ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' סיכמו על הארכת כהונתו של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון לקדנציה נוספת. ההחלטה תובא לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה.
ההודעה מגיעה לאחר ביקורת רבה שהופנתה כלפי נתניהו שהתמהמה בחודשים האחרונים בקבלת ההחלטה. הנגיד ירון קיבל את הבקשה ואמר: "אני מודה לראש הממשלה ולשר האוצר על ההחלטה ועל הבעת האמון בי ובבנק ישראל. לפנינו משימות רבות וחשובות בגזרה הכלכלית ואעשה את כל אשר ביכולתי כדי שנעמוד בהן בהצלחה ובמקצועיות לטובת המשק והמדינה".
בכך יהיה הפרופ' אמיר ירון בן ה-59 הנגיד הרביעי מבין עשרה נגידי בנק ישראל שכהונתו תוארך מעבר לקדנציה של חמש שנים. קדמו לו הנגיד הראשון דוד הורוביץ שכיהן 17 שנים והנגידים פרופ' יעקב פרנקל ופרופ' סטנלי פישר שכיהנו כל אחד קרוב לתשע שנים.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ הודיע אתמול לנתניהו כי הוא תומך בהארכת כהונת הנגיד ובלשכתו אמרו ל ynet: "למרות שהיו גם חילוקי דעות בין שר האוצר לנגיד ירון השר מעריך את הנגיד וכדי לשדר יציבות הביע את דעתו שיש להאריך את כהונת הנגיד בשל המצב הנוכחי ושידור יציבות במשק הישראלי בעת הזאת".

1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה נתניהו והנגיד אמיר ירון
(צילום: רויטרס, קובי גדעון, לע"מ)

כהונתו הנגיד ירון עומדה להסתיים ב-23 בדצמבר ובכירים במשק לצד כלכלנים רבים דרשו שראש הממשלה יודיע מיד על הארכת כהונתו שכן הארכה זמנית מחלישה מאוד את מעמד הנגיד, שהוא דמות מרכזית במשק על אחת כמה וכמה בעת משבר כלכלי כזה שמלווה כעת את המלחמה, עם גירעונות ענק, אבטלה גבוהה וקשיים מרובים לעסקים ולמשקי הבית.
במשך חודשים רבים נמנע ראש הממשלה מלהאריך את כהונת הנגיד ירון שנכנס לתפקידו ב-23 בדצמבר 2018, לאחר שלא היה מרוצה מדבריו התקיפים של הנגיד על השפעתה הקשה של חקיקת הרפורמה המשפטית על כלכלת ישראל. ראש הממשלה אף בחן הצעות למינוי לכהונת הנגיד כמה פרופסורים ישראלים ידועים, אך לאחר פרוץ המלחמה ומחשש שהחלפת הנגיד ירון תתפרש כהדחתו ותזיק למעמד המשק הישראלי בעולם ולאחר שאישים רבים, כולל כאמור שר האוצר, בצלאל סמוטריץ, פנו אל נתניהו בתמיכה בהארכת כהונתו, התרצה כעת ראש הממשלה והודיע כי החליט להאריך את כהונת הנגיד ירון והודיע לו על כך.

גנץ: "החלטה חשובה ליציבות הכלכלה"

בחמש שנות כהונתו בלט הנגיד ירון כאשר נטל את המושכות כ"מבוגר האחראי" על המשק בעת חמש מערכות בחירות וממשלות מעבר, בעת משבר הקורונה ומאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל".
רבים במשק שיבחו את הנגיד ירון לאורך שנות כהונתו על שמיהר להגיב על אירועים חריגים. כך הפחית את הריבית מיד לאחר פרוץ משבר הקורונה לשפל של 0.1% והקדים בשבועות רבים את תגובת הממשלה למשבר. כמו כן מיהר להגיב עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" ודאג לכך שהבנקים ינהגו בהתחשבות יתרה בנפגעים העיקריים מהמלחמה וידחו החזרי הלוואות. גם בתחום הריבית זכה הנגיד לשבחים גם מהמוסדות הכלכליים הבינלאומיים, כאשר העלה את הריבית במהירות עם הזינוק באינפלציה ומנע שיעורי אינפלציה של כ-10% שנרשמו במדינות מפותחות רבות בעולם, כאשר שיא האינפלציה בישראל הגיע רק כמחצית השיעור הזה, מעט יותר מחמישה אחוזים. בחודשים האחרונים כבר עצר הפרופ' ירון לחלוטין את תהליך העלאות הריבית, כדי להקל על המשק, למרות ששיעורי האינפלציה בישראל עדיין גבוהים מהרצוי.
השר בני גנץ התייחס להחלטה ואמר: "מברך על החלטת ראש הממשלה ושר האוצר להאריך את כהונת נגיד בנק ישראל בקדנציה מלאה. זו החלטה חשובה ליציבות הכלכלה וההחלטה הנכונה למדינת ישראל".