בשיתוף ידיעות הנדל"ן



מנהל העבודה באתר הבנייה הוא אחד התפקידים החשובים בתחום. בזמן שכולם מכירים את השם והתפקיד, לא כולם מודעים להיקף האחריות שמוטלת על כתפיו של בעל המקצוע. בכל הקשור לבטיחות למשל, מנהל העבודה אחראי על כל העובדים וההתנהלות השוטפת וזאת, במקביל למשימות רבות אחרות. האם מצב זה יכול להימשך? ומה צריך לעשות כדי לשנות את המציאות הבעייתית הזו. יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות, וממלא מקום נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל, ואמנון שינדלר, יו"ר הוועד הארצי של מנהלי העבודה בבנייה ותשתיות - הגיעו לאולפן ידיעות הנדל"ן לדבר על הנושא, להסביר איזו הצעת חוק חדשה מקודמת בנושא ואיך אפשר לשנות את המצב הקיים.
"אנחנו נכנסנו ולקחנו את האחריות", מסביר מויאל כשנשאל על בעיית הבטיחות באתרי הבנייה והעומס הכבד על כתפי מנהלי העבודה. "ראינו שהרגולציה, או יותר נכון הממשלה, לא עושה את תפקידה כמו שצריך בתחום זה וההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה. לא על תנאים סוציאליים, לא על קידום עובדים, לא על טבלאות השכר, אלא על בטיחות. והסכסוך הזה הביא את המדינה לדבר הכי חשוב מבחינתי – למצב בו המדינה לוקחת אחריות". חלק מאותה האחריות עליה מדבר מויאל קשורה גם בשורה של צעדים שננקטו בתחום, וגם בקידום הצעת חוק חשובה שקובעת שכלל הגורמים באתר הבנייה יהיו מחויבים לבטיחות ויישאו באחריות, ולא רק מנהל העבודה כמו שקורה היום.
שינדלר הסביר באולפן מה הבעיה באתרי הבנייה היום: "הבעייתיות היא שמנהל העבודה למעשה אחראי על כל נושא הבטיחות, והוא אחראי גם על הביצוע. מעסיקים אותו כדי לקדם את הביצוע בעבודה, לעמוד בלוחות הזמנים, ובנוסף הלבישו עליו את כל נושא האחריות הפלילית, לא באחריות אזרחית, בבטיחות. מנהל עבודה יכול להיות אחראי על מאות עובדים, והוא לבד. הוא לא סופרמן, הוא לא יכול לעמוד בכל המשימות שמטילים עליו. יש פה בעיה, אף אחד לא רוצה לקבל אחריות, ואנחנו מנסים באמצעות ההסתדרות לקבוע שתהיה אחריות גם על שאר בעלי המקצוע באתרים. הכוונה היא שקבלן המשנה למשל, לא רק יספק ציוד בטיחות לעובדים, מה שהוא מספק גם היום, אנחנו רוצים שהוא יהיה אחראי על העובדים שלו".
עוד הסביר שינדלר באולפן כי החוק הקיים שמטיל את האחריות על מנהל העבודה בלבד הוא חוק ישן, מהתקופה בה אתרי הבנייה היו קטנים הרבה יותר ומורכבים פחות. מסיבה זו הגיעה העת, לדבריו, לשנות את המצב שכבר אינו מתאים לבנייה המודרנית. במקביל, התייחס שינדלר גם לסוגיית הדרכת העובדים ואמר: "אנחנו, מנהלי העבודה, מקבלים עובדים מקבלני משנה והעובדים שמגיעים מתחלפים בכל יום. אנחנו אמורים לתת הדרכות לאותם עובדים פעם בשנה, אבל אם הם מתחלפים כל יום, יוצא שכל יום אנחנו צריכים לעשות הדרכה. בנוסף, אין לנו שום הכשרה להדריך עובדים. מי שצריך לתת הדרכה לעובדים זה או המוסד לבטיחות או מי שיתמנה למטרה זו - כלומר ממונה בטיחות, אחרי שנתיים שקיבל הכשרה מיוחדת. אבל מלבישים את זה גם על מנהלי העבודה. עוד בעיה בחוק הקיים היא שבכלל לא קבעו מי יכול להתמנות כמנהל הפרויקט. כל אחד יכול".
מויאל התייחס באולפן לפתרון המסתמן למצוקה הקשה: "היוזמה התחילה מהתגבשות של הרבה מנהלי העבודה שאמרו שהם לא מסוגלים יותר להמשיך, התאגדו והצטרפו להסתדרות. אנחנו גיבשנו צוות, ההסתדרות ביחד עם הוועד הארצי של מנהלי עבודה ואמרנו בוא נבדוק מה קורה באתר. אנשים לא מבינים, הציבור לא מבין, בן אדם אחד אחראי על פרויקט, על 400 עובדים, אחראי על אספקה, אחראי על ציוד, אחראי על משאיות. זה לא סביר. אז בנינו מודל יחד עם ארגון המעסיקים (שזה התאחדות בוני הארץ) לקביעת אחריות. הצענו שכל בעל תפקיד באתר הבנייה יהיה עליו אחריות. מנהל הפרויקט, מהנדס, אדריכל, קונסטרוקטור, כל בעל תפקיד. ואז, החלוקה של האחריות תתחלק, ולא רק מנהל העבודה יהיה הש"ג של הענף אם קורה אירוע של הרוג או פצוע קשה. זה נמצא עכשיו בפתחו של משרד המשפטים, כדי לאשר ולהביא את זה לקריאה ראשונה, שנייה ושלישית. לדעתי, אם זה יקרה, זה יפחית באופן משמעותי את הנפגעים וההרוגים באתרי הבנייה" .
בהמשך לדבריו של מויאל, שינדלר הוסיף כי: "כל הנושא של אחריות חשוב ואני מקווה שבאמת יעבור כמו שאני וההסתדרות רוצים. כי צריך להבין דבר אחד - מנהל העבודה לא יכול להשתלט על כל העובדים. אתם יודעים מה קורה למנהל עבודה שמתרחשת אצלו תאונה באתר? אותו בן אדם יכול להימצא שנים במשפטים וחקירות והכל על חשבונו, אף אחד לא מממן לו את זה. הוא לא ישן בלילה. איך יכול להיות דבר כזה שהמדינה שותקת ונהרגים פה אנשים".
בשיתוף ידיעות הנדל"ן