חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P הודיעה הלילה (בין חמישי לשישי) על הורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל מרמה של AA- ל-A+, והותירה את תחזית הדירוג על "שלילית". לדברי החברה, הורדת הדירוג התבצעה על רקע החרפת העימות בין ישראל לאיראן והסיכונים הגיאופוליטיים עמם מתמודדת ישראל מאז פרוץ המלחמה.
"לפי שעה נראה שיש לא מעט סיכונים אפשריים להסלמה שכוללת עימות צבאי משמעותי יותר, ישיר יותר ומתמשך יותר עם איראן", נכתב בהחלטה.
כמה עלתה לנו ההגנה האווירית מהמתקפה האיראנית?
(צילום: ליאור שרון, ירון ברנר)

בין השאר ציינו בהודעות החברה כי הם צופים גידול בגירעון הממשלתי בשנת 2024 ל-8%, בעיקר בשל הוצאות הביטחון שגדלו. זאת, בעוד שהתקציב המתוקן לשנת 2024 התבסס על גירעון של 6.6% בלבד, וגם בארץ ההשערה הרווחת היא שמדובר בשיעור גירעון לא בר השגה בצל ההוצאות הגדולות של המלחמה.
בנוגע להחלטה להותיר את תחזית הדירוג של ישראל על "שלילית", כתבו בחברה כי "הותרת התחזית השלילית משקפת את הסיכון שמלחמת ישראל-חמאס והעימות עם חיזבאללה יסלימו או ישפיעו על כלכלת ישראל מעבר לרמה שהסוכנות צופה כיום".
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל. סמוטריץ' ונתניהו
(צילום: חיים צח / לע״מ)

ההתפתחויות האחרונות

כמה שבועות לאחר פרוץ המלחמה הודיעה S&P על הורדת תחזית הדירוג של ישראל מ-"יציבה" ל-"שלילית", לצד אישור מחדש של דירוג האשראי על רמה של AA-, כלומר ללא הפחתה של הדירוג עצמו. החברה ציינה אז כי השינוי בתחזית משקף בעיקרו את ההרעה המשמעותית בסיכונים הגיאופוליטיים והביטחוניים איתם מתמודדת ישראל בעקבות התקפת חמאס מיום 7 באוקטובר 2023.
עוד ציינה אז החברה כי הורדת דירוג אשראי עלולה להתבצע במידה שהעימות הצבאי יתרחב באופן מהותי, ויגדיל את הסיכונים הביטחוניים והגיאופוליטיים איתם מתמודדת ישראל. כמו כן, תיתכן הורדת דירוג במהלך 12-24 החודשים הקרובים אם השפעת העימות הצבאי על הצמיחה הכלכלית, המצב הפיסקלי ומאזן התשלומים של ישראל יתבררו כמשמעותיים יותר ממה שהחברה צופה כיום.
S&P היא הסוכנות הבינלאומית השלישית שמדרגת זה כ-25 שנים את דירוג האשראי של ישראל, שלא ירד מעולם עד שחברת מוד'יס, השנייה בחשיבותה בעולם הפיננסי, הודיעה על הפחתת הדירוג לפני שבועות אחדים בעקבות המלחמה.
החברה השלישית בגודלה, פיץ', נמנעה מהורדת דירוג האשראי לפני כשבועיים, ובכך היא נותרה למעשה סוכנות הדירוג הגדולה היחידה שלא הורידה את דירוג האשראי של ישראל. עם זאת, גם פיץ' הורידה את תחזית הדירוג מיציבה לשלילית, תוך הסבר שמהלך זה עלול להוביל בחודשים הבאים גם להורדת הדירוג עצמו אם מצבה הכלכלי של ישראל יתדרדר עוד.

מהי המשמעות המעשית של הדירוג?

ככל שדירוג האשראי של מדינת ישראל גבוה יותר, כך קיים ביטחון רב יותר שהיא תוכל לעמוד בהחזרי החוב של ההלוואות שהיא מבקשת ליטול ולכן הריבית - קרי: מחיר הכסף - תהיה נמוכה יותר.
המשמעות המיידית של הורדת הדירוג: הריבית תעלה על הלוואות שמדינת ישראל תיאלץ ליטול בשוק הבינלאומי וגם ממוסדות בארץ, באמצעות הנפקת אגרות חוב - נוכח הוצאותיה ההולכות וגדלות, עקב, למשל, צרכים ביטחוניים דחופים.
ברגע שמדינה מאבדת אמינות בהחזר הלוואותיה והריבית עבורה תעלה, גם חברות ישראליות ייחשבו כמסוכנות יותר והריבית עבורן תעלה. חברות עלולות גם לצאת מישראל, לבטל תוכניות הרחבה ולפטר עובדים.
התוצאה המצערת תהיה שבעשרות השנים הבאות ירבוץ חוב גדול עוד יותר על אזרחי ישראל, שיצטרכו לסייע למדינה להחזירו באמצעות תשלומי מיסים גבוהים וקיצוצים כואבים בשירותים שתעניק להם הממשלה.