוף הקיץ.
"החלק הפנימי של המסעדות יישאר כפי שהיה בימי מקדונלד'ס, אבל כל אזכור לשם הקודם יימחק", הסביר פארוב, שמונה למנכ"ל מקדונלד'ס ברוסיה שבועות ספורים לפני שעשרות אלפי חיילים פלשו לאוקראינה ב-24 בפברואר.
"המטרה שלנו היא שהאורחים שלנו לא יבחינו בהבדל, לא באיכות ולא באווירה", אמר פארוב במסיבת עיתונאים הבוקר. לדבריו, הרשת תשמור על "מחירים נוחים", אך הוא לא פוסל עליות קלות בטווח הקרוב.
מקדונלד'ס סגרה את המסעדות שלה ברוסיה ב-14 במרץ, וחודשיים לאחר מכן החליטה לעזוב סופית את השוק הרוסי. "שלושה חודשים לא עבדנו", אמרה רוזנה, מנהלת סניף במוסקבה שייפתח ביולי. "כולם מאוד מרוצים".
אלכסנדר גובור, הבעלים החדש של הרשת, אמר שעד שבעה מיליארד רובל (125.56 מיליון דולר) יושקעו השנה בעסק, המעסיק 51 אלף עובדים. "התאגיד ביקש ממני, קודם כל, לשמור על מספר העובדים, לספק לאנשים עבודה. זה מה שאני הולך לעשות", אמר. עוד סיפר גובור כי החברה מחפשת ספקים חדשים של משקאות קלים לאחר שקוקה קולה הודיעה כי היא משעה את עסקיה ברוסיה.