בפסק דין שהותר לפרסום הורה בית המשפט למשפחה בטבריה על חידוש מפגשים מיידי בין אם לשתי בנותיה הקטינות ששוהות מאז הקיץ בבית אביהן מבלי לפגוש אותה. השופטת ורד ריקנטי-רוסהר ציינה שקיים חשש שהאב מגבה את התנהגות הבנות תוך ניכור הורי חמור, וקבעה שאם המפגשים לא יחודשו לאלתר – הוא ייקנס.
עד יוני האחרון חילקו שתי האחיות את זמנן באופן שווה בין בתי הוריהן. אולם מאז, למעט מפגש חד פעמי של אחת מהן עם האימא, הן למעשה ניתקו את הקשר ממנה.
1 צפייה בגלריה
אשה עצובה עם הראש על היד
אשה עצובה עם הראש על היד
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ההורים נחלקו באשר לסיבה שבגינה נותק הקשר. לטענת האב, בנותיו מסרבות לחזור לבית אימן מאחר שהן חוות בביתה השפלה ואלימות פיזית ונפשית. הוא סיפר שבאחד המקרים האם סטרה לבתה ואיימה שלא תהסס לעשות זאת שוב.
הוא הוסיף שלאחרונה האם הכירה גבר חדש והחיבור בינו לבין הבנות "אינו בא בטוב", כלשונו, ואף מצריך לפנות עבורו חדר – דבר היוצר תרעומת אצלן. האב סיכם כי בנותיו השתלבו באזור מגוריו כך שנכון יהיה להעבירן ללמוד במסגרות חינוך בעירו.
לעומתו סיפרה האם כי האב הוציא דברים מפרופורציות. לטענתה היה לה ריב פעוט בלבד עם אחת מבנותיה, על רקע סירובה לשטוף כלים ולהוציא את הכלב. לדברי האם, האב מסית וממריד את הקטינות, מזיק להן, נוהג במניפולטיביות ובעורמה, מעודד אותן לניכור הורי ומחבל בזדון בקשר ביניהן. היא עתרה לחידוש המפגשים בינה לבין בנותיה, ולהטלת סנקציות כספיות על האב אם ימנע את זמני השהות.
עו"ד לאה קליין אליאבעו"ד לאה קליין אליאב
השופטת ריקנטי-רוסהר קיבלה את טענת האם שהאב הוציא דברים מפרופורציות. היא ציינה שאמנם הוגש לבית המשפט תסקיר שלפיו האם סטרה לאחת מבנותיה, ואף הלינה אותן אצל חברה במקום אצל אביהן בעת שיצאה לחופשה עם בן זוגה הנוכחי. ואולם, ציינה, מאז יוני "התרחש אירוע משמעותי או דרמטי כלשהו בין האם לבין איזה מבין הקטינות, אשר היה בו כדי ליתן הסבר לנתק הקיצוני והפתאומי של הקטינות מאמן לאחר סוף השבוע בבית האב".
היא התרשמה שלא נשקפת לילדות סכנה בבית אימן, והעלתה חשש כי הסיבה לניתוק הקשר מקורה בניכור הורי חמור: "האב גיבה את התנהגות הקטינות, ליבה אותה וחיזק אותה, בכך שלא הפעיל את סמכותו ההורית לקיום המפגשים עם האם כסדרם, מיד לאחר סוף השבוע בו שהו עימו". גם גורמי המקצוע המעורבים בפרשה הביעו דעתם שקיימת "האדרה לדמות האב מול השחרה מוחלטת של דמות האם".
השופטת חידדה שהתנהלות האב אינה פוגעת רק במרקם היחסים שבין בנותיו לאימן, אלא גם במישור החינוכי. כך, בפסק הדין נכתב שהאב לא לקח את הבנות לבית הספר ביום האחרון לשנת הלימודים שהוא משמעותי עבורן, וכי מסיבה זו אחת הבנות לא זכתה לקבל את תעודות ההצטיינות על הישגיה בלימודים.
לפיכך נקבע שהמפגשים בין האם ובנותיה יחודשו לאלתר, וכי מעתה האב ישלם לאם 2,000 שקל בגין כל מפגש שיסוכל על ידו. בנוסף, הוא חויב לשלם לה הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 7,500 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא - לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד לאה קליין אליאב עוסקת בניכור הורי • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין